Στην κυβέρνηση υπάρχει μεγάλη κινητοποίηση για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής μετά από τη θεομηνία που έπληξε τη Βαλένθια όπως δείχνει η έκτακτη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Μέγαρο Μαξίμου. Στη σύσκεψη αναφέρθηκε χθες, από το βήμα του συνεδρίου «Green Deal Greece 2024» που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Ο κ. Ταχιάος μίλησε, μάλιστα, και για αντιπλημμυρικά έργα στο Λεκανοπέδιο που έχουν κολλήσει λόγω τοπικών αντιδράσεων όπως συμβαίνει στην Ανατολική Αττική. Αλλά και ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας που είχε μιλήσει λίγο νωρίτερα στο ίδιο συνέδριο είχε παραδεχθεί πως για να ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στον Κηφισό πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε αναγκαστικές απαλλοτριώσεις κτισμάτων που βρίσκονται στην κοίτη του. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται περίπου 50 σπίτια και δύο εργοστάσια, όπως ανέφερε ο κ. Κικίλιας.
Στο πάνελ που συμμετείχαν οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου, πάντως, υπήρξε πλήθος αναφορών στην ανάγκη να αναζητηθούν κονδύλια για τα έργα που θα βελτιώσουν, γενικά, τη λειτουργία του Λεκανοπεδίου, αλλά και θα θωρακίσουν τις υποδομές απέναντι στην κλιματική αλλαγή σε ολόκληρη τη χώρα. Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός είπε πως απαιτείται δημιουργικότητα στην αναζήτηση των απαραίτητων κονδυλίων σε μια περίοδο δυσκολιών για το δημόσιο ταμείο. Ανέφερε ως μια λύση την επέκταση υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης με ταυτόχρονη ανάθεση στους παραχωρησιούχους της συντήρησης υποδομών (γεφυρών, κ.α.) στην ευρύτερη περιοχή από την οποία π.χ. διέρχεται ένας εθνικός οδικός άξονας. Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε και σε βαλτωμένα κονδύλια του Πράσινου Ταμείου τα οποία, έπειτα από διαπραγμάτευση με την Κομισιόν όπως είπε, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για κρίσιμα, πράσινα, έργα. Ειδική αναφορά έκανε στη συντήρηση των έργων και στα μεγάλα κενά που παρατηρούνται ειδικά στη χρηματοδότησή της.
Η Αττική χρειάζεται άμεσα έργα που θα της επιτρέψουν να ξαναλειτουργήσει (π.χ. με αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού) επανέλαβε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Πέτρος Σουρέτης. Πρόσθεσε πως απαιτείται και από πλευράς δημοσίου προσαρμοστικότητα στις πραγματικές ανάγκες των έργων. Ανέφερε το παράδειγμα της Ρουμανίας που το μερίδιο των κατασκευών στο ΑΕΠ είναι σχεδόν τριπλάσιο σε σύγκριση με την Ελλάδα. Πρόσθεσε, μάλιστα, πως η Ρουμανία προχώρησε σε αναπροσαρμογή των τιμολογίων στα έργα που φτάνει μέχρι και το 80% όταν στην Ελλάδα οι αναπροσαρμογές ήταν μικρότερες και σε περιορισμένο αριθμό υλικών και εργασιών.
Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ του ομίλου Metlen Ντίνος Μπενρουμπή είπε πως ο ιδιωτικός τομέας έχει τη δυνατότητα να ωριμάσει ταχύτερα τα έργα και αναφέρθηκε στο παράδειγμα των πρότυπων προτάσεων, ενός νέου μοντέλου υλοποίησης έργων με πρωτοβουλία του ιδιωτικού τομέα που ψηφίστηκε προ τριετίας, αλλά δεν εφαρμόζεται. Τα νέα έργα που υλοποιούνται αυτή την περίοδο είπε ο κ. Μπενρουμπή έχουν ενσωματώσει προβλέψεις για αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Η ενοποίηση των δημοτικών εταιρειών ύδρευσης και αποχέτευσης (ΔΕΥΑΡ) θα τους επιτρέψει να αξιοποιήσουν καλύτερα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και νέες τεχνολογίες για τη διαχείριση του νερού και των αποβλήτων είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μεσόγειος Διονύσης Γεωργόπουλος.
Ο κ. Ταχιάος επανέλαβε την άποψη του υπουργείου Υποδομών σύμφωνα με την οποία πρέπει να είναι συνετή η χρήση των ΣΔΙΤ ή των παραχωρήσεων από την κυβέρνηση, καθώς επιβαρύνονται οι επόμενες γενιές. Αναρωτήθηκε «πόσα πρόσθετα διόδια ή πληρωμές διαθεσιμότητας» μπορούν να πληρώσουν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου και πόσες είναι οι αντοχές του πολιτικού συστήματος στην επιβολή τέτοιων πρόσθετων επιβαρύνσεων.
Οι κατασκευαστές ζήτησαν από την πλευρά τους δημιουργικότητα και εφαρμογή των συμφωνηθέντων όπως για παράδειγμα, του ενιαίου μηχανισμού τιμολογίων στα έργα, θέμα στο οποίο αναφέρθηκαν τόσο η αντιπρόεδρος της ΤΕΚΑΛ Αργυρών Ψαλτάκου, όσο και ο επικεφαλής του γραφείου μελετών «Ρόικος» Κων/νος Καλέργης. Για τα νέα έργα που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία και την Στερεά Ελλάδα από τις περυσινές θεομηνίες, μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Παληός. Τέλος ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας μίλησε για τις παρεμβάσεις της εταιρείας ώστε να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή και επανέλαβε πως οι εργασίες στη γραμμή 4 του μετρό προχωρούν κανονικά.
Διαβάστε ακόμη