Η απόκτηση του 10% της εταιρείας παραχώρησης της Αττικής Οδού από την Latsco της κας Μαριάννας Λάτση θεωρείται από παράγοντες της αγοράς ως η πρώτη είσοδος νέων επενδυτών στη θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που διαχειρίζεται από το πρωί της Κυριακής τον πλέον κερδοφόρο οδικό άξονα στην Ελλάδα. Προς το παρόν δεν υπάρχουν συζητήσεις με συγκεκριμένους επενδυτές, υποστηρίζουν τραπεζικά στελέχη που ασχολούνται με τα έργα υποδομής, χωρίς να αποκλείουν την είσοδο κάποιου στην Αττική Οδό τους επόμενους μήνες. Ούτως ή άλλως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται εντός των προβλέψεων της σύμβασης παραχώρησης από τη στιγμή που θα διατηρήσει το 51% της εταιρείας διαχείρισης της Αττικής Οδού. Ήδη κυκλοφορούν διάφορα ονόματα και σενάρια χωρίς να επιβεβαιώνονται από την πλευρά του κατασκευαστικού ομίλου.

Η χθεσινή συμφωνία επισφραγίζει, πάντως, τη στενή συνεργασία του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με το επενδυτικό όχημα της κας Μαρ. Λάτση με τον πρώτο να αποκομίζει «με το καλημέρα» υπεραξία 15% έναντι της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που έχει ήδη καταβάλλει για την Αττική Οδό. Τα ίδια κεφάλαια της τελευταίας φτάνουν τα 671 εκατ. ευρώ, οπότε η Latsco επένδυσε περίπου 77 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως το συνολικό τίμημα που κατέβαλλε ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού έφτασε τα 3,27 δισεκ. ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο ποσό που έχει εισπράξει ποτέ το ελληνικό Δημόσιο από συναλλαγή του ΤΑΙΠΕΔ.

Σε σχέση με τη δυνατότητα που παρέχει η σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα για είσοδο της εταιρείας παραχώρησης της Αττικής Οδού στο χρηματιστήριο, κάποια στελέχη της αγοράς παραπέμπουν και στο σχεδιασμό του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για σύσταση αυτόνομης εταιρείας παραχωρήσεων. Η τελευταία είτε μπορεί να εισαχθεί αυτόνομα σε χρηματιστήριο, είτε να προσελκύσει στρατηγικούς επενδυτές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης είχε κληθεί να απαντήσει σε ερώτηση για το συγκεκριμένο σχεδιασμό και είχε ξεκαθαρίσει πως είναι νωρίς. Εξάλλου δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου σημαντικά περιουσιακά στοιχεία όπως η Εγνατία Οδός.

Σε μια πρόσφατη έκθεση της Axia Research για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρονταν, χωρίς να περιλαμβάνεται η Αττική Οδός, πως από το χαρτοφυλάκιο εν λειτουργία (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός, διαχείριση απορριμμάτων σε Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, κ.ά.) και υπό ανάπτυξη παραχωρήσεων / ΣΔΙΤ (αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης, Εγνατία Οδός, Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα Ελληνικού, κ.ά.) η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει χρηματικές διανομές (μερίσματα) της τάξης των έξι δισ. ευρώ για την επόμενη 30ετία. Σε αυτά τα μεγέθη πρέπει να προστεθούν και οι χρηματικές διανομές από τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, του πλέον κερδοφόρου οδικού άξονα της χώρας.

Στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσδοκούν πως στο χαρτοφυλάκιο θα προστεθούν και νέες παραχωρήσεις όπως Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από το χώρο της διαχείρισης απορριμμάτων (σε εξέλιξη είναι η μεταβίβαση των υφιστάμενων συμβάσεων από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με βάση τη συμφωνία με την Masdar), της διαχείρισης νερού, κτιριακών υποδομών, κ.ά. Ο όμιλος ηγείται της κοινοπραξίας (μαζί με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ) που έχει υποβάλει πρότυπη πρόταση, με βάση το σχετικό θεσμικό πλαίσιο, για την κατασκευή επεκτάσεων της Αττικής Οδού (προς Λαύριο και Ραφήνα και τη σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα συνδέει Καρέα με Λεωφόρο Βουλιαγμένης) με σύμβαση παραχώρησης. Αυτόνομα έχει, επίσης, υποβάλλει πρότυπη πρόταση για τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα προκειμένου να απαλλαγεί η Λεωφόρος Κηφισσού από τις διελεύσεις φορτηγών. Διεκδικεί, επίσης, και σειρά μεγάλων κτιριακών έργων που σχεδιάζονται με ΣΔΙΤ.

Διαβάστε ακόμη