Στα ταμεία του Δημοσίου μπήκαν τα 3,27 δισ. ευρώ που πλήρωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προκειμένου η Αττική Οδός να περάσει στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου. Η πληρωμή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης, η οποία πέρασε από τη Βουλή την Πέμπτη (3/10). Τα 3,27 δισ. ευρώ που κατέβαλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό, αποτελεί το μεγαλύτερο ποσό που έχει εισπράξει ποτέ το ελληνικό Δημόσιο από την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ότι η σωρευτική ωφέλεια αγγίζει τα 7 δισ. ευρώ, σε ορίζοντα 25 ετών, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως το Δημόσιο, πέρα από το αρχικό τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ, θα λαμβάνει και το 7,5% των ετήσιων εσόδων της Αττικής Οδού. Επειδή το Δημόσιο θα λάβει το σύνολο του επιτοκιακού οφέλους, το συγκεκριμένο ποσοστό θα αυξηθεί σημαντικά και μπορεί να προσεγγίσει και το 9,5% των ετήσιων εσόδων, ποσοστό που μεταφράζεται σε πρόσθετο όφελος για το κρατικό ταμείο, που κινείται κοντά στο ένα δισ. για τα 25 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης, όπως είχε αποκαλύψει το powergame.gr σε εκτενές ρεπορτάζ του.

Την Κυριακή αλλάζει χέρια η Αττική Οδός

Η Αττική Οδός παραδίδεται επίσημα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την Κυριακή 6 Οκτωβρίου μέσω της θυγατρικής της, Νέα Αττική Οδός ΑΕ. Την ίδια ημερομηνία μειώνεται το αντίτιμο στα διόδια, από 2,8 ευρώ σε 2,5 ευρώ. Επίσης, για πρώτη φορά επιβάλλεται μόνιμη απαλλαγή από την καταβολή διοδίων για επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν σε άτομα με αναπηρία και αναπήρους πολέμου.

Σύμφωνα με τη νέα σύμβαση, μετά τη λήξη της πρώτης πενταετίας, ο νέος παραχωρησιούχος έχει τη δυνατότητα να επιβάλει αυξημένα διόδια για κάποιες ώρες της ημέρας, αρκεί ο μέσος όρος του 24ώρου να είναι πάλι 2,5 ευρώ. Μπορεί, επίσης, να επιβάλει διαφοροποιημένα διόδια στα φορτηγά, ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση, όπως προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες.

Αττική Οδός © aodos.gr

Η Αττική Οδός σε αριθμούς

  • Η Αττική Οδός είναι ο μεγαλύτερος σε έσοδα και κέρδη αυτοκινητόδρομος της χώρας, αφού διασχίζει την πολυπληθέστερη περιφέρειά της. Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990.
  • Έχει μήκος 70 χιλιόμετρα και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη «ραχοκοκαλιά του» οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι.
  • Αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.
  • Η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας της τάξης του 4% τα τελευταία 10 χρόνια
  • Πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία κινείται στα 270.000 οχήματα.

Τα 9+1 οφέλη από την παραχώρηση της Αττικής Οδού

«Είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που έχουμε αλλαγή Παραχωρησιούχου σε εν λειτουργία αυτοκινητόδρομο» τόνισε ο Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της Βουλής, κάνοντας λόγο για ένα εξαιρετικά δύσκολο, περίπλοκο και πρωτόγνωρο εγχείρημα. Στη συνέχεια ανέλυσε τα 10 οφέλη από την παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Συγκεκριμένα:

  • Το Ελληνικό Δημόσιο εισπράττει 3,27 δισ. ευρώ, ποσό που είναι το υψηλότερο στην ιστορία αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων που έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ.
  • Πέραν της καταβολής του εφάπαξ οικονομικού τιμήματος, ο παραχωρησιούχος θα αποδίδει, ετησίως, στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό τουλάχιστον 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου.
  • Άμεση μείωση των διοδίων, από τα 2,8 στα 2,5 ευρώ, από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024.
  • Σε συνεργασία με τον νέο παραχωρησιούχο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διασφάλισε τη συνέχιση εργασίας των εργαζομένων στον αυτοκινητόδρομο («ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ» και «ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ»).
  • Μόνιμη απαλλαγή από την καταβολή διοδίων σε επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία και σε αναπήρους πολέμου βαριάς αναπηρίας.
  • Ο νέος παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της Αττικής Οδού, εκτιμώμενου ύψους 380 εκατ. ευρώ.
  • Με βάση τη νέα σύμβαση παραχώρησης «δεν γεννάται δικαίωμα του νέου παραχωρησιούχου για οποιοδήποτε πρόσθετο αντάλλαγμα ή χρηματική αποζημίωση», αν το Ελληνικό Δημόσιο, στο πλαίσιο άσκησης απορρέοντος εξ αυτής δικαιώματός του, αλλά και της εν γένει πολιτικής του, περιλαμβανομένης και της δημοσιονομικής πολιτικής του, προκαλέσει μεταβολές στην επιλογή μέσου μετακίνησης, μεταβολές στο μέγεθος ή/και στη σύνθεση της κυκλοφορίας, τα στατιστικά χαρακτηριστικά της και τη διαχρονική εξέλιξή τους.
  • Η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού επιβεβαιώνει ότι η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα μπορεί να είναι αμοιβαία ωφέλιμη και για τις δύο πλευρές.
  • Με τη νέα Σύμβαση επιδιώκεται η προώθηση της απρόσκοπτης και ασφαλούς μετακίνησης προσώπων, η ταχύτερη και αποτελεσματική μεταφορά εμπορευμάτων, η ικανοποίηση της τρέχουσας και μελλοντικής ζήτησης μεταφορών και η ενίσχυση της ομαλής λειτουργίας του συστήματος οδικής κυκλοφορίας στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, αναπόσπαστο και αναγκαίο κομμάτι της οποίας αποτελεί, εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, η Αττική Οδός.
  • Με τη νέα Σύμβαση παραχώρησης επιδιώκεται η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας.

Διαβάστε ακόμη