Μέσα στον επόμενο χρόνο θα έχει υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης του κεντρικού τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (μαζί με την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ η ολοκλήρωση κατάθεσης των δικαιολογητικών από τον ανάδοχο θα γίνει εντός του Ιανουαρίου. Εντός του πρώτου «τριμήνου – τετραμήνου» θα έχει ολοκληρωθεί και η παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EgisProjects καθώς απαιτούνται έργα βαριάς συντήρησης (που δεν έχει γίνει ποτέ!) κόστους κοντά στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Έτσι προέβλεψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στην παρέμβασή του, την προηγούμενη Τετάρτη, στο συνέδριο του Υπερταμείου (Growthfund) στο Ζάππειο. Μέχρι το τέλος του 2025, θα έχει ολοκληρωθεί και ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος, το σημαντικότερο τμήμα του οποίου θα έχει παραδοθεί πάντως μέχρι το επόμενο καλοκαίρι. Στα μέσα Δεκεμβρίου υπογράφεται, με την ΑΒΑΞ, η σύμβαση για την αναβάθμιση του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά. Ο υπουργός τόνισε πως «περίπου στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026» θα έχει ολοκληρωθεί από την ΤΕΡΝΑ και η κατασκευή του τελευταίου τμήματος του οδικού άξονα Ε65, από την Καλαμπάκα μέχρι τον κόμβο με την Εγνατία Οδό. Ο κ. Σταϊκούρας είπε πως το έργο του Flyover στην Θεσσαλονίκη «εκτελείται εντός χρονοδιαγράμματος» από τις ΑΒΑΞ και METKA, ενώ το έργο στο αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης από την ΤΕΡΝΑ έχει υλοποιηθεί κατά 40%.
Σε οκτώ τμήματα έχουν χωριστεί, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών στο ίδιο συνέδριο, τα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τις θεομηνίες. Κατά τον κ. Σταϊκούρα, δεν υπήρξε καθυστέρηση αφού «έπρεπε να βρούμε 1,4 δισ. ευρώ, να βρούμε ποια είναι τα έργα σε έξι περιφερειακές ενότητες, να συμφωνήσουμε με τους δήμους, κ.α.». Για τα αντιπλημμυρικά επανέλαβε πως υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ αυτών για τα οποία είναι αρμόδια η περιφέρεια και αυτών που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Από τα επτά μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα του υπουργείου, ύψους 330 εκατ. ευρώ, ορισμένα έχουν μπλοκαριστεί λόγω προσφυγών, παραδέχθηκε. Το υπουργείο προωθεί και 14 φράγματα / αρδευτικά έργα ενώ άλλα 18 θα προχωρήσουν σε δεύτερο στάδιο είτε ως δημόσια έργα, είτε μέσω ΣΔΙΤ.
Οι ενστάσεις και η χρηματοδότηση
Ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Πάνος Σταμπουλίδης, που ηγείται της μονάδας προώθησης έργων (PPF) του Ταμείου και μέχρι σήμερα έχει αναλάβει να προχωρήσει έργα οκτώ δισεκατομμυρίων ευρώ, είπε στο ίδιο συνέδριο πως οι προσφυγές αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα των δημοσίων συμβάσεων. Από τη μία, όπως εξήγησε, «αν ένα τεύχος διαγωνισμού είναι φωτογραφικό καλώς γίνονται προσφυγές». Από την άλλη πλευρά, χρειάζονται βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο γιατί «δεν μπορείς με παράβολο 50.000 ευρώ να σταματάς διαγωνισμών δισεκατομμυρίων». Στην ουσία προτείνει αύξηση του παραβόλου. Θεωρεί, επίσης, πως οι αρμόδιες αρχές για την παρακολούθηση των διαγωνισμών, όπως η ΕΑΔΗΣΥ πρέπει αν στελεχωθούν καλύτερα, με έμπειρο προσωπικό.
Η έλλειψη κεφαλαίων αποτελεί το κύριο εμπόδιο για την υλοποίηση κρίσιμων έργων λένε με κάθε ευκαιρία από την κυβέρνηση. Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Πέτρος Σουρέτης επανέλαβε, όμως, στο συνέδριο του Υπερταμείου, πως αν η κυβέρνηση καθίσει και συζητήσει με την αγορά μπορούν να βρεθούν λύσεις χρηματοδότηση ώστε να προχωρήσουν κρίσιμα έργα, ειδικά στην Αττική που βρίσκεται κυριολεκτικά στο κόκκινο από πλευράς κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. «Το υπουργείο μπορεί να βρει λύσεις σε δύσκολα έργα όπως στο Λεκανοπέδιο. Το κομμάτι της χρηματοδότησης δεν είναι ανασταλτικό. Να κινητοποιήσουμε ιδιωτικά κεφάλαια και να δώσουμε λύσεις», τόνισε ο κ. Σουρέτης. Υπενθυμίζεται πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ηγείται της κοινοπραξίας που έχει καταθέσει πρότυπη πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (προς Λαύριο και τη σύνδεση Λεωφόρου Ποσειδώνος με Καρέα), ενώ έχει καταθέσει πρότυπη πρόταση και για τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα που θα ανακουφίσει τον Κηφισό.
Το PPF του ΤΑΙΠΕΔ έχει σήμερα σε εξέλιξη τον διαγωνισμό για το μεγαλύτερο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) που προωθείται στην Ελλάδα για τη μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο, προϋπολογισμού 610 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη δεύτερη φάση και προχωρά με γρήγορους ρυθμούς είπε. Προωθείται επίσης και το ακόμα μεγαλύτερο ΣΔΙΤ για το κυβερνητικό πάρκο στις παρυφές του Υμηττού καθώς και τα δύο έργα για το εμπορευματικό κέντρο στη Φυλή και το αντίστοιχο εμπορευματικό στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια, η πρόεδρος του ΣΒΕ, Λουκία Σαράντη, υπενθύμισε στο συνέδριο του ΤΑΙΠΕΔ πως το στρατόπεδο Γκόνου δε συνδέεται με τον σιδηρόδρομο. Το ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε και την προώθηση του διαγωνισμού για την ανάπλαση της ΔΕΘ με τον κ. Σταμπουλίδη να προβλέπει πως θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2025.
Διαβάστε ακόμη