Έπειτα από μήνες «χαλαρότητας» για το θέμα της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού, πλέον η κυβέρνηση τρέχει για να κλείσει το θέμα. Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες από τα δύο συναρμόδια υπουργεία, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών, αναφέρεται ότι ο στόχος είναι να κλείσει η σύμβαση παραχώρησης μέχρι το βράδυ της 5ης Οκτωβρίου 2024, έτσι ώστε το χάραμα της 6ης Οκτωβρίου 2024 να βρει την Αττική Οδό με το νέο παραχωρησιούχο.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, μέχρι 6 Οκτωβρίου 2024, «θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες μετάβασης του οδικού άξονα στο νέο καθεστώς παραχώρησης, δηλαδή, μεταξύ άλλων, η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή και το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος».
Προς την κατεύθυνση αυτή και προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος, αναμένεται αύριο Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου η κατάθεση στη Βουλή για κύρωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο του οδικού άξονα, τη Νέα Αττική Οδό Παραχώρηση (ΝΑΟΠ) Α.Ε. του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η ψήφισή της δεν θα αργήσει, ενώ παράλληλα όλα δείχνουν ότι η ΓΕΚ Τέρνα να έχει εξασφαλίσει όλες τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις για την απόκτηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του πιο ζωτικού οδικού άξονα της χώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο στην κυβέρνηση, όσο και στους άμεσα εμπλεκόμενους (Αττική Οδός Α.Ε., Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα και ΤΑΙΠΕΔ) υπήρξε μια πυρετώδης διαδικασία διαβουλεύσεων και συσκέψεων με στόχο την ολοκλήρωση της αλλαγής σκυτάλης μεταξύ των δύο παραχωρησιούχων κατά την ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, το βράδυ της 5ης Οκτωβρίου 2024. Βασική επιδίωξη της κυβέρνησης, είναι με τις κινήσεις αυτές, πάση θυσία, να μην υπάρξει παράταση της σύμβασης παραχώρησης στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο την Αττική Οδό Α.Ε.
Παράγοντες της αγοράς χαρακτήρισαν ως αναγκαία και ενδεδειγμένη λύση να κλείσει η νέα σύμβαση παραχώρησης μέχρι 6 Οκτωβρίου. Ωστόσο εξέφρασαν αμφιβολίες αν όντως πλέον μπορεί να συμβεί. Οι αμφιβολίες πηγάζουν από το γεγονός ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για την αλλαγή σκυτάλης μεταξύ των παραχωρησιούχων. Και αυτό συνέβη επειδή, το υπ. Υποδομών & Μεταφορών καθυστέρησε πολύ να αποφασίσει τόσο ως προς τον χρόνο αλλαγής σκυτάλης, όσο και για τα βήματα που θα ακολουθηθούν.
Αρχικά είχε συζητηθεί εκτενώς το σχέδιο του «ενδιάμεσου» παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού, ο οποίος αρχικά θα ήταν το ίδιο το υπουργείο, στη συνέχεια το ΤΑΙΠΕΔ, για ν’ ακολουθήσει ξανά το υπουργείο Υποδομών. Καμία ενδιάμεση λύση δεν ήταν εύκολη και απαιτούσε σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων κ.λπ. για τις οποίες δεν υπήρχε άλλος χρόνος.
Έτσι τις τελευταίες ημέρες η ηγεσία του υπουργείου, μετά και τη σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είχε καταλήξει στην λύση της παράταση παραχώρησης στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, την Αττική Οδό, για όσο χρόνο θα χρειάζονταν να προετοιμαστεί η έλευση του νέου παραχωρησιούχου. Ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος ωστόσο, φημολογείται ότι ζήτησε τον.. ουρανό με τ’ άστρα από το Ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να συναινέσει στην παράταση της σύμβασης. Και η στάση του αυτή, «θύμωσε» την κυβέρνηση. Στελέχη που συνδέονται με την Αττική Οδό δεν συμφωνούν, πάντως, πως οι απαιτήσεις που έχουν τεθεί είναι υπερβολικές.
Επιπλέον σε αυτό, καθώς άρχισε να γίνεται ορατός ο κίνδυνος να μην γίνει η συναλλαγή με το νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ Τέρνα, μέσα στο 2024 με ευθύνη της κυβέρνησης, εξόργισε τόσο την Πλατεία Συντάγματος, όσο και το Μέγαρο Μαξίμου. Η μετάθεση αυτή της συναλλαγής θα οδηγούσε τελικά στην καταβολή 3,27 δισ. ευρώ, δηλαδή το 1,5% του ΑΕΠ, μέσα στο 2025 και όχι στο 2024. Το αποτέλεσμα θα ήταν το χρέος να είναι ισόποσα αυξημένο και ο λόγος χρέος/ΑΕΠ κατά 1,5 π.μ. υψηλότερος.
Διαβάστε περισσότερα στο powergame.gr
Διαβάστε ακόμη