Στην πρώτη γραμμή της Περιφέρειας Αττικής βρίσκονται 54 έργα, κόστους 454 εκατ. ευρώ με σκοπό την αντιπλημμυρική θωράκιση του Λεκανοπεδίου. Το διακύβευμα είναι να περάσουμε από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση. Οι μελέτες των εν λόγω έργων τα οποία εμπίπτουν στην κατηγορία των πιο «ώριμων» θα υποβληθούν προς έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, στις 19 Δεκεμβρίου. Πέραν από τα 54 ώριμα αντιπλημμυρικά έργα, δρομολογείται η εκπόνηση μελετών για επιπλέον 104 έργα στην Αττική, τα οποία εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο master plan, αποτέλεσμα συνεργασίας του Υπουργείου Υποδομών και της Περιφέρειας Αττικής. Στόχος είναι, μέσα στην επόμενη τετραετία, να ολοκληρωθούν τα 54 έργα και παράλληλα να ωριμάσουν ή να ξεκινήσουν τα υπόλοιπα 104, θωρακίζοντας την περιοχή απέναντι στην κλιματική αλλαγή και ειδικά τις πλημμύρες.
Η θωράκιση της Αττικής «δεν είναι υπόθεση του μέλλοντος, αλλά αποτελεί άμεση προτεραιότητα», δήλωσε ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, κατά την παρουσίαση του νέου θεσμού διαλόγου και διάδρασης με τους πολίτες, «Athens Talks». Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η βελτίωση της καθημερινότητας στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας. Ο κ. Χαρδαλιάς τόνισε ότι η χρηματοδότηση για την υλοποίηση των έργων είναι ήδη «εξασφαλισμένη», γεγονός που αποδίδεται στη στενή συνεργασία της Περιφέρειας με τα συναρμόδια Υπουργεία, ιδιαίτερα τους τελευταίους τρεις μήνες, όπου οι κοινές προσπάθειες εντάθηκαν.
Το τελευταίο τρίμηνο του 2025 αναμένεται να ενεργοποιηθεί το παρατηρητήριο έργων, μια καινοτόμος πρωτοβουλία, που θα δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να παρακολουθούν την πρόοδο των δημόσιων έργων. «Πρόκειται για ένα διαδραστικό εργαλείο διαφάνειας και λογοδοσίας, το οποίο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη δημόσια διοίκηση και τη σχέση της με τους πολίτες», ανέφερε ο Περιφερειάρχης Αττικής. Η λειτουργία του παρατηρητηρίου βασίζεται στην πλήρη προσβασιμότητα και στη διαφάνεια. Μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, οι πολίτες θα μπορούν να ενημερώνονται για την πρόοδο, τα χρονοδιαγράμματα και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα έργα, αλλά και να εντοπίζουν τυχόν καθυστερήσεις. Πρόκειται για έναν «καθρέφτη» δεδομένων που θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο όλες τις πληροφορίες σχετικά με την υλοποίηση των έργων, παρέχοντας παράλληλα τη δυνατότητα υποβολής παρατηρήσεων και προτάσεων από το κοινό. Η πλήρης ενεργοποίηση του παρατηρητηρίου το 2025 θα συνοδευτεί από σταδιακή ενσωμάτωση δεδομένων και προσαρμογή των φορέων στις απαιτήσεις του. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς, «θα μετράμε καθημερινά την απόδοση και τη διαχείριση των έργων», αναδεικνύοντας την ανάγκη για συντονισμένη δράση και αποτελεσματικότητα.
Οι καθυστερήσεις στα δημόσια έργα υπήρξαν διαχρονικά ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης υποστήριξε ο Ν. Χαρδαλιάς. «Τα έργα κολλούσαν στις αδειοδοτήσεις, στις αποζημιώσεις απαλλοτριώσεων και στις προσφυγές. Αυτό πρέπει να τελειώσει. Εισάγαμε νομικά εργαλεία που μας επιτρέπουν να προχωράμε τα έργα χωρίς να μένουν εγκλωβισμένα στα γρανάζια της γραφειοκρατίας», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως οι νέες ρυθμίσεις επιταχύνουν τη διαδικασία έγκρισης από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πλέον, οι αποφάσεις μπορούν να εκδοθούν μέσα σε δύο μήνες, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για περαιτέρω συντόμευση των διαδικασιών. Η κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, με αφορμή τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν πρόσφατα τη Βαλένθια. Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο συνέδριο «Green Deal Greece 2024», που διοργανώθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) είχε τονίσει επίσης την ανάγκη επιτάχυνσης των αντιπλημμυρικών έργων στο Λεκανοπέδιο, παρά τις καθυστερήσεις που οφείλονται, μεταξύ άλλων, σε τοπικές αντιδράσεις, όπως στην Ανατολική Αττική.
Μόλις χθες, ο κ. Χαρδαλιάς, πραγματοποίησε αυτοψία στις εργασίες καθαρισμού ενός βασικού υδραυλικού έργου στο λεκανοπέδιο, στη συμβολή του κεντρικού συλλεκτηρίου αγωγού ομβρίων του Αιγάλεω με τον Κηφισό. Το συγκεκριμένο έργο, κρίσιμο για την υδραυλική θωράκιση της περιοχής, αφορά στον αγωγό που δέχεται υδάτινα φορτία από το Αιγάλεω, το Περιστέρι και το Χαϊδάρι, καταλήγοντας στον Κηφισό. Ο αγωγός, που για δεκαετίες παρέμενε φραγμένος από φερτά υλικά και απορρίμματα, είχε καταστεί ουσιαστικά ανενεργός, δημιουργώντας σοβαρό κίνδυνο πλημμυρικών φαινομένων στην ευρύτερη περιοχή. «Αν δεν είχαμε προχωρήσει άμεσα στον καθαρισμό, μια έντονη βροχόπτωση θα μπορούσε να οδηγήσει σε τραγωδία», δήλωσε ο κ. Χαρδαλιάς, υπογραμμίζοντας την κρισιμότητα του έργου για την ασφάλεια της πυκνοκατοικημένης Δυτικής Αθήνας. Μέχρι στιγμής, οι εργασίες, που περιλαμβάνουν την απομάκρυνση φερτών υλικών και απορριμμάτων με τη χρήση ειδικών μηχανημάτων, έχουν αποδώσει μερική παροχετευτική ικανότητα στον αγωγό. Από το τμήμα του Κηφισού μεταξύ της οδού Δροσίνη και της Λεωφόρου Αθηνών έχουν ήδη απομακρυνθεί 9.500 τόνοι σύμμεικτων φερτών υλικών, από τους συνολικά 23.500 τόνους που έχουν απομακρυνθεί από τα πλακοσκεπή τμήματα του ποταμού. Οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός των επόμενων δέκα ημερών, αποκαθιστώντας πλήρως την παροχετευτική ικανότητα του αγωγού.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι κομβικός, όπως εξήγησε ο κ. Χαρδαλιάς. Η προτεραιοποίηση των έργων ανάλογα με τη σημασία τους – είτε πρόκειται για πρόληψη φυσικών καταστροφών, είτε για έργα τοπικής ή υπερτοπικής σημασίας – είναι απαραίτητη. Παράλληλα, ο εξορθολογισμός των οικονομικών και η εξασφάλιση διαφορετικών πηγών χρηματοδότησης δημιουργούν τη βάση για ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα υλοποίησης έργων. «Ξέρουμε πλέον ποια έργα πρέπει να προχωρήσουν και πώς να τα ολοκληρώσουμε», σημείωσε. «Το βαθύ κράτος δεν είναι μόνο κάτω από τους υπουργούς και τα υπουργεία. Είναι ένας τρόπος σκέψης που δεν μας επέτρεπε να κινηθούμε με τους ρυθμούς που απαιτούνται. Αυτή η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει», δήλωσε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια πιο ευέλικτη και σύγχρονη προσέγγιση.
Τα 454 ρέματα
Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό η Περιφέρεια Αττικής διαχειρίζεται, 454 ρέματα στο λεκανοπέδιο, με συνολικό μήκος που φτάνει τα 900 χιλιόμετρα, εκ των οποίων περίπου 600 βρίσκονται σε περιοχές υψηλού κινδύνου. Το ρέμα Κόρμπι, συνολικού μήκους 2.840 μέτρων, βρίσκεται στο επίκεντρο νέων παρεμβάσεων που σχεδιάζονται από την Περιφέρεια Αττικής. Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στο τμήμα του ρέματος που εκτείνεται από τη Λεωφόρο Βάρης – Κορωπίου, στο ύψος της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, έως την εκβολή του. Παρότι το έργο έχει αντιμετωπίσει καθυστερήσεις λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών, ο οι εργασίες πρόκειται να ξεκινήσουν τον επόμενο μήνα, δίνοντας λύση σε ένα χρόνιο ζήτημα για την περιοχή. Αντίστοιχα, η μελέτη για τον συλλεκτήριο αγωγό του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας επικαιροποιήθηκε πλήρως από την αρχή, με στόχο να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια που κρατούσαν το έργο σε στασιμότητα επί δεκαετίες. Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη Νίκο Χαρδαλιά, το έργο προχωρά πλέον με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα και αναμένεται να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στους πολίτες έως τον Αύγουστο του 2025. Σημειώνεται πως η Περιφέρεια είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση 37.218 φρεατίων, τα οποία εξυπηρετούν τις κεντρικές αρτηρίες της Αττικής. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Περιφερειάρχης, οι αρχικοί καθαρισμοί απαιτούν κονδύλια ύψους 110 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο κ. Νίκος Χαρδαλιάς εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον, καθώς οι νέες νομοθετικές παρεμβάσεις και τα χρηματοδοτικά εργαλεία ανοίγουν το δρόμο για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων. «Με εξασφαλισμένα κονδύλια και ώριμες μελέτες, μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι αυτά τα έργα θα ολοκληρωθούν», ανέφερε. «Το μήνυμά είναι σαφές: η αλλαγή νοοτροπίας και η υιοθέτηση αποτελεσματικών εργαλείων είναι ο δρόμος για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις και να εξασφαλιστεί η ολοκλήρωση των έργων προς όφελος της κοινωνίας. Ένα νέο μοντέλο υλοποίησης έργων φαίνεται να αναδύεται, με στόχο να αφήσει πίσω του τις αδυναμίες του παρελθόντος», σχολίασε. Τέλος, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε ότι στην Περιφέρεια Αττικής έχει καταρτιστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο 280+1 έργων, συνολικής δαπάνης 2,16 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα διαφόρων κατηγοριών, τα οποία θα εκτελεστούν σε όλους τους δήμους της Περιφέρειας Αττικής (66 τον αριθμό).
«Έχουμε δρομολογήσει 281 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 2,16 δισ. ευρώ, με εξασφαλισμένους πόρους από 19 διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης. Απ’ αυτά:
- 54 έργα αφορούν αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις.
- 64 έργα εστιάζουν σε πράσινες και αστικές υποδομές.
- 47 έργα ενισχύουν τις κοινωνικές υποδομές.
Τα έργα αυτά είναι σχεδιασμένα με βάση τις ξεχωριστές ανάγκες κάθε γειτονιάς και στόχος μας είναι η ολοκλήρωσή τους έως το 2028. Θέλουμε να μεταμορφώσουμε την Αττική σε μια περιφέρεια-πρότυπο, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο», κατέληξε.
Διαβάστε ακόμη