Κρίσιμα βήματα απομένουν για την ολοκλήρωση της παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την οποία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακήρυξε χθες οριστικό ανάδοχο του έργου. Η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αφού ολοκληρωθεί, όμως, σειρά εγκρίσεων.
Το έργο, με εκτιμώμενη αξία άνω των 2 δισ. ευρώ, βρίσκεται εν αναμονή σημαντικών διεργασιών πριν από την έναρξη της κατασκευής του. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία συνεπάγεται τη διενέργεια προσυμβατικού ελέγχου. Παράλληλα, απαιτείται η ολοκλήρωση των αναγκαίων απαλλοτριώσεων, η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή, καθώς και η εξασφάλιση των απαιτούμενων εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μέσα στον Απρίλιο εκδικάζονται και προσφυγές που έχουν καταθέσει οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας με τις οποίες ζητούν αλλαγή χάραξης, πρόσθετους κόμβους, κ.α.
Με την έναρξη της παραχώρησης θα ακολουθήσει η φάση των μελετών, οι οποίες θα οριστικοποιηθούν προτού ξεκινήσει η κατασκευή. Μόλις ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις και διαμορφωθεί ο απαραίτητος χώρος για την εκτέλεση του έργου, θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, σηματοδοτώντας την υλοποίηση ενός από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της χώρας.
Το χρηματοδοτικό μείγμα του έργου έχει ήδη διαμορφωθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τη συμμετοχή όλων των συστημικών τραπεζών της Ελλάδας – Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank, Eurobank και Πειραιώς. Ωστόσο, η Τράπεζα Πειραιώς φαίνεται πως θα αναλάβει τον ρόλο του lead manager, δηλαδή του συντονιστή του χρηματοδοτικού σχήματος, διασφαλίζοντας την ομαλή υλοποίηση της χρηματοδότησης.
Ο χρηματοδοτικός σχεδιασμός περιλαμβάνει τη σύναψη Προγράμματος Κοινού Εξασφαλισμένου Ομολογιακού Δανείου, ύψους έως 1,3 δισ. ευρώ, διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση της κατασκευής. Παράλληλα, προβλέπεται η υπογραφή σειράς εξειδικευμένων συμβάσεων, όπως η Σύμβαση Αντιστάθμισης Κινδύνου Επιτοκίων, που θα προστατεύει από διακυμάνσεις των επιτοκίων, καθώς και η Σύμβαση εκχώρησης απαιτήσεων από τη Σύμβαση Παραχώρησης, που διασφαλίζει τη ροή εσόδων προς τους δανειστές. Επιπλέον, θα συναφθούν συμβάσεις με βασικούς υπεργολάβους, οι οποίοι θα αναλάβουν τη μελέτη, την κατασκευή, τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου.
Η σύμβαση θα λάβει το «πράσινο φως» και από τις αρμόδιες Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: τη DG Comp (Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού) και τη DG Move (Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών), προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση του έργου με το ευρωπαϊκό πλαίσιο ανταγωνισμού και μεταφορών.
Διαβάστε περισσότερα στο powergame.gr