Στα μέσα του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία θα παραχωρηθούν ως ενιαίο «πακέτο» μέσω διαγωνισμού. Πρόκειται για μια στρατηγική πρωτοβουλία που έχει δρομολογηθεί από το Υπερταμείο, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης, τη βελτίωση των υποδομών και τη μεγιστοποίηση της αξίας αυτών των κρίσιμων περιουσιακών στοιχείων. Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, κ. Γρηγόρης Δημητριάδης, κατά την παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου για την περίοδο 2025-2027, τα αεροδρόμια αυτά αποτελούν «στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να μετατραπούν σε βασικούς πυλώνες ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία».
Η επιλογή της παραχώρησης «πακέτο» στοχεύει στη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και στην προσέλκυση επενδύσεων μεγάλης κλίμακας, οι οποίες θα διασφαλίσουν την αναβάθμιση των υποδομών και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών. Αυτή η στρατηγική, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, συνδέεται άμεσα με τη δέσμευση του Υπερταμείου να αξιοποιήσει τη δημόσια περιουσία ως μοχλό ανάπτυξης, ενισχύοντας τόσο την εθνική όσο και την τοπική οικονομία. Ο κ. Δημητριάδης σημείωσε ότι «η διαδικασία προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, και μέχρι το 2025 τα αεροδρόμια θα είναι έτοιμα να παραχωρηθούν σε εξειδικευμένους διαχειριστές που θα αναλάβουν την περαιτέρω ανάπτυξη και λειτουργία τους».
Το 2027 ορίζεται ως το επόμενο «ορόσημο», αφού μέχρι τότε αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αναβάθμισης των υποδομών, να έχουν τεθεί σε πλήρη λειτουργία τα επενδυτικά σχέδια και να έχει διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των νέων δομών. «Στόχος μας είναι να δούμε αυτά τα αεροδρόμια να λειτουργούν ως σύγχρονα κέντρα εξυπηρέτησης και ανάπτυξης, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας», πρόσθεσε ο κ. Δημητριάδης, υπογραμμίζοντας τη σημασία της μακροπρόθεσμης στρατηγικής.
Η διοίκηση προσανατολίζεται στη σταδιακή απεμπλοκή του Υπερταμείου από τις μονάδες που μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα από εξειδικευμένους ιδιώτες. «Η στρατηγική μας είναι ξεκάθαρη: θέλουμε να παραδώσουμε τη διαχείριση των αεροδρομίων σε φορείς που έχουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία να τα αναπτύξουν και να επενδύσουν σε αυτά», δήλωσε ο κ. Δημητριάδης. «Προτεραιότητά μας είναι η σωστή προετοιμασία για να επιτύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα», εξήγησε, υπογραμμίζοντας τη σημασία της λεπτομερούς αξιολόγησης και του σχεδιασμού.
Ο λόγος για τα περιφερειακά αεροδρόμια της Καρπάθου, της Χίου, της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Λήμνου, των Ιωαννίνων, της Μήλου, της Νάξου, της Πάρου, της Ικαρίας, των Κυθήρων, της Λέρου, της Σητείας, της Νέας Αγχιάλου, της Καλύμνου, της Σκύρου, της Σύρου, της Αστυπάλαιας, του Καστελλόριζου, της Καστοριάς, της Κάσου και της Κοζάνης. Τα περισσότερα από αυτά τα αεροδρόμια απαιτούν σημαντικές επενδύσεις, σε τερματικούς σταθμούς και διαδρόμους προσγείωσης και στον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους. Ο εκσυγχρονισμός τους αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του τουρισμού στις συγκεκριμένες περιοχές.
Με εξαίρεση το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, αφού που βγήκε πρώτο και μόνο του σε διαγωνισμό. Υπενθυμίζεται πως πριν λίγες ημέρες έγινε αποδεκτή η προσφορά της κοινοπραξίας Fraport – Delta – Πηλέας για το αεροδρόμιο Καλαμάτας. Τα συνολικά έσοδα για το Δημόσιο από την παραχώρηση θα ανέλθουν στα 71,2 εκατ. ευρώ. Βάσει της συμφωνίας παραχώρησης, προβλέπεται προκαταβολή ύψους 45 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό σχήμα. Την είδηση γνωστοποίησε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, στο συνέδριο του Υπερταμείου, την Τετάρτη (4/12). «Πρόκειται για μια προσφορά εξαιρετικά συμφέρουσα και μάλιστα κατά πολύ ψηλότερη από την ανεξάρτητη αποτίμησή, καθώς τα συνολικά έσοδα θα ανέλθουν σε 71,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 45 εκατ. ευρώ αποτελούν προκαταβολή παραχώρησης», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο αναπληρωτής CEO στο Υπερταμείο Στέφανος Γιουρέλης τόνισε τη στρατηγική σημασία του έργου για την τοπική ανάπτυξη: «Η Καλαμάτα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο αεροδρόμιο που δεν θα εξυπηρετεί μόνο τις αυξημένες τουριστικές ανάγκες αλλά θα συμβάλει γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Αυτό το έργο αποτελεί υπόδειγμα για το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία με στόχο τη δημιουργία αξίας και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας».
Τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια θεωρούνται οικονομικά λιγότερο ελκυστικά όταν εξετάζονται μεμονωμένα γι’ αυτό και αναμένεται ο διαγωνισμός να τρέξει με την παραχώρησή τους en bloc. Η αναβάθμιση και αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα έχει πολλαπλά οφέλη, σύμφωνα με τη διοίκηση. Θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, θα ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες και θα προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες και τους τουρίστες. «Η ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων είναι ένα έργο που θα φέρει άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη στην οικονομία και την κοινωνία», κατέληξε ο κ. Δημητριάδης.