Ο ΔΕΣΦΑ υπέβαλε επίσημα την πρότασή του για το έργο Apollo CO2 στο Ταμείο Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διεκδικώντας σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr χρηματοδότηση ύψους 170 εκατομμυρίων ευρώ για την υλοποίηση ενός από τα πλέον φιλόδοξα έργα υποδομής δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η διαδικασία αξιολόγησης βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη: το shortlist των υποψηφίων έργων θα ανακοινωθεί στα τέλη Ιουλίου, η τελική αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο, και τα τελικά αποτελέσματα θα δοθούν στη δημοσιότητα τον Οκτώβριο, σηματοδοτώντας ένα κρίσιμο τετράμηνο για την εξέλιξη του εγχειρήματος.
Το Apollo CO2 περιλαμβάνεται στον επίσημο κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί το «συγκοινωνούν δοχείο» της ευρύτερης πρωτοβουλίας Prinos CO2 Storage. Πρόκειται για ένα έργο που προβλέπει τη μεταφορά ρύπων CO2 σε αέρια μορφή από μεγάλους βιομηχανικούς ρυπαντές της Νότιας Ελλάδας, μέσω δικτύου αγωγών, στη Ρεβυθούσα, όπου σχεδιάζεται να κατασκευαστεί μονάδα υγροποίησης. Στη συνέχεια, το υγροποιημένο CO2 θα φορτώνεται σε ειδικά τάνκερ με τελικό προορισμό την υπό ανάπτυξη μονάδα γεωλογικής αποθήκευσης της Energean στον Πρίνο, που θα αξιοποιήσει το εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου της περιοχής. Εναλλακτικά, το CO2 θα μπορεί να μεταφέρεται και σε άλλες ευρωπαϊκές υποθαλάσσιες αποθήκες.
Αναγνωρίζοντας τη στρατηγική του σημασία για την πράσινη μετάβαση, η Ευρωπαϊκή Ένωση χορήγησε πρόσφατα στο Apollo CO2 τη σφραγίδα STEP (Strategic Technologies for Europe Platform), έναν νέο μηχανισμό αναγνώρισης και στήριξης καινοτόμων υποδομών. Η εν λόγω σφραγίδα λειτουργεί ως ένδειξη ποιότητας που διευκολύνει την πρόσβαση σε πρόσθετες πηγές ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, ενισχύοντας το επενδυτικό προφίλ του έργου.
Η καρδιά του έργου Apollo CO2 χτυπά στη Ρεβυθούσα, εκεί όπου προβλέπεται να κατασκευαστεί η κεντρική μονάδα υγροποίησης του διοξειδίου του άνθρακα, σε άμεση γειτνίαση με το υφιστάμενο τέρμιναλ LNG. Η τοποθεσία δεν είναι καθόλου τυχαία: η θερμοκρασία των -160°C του LNG αξιοποιείται ενεργειακά, προσφέροντας μία μοναδική ευκαιρία για σημαντική μείωση των απαιτήσεων σε ενέργεια για την υγροποίηση του CO2. Αυτή η τεχνική συνέργεια εξασφαλίζει κόστος λειτουργίας έως και οκτώ φορές χαμηλότερο σε σχέση με αντίστοιχες υποδομές που λειτουργούν αυτόνομα, καθιστώντας τη Ρεβυθούσα όχι μόνο γεωγραφικά, αλλά και ενεργειακά στρατηγικό σημείο της ευρωπαϊκής αλυσίδας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.
Σε πρώτη φάση, το έργο προβλέπει τη συλλογή εκπομπών CO2 από δύο ή τρεις βιομηχανικούς ρυπαντές της Αττικής, με την εκτιμώμενη ετήσια ποσότητα να ξεκινά από 3 εκατομμύρια τόνους και να αυξάνεται προοδευτικά, με στόχο την εξυπηρέτηση έως και 10 εκατομμυρίων τόνων σε βάθος χρόνου. Το δεσμευμένο CO2 θα διοχετεύεται μέσω αγωγού μήκους 25 έως 50 χιλιομέτρων προς τη Ρεβυθούσα, με το κόστος αυτής της πρώτης φάσης να κυμαίνεται μεταξύ 40 και 50 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος για τη μονάδα υγροποίησης αγγίζει τα 500 εκατομμύρια ευρώ, δημιουργώντας την ανάγκη για συμπληρωματική χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών και εθνικών εργαλείων.
Παράλληλα με τον Πρίνο, που αποτελεί τον κύριο προορισμό των φορτίων CO2 για γεωλογική αποθήκευση, ο ΔΕΣΦΑ επεξεργάζεται εναλλακτικές διαδρομές εξαγωγής των εκπομπών, ιδίως για την περίπτωση κατά την οποία η ελληνική υποδομή φτάσει στα όριά της. Πρώτη στη λίστα βρίσκεται η Ραβέννα της Ιταλίας, λιμάνι με προηγμένη τεχνογνωσία στις υποθαλάσσιες αποθηκεύσεις, ενώ εξετάζεται και η Αίγυπτος, η οποία διαθέτει ενεργές υπόγειες εγκαταστάσεις και σημαντική εμπειρία λόγω των δραστηριοτήτων της στον τομέα των υδρογονανθράκων.
Αν και τα έργα Apollo CO2 και Prinos CO2 εξελίσσονται διακριτά, εντούτοις παραμένουν απόλυτα συμπληρωματικά. Το ένα ενισχύει τη βιωσιμότητα και τον σκοπό του άλλου, συγκροτώντας ένα από τα πρώτα ολοκληρωμένα ελληνικά συστήματα CCS, με δυνατότητα να διασυνδεθεί με ευρύτερα ευρωπαϊκά δίκτυα. Ο ΔΕΣΦΑ δεν κρύβει τη φιλοδοξία του το έργο αυτό να αποτελέσει μοντέλο και για άλλες περιοχές της Μεσογείου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για μηδενικές καθαρές εκπομπές έως το 2050. Με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Καινοτομίας να αποτελεί το πρώτο κρίσιμο σκαλοπάτι, η πορεία του Apollo CO2 ενδέχεται να διαμορφώσει τις βάσεις για το πρώτο διασυνοριακό δίκτυο δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 στη Νότια Ευρώπη.
Διαβάστε ακόμη