Επενδύσεις 1,47 δισ. ευρώ σχεδιάζει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) για τα δύο από τα τρία στάδια επέκτασης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τα έργα για το πρώτο στάδιο να ξεκινούν εντός της φετινής χρονιάς, για το δεύτερο στάδιο επέκτασης να προγραμματίζονται για το 2031 και για το τρίτο στάδιο το 2042. Το Στρατηγικό Σχέδιο (Master Plan) προβλέπει πως με την ολοκλήρωση των τριών σταδίων η δυναμικότητα του αεροδρομίου θα αυξηθεί από τα 26 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως σήμερα, σε 50 εκατομμύρια.

Αναλυτικά στοιχεία για το Master Plan περιλαμβάνει η χθεσινή έκθεση της Axia Research για τον ΔΑΑ σύμφωνα με την οποία στα δύο πρώτα στάδια προβλέπεται επέκταση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και μόνο στο τρίτο στάδιο, μετά το 2042, σχεδιάζεται η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού. Επιπλέον, η επέκταση του αεροδρομίου στα 50 εκατ. επιβάτες μπορεί να προχωρήσει χωρίς να χρειάζεται η αγορά πρόσθετων εκτάσεων ή η προσθήκη νέων αεροδιαδρόμων.

Το πρώτο στάδιο, ύψους 761 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σήμερα σε φάση σχεδιασμού και αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα προς τα τέλη του έτους με στόχο να ολοκληρωθούν το 2028 ώστε η δυναμικότητα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» να φτάσει τα 33 εκατ. επιβάτες. Στο δεύτερο στάδιο, με επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ (σε σημερινές τιμές) η δυναμικότητα θα αυξηθεί στα 40 εκατομμύρια επιβάτες ενώ η διοίκηση του ΔΑΑ δεν έχει παρουσιάσει στοιχεία για το κόστος επένδυσης του τρίτου σταδίου, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των 50 εκατομμυρίων επιβατών. Σημειώνεται πως με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, τυχόν δανεισμός για την υλοποίηση των επενδύσεων που δεν έχει αποπληρωθεί μέχρι το 2046 (οπότε και λήγει η σύμβαση) θα αναληφθεί από το ελληνικό δημόσιο.

Υπενθυμίζεται πως το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεκίνησε να λειτουργεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με δυναμικότητα 16 εκατομμυρίων επιβατών η οποία αυξήθηκε στα 21 εκατομμύρια επιβάτες το 2007 και σήμερα φτάνει τα 26 εκατομμύρια. Στη σύμβαση παραχώρησης υπάρχουν σαφείς προβλέψεις για το πότε πρέπει ο ΔΑΑ να ξεκινήσει τις επενδύσεις αύξησης της δυναμικότητας του αεροδρομίου. Προβλέπεται πως κάθε φάση επέκτασης ξεκινάει όταν α) η επιβατική κίνηση του τελευταίου 12μηνου ξεπερνά το 90% της δυναμικότητας του αεροδρομίου και είναι πιθανό να φτάσει το 95% την επόμενη διετία ή β) όταν η επιβατική κίνηση ξεπερνά το 95% της δυναμικότητας. Με την εκκίνησης της διαδικασίας, ο ΔΑΑ πρέπει να προχωρήσει πρώτα τις μελέτες για το σχεδιασμό της επέκτασης καθώς και για το πως θα λειτουργεί το αεροδρόμιο κατά την περίοδο των εργασιών. Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι μελέτες, ξεκινούν τα έργα.

Οι τρεις φάσεις

Στην έκθεση της Axia επισημαίνεται πως στο πρώτο στάδιο επέκτασης, ώστε να φτάσει η δυναμικότητα τα 33 εκατ. επιβάτες, προβλέπονται εργασίες επέκτασης του κεντρικού τερματικού σταθμού του αεροδρομίου κατά 81.000 τετραγωνικά μέτρα με πρόσθετες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, πολυώροφο κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων (στον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης) και περίπου 8.500 πρόσθετα τετραγωνικά μέτρα καταστημάτων. Σήμερα οι δραστηριότητες λιανικής στο αεροδρόμιο εκτείνονται σε 13.500 τετραγωνικά μέτρα και φιλοξενούν 157 καταστήματα με τον ΔΑΑ να έχει υπογράψει 72 συμβάσεις παραχώρησης.

Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν ακόμα και φέτος. Στο δεύτερο στάδιο, που προβλέπεται να ξεκινήσει το 2031 επικεντρώνεται επίσης γύρω από την περαιτέρω επέκταση του κύριου τερματικού σταθμού με πρόσθετες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και μια γέφυρα για τη διασύνδεση του ανατολικού και δυτικού τμήματος του αεροδρομίου. Η επέκταση αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Μόνο στο τρίτο και τελευταίο στάδιο επέκτασης προβλέπεται η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» καθώς και η κατασκευή νέου πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων, νέων χώρων στάθμευσης αεροσκαφών.

Σύμφωνα με την Axia το Master Plan επέκτασης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα χρηματοδοτηθεί στο σύνολό του από δανεισμό. Στην έκθεση επισημαίνεται πως με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, και αφού έχει προηγηθεί σχετική συμφωνία, αν δεν έχει αποπληρωθεί το σύνολο του δανεισμού στη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, το 2046, τότε μπορεί να το αναλάβει το ελληνικό δημόσιο στην περίπτωση που ο ΔΑΑ δεν κερδίσει το διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης

Η ισχύουσα σύμβαση προβλέπει πως το 2040, δηλαδή έξι χρόνια πριν τη λήξη της, προκηρύσσεται διαγωνισμός για νέα σύμβαση παραχώρησης που πρέπει να είναι τουλάχιστον 30ετούς διάρκειας. Προβλέπει, επίσης, πως ο ΔΑΑ έχει δυνατότητα συμμετοχής και μάλιστα έχει τη δυνατότητα να «ματσάρει», δηλαδή να καταθέσει ίδια προσφορά με οποιονδήποτε ανταγωνιστή του υποβάλλει υψηλότερη προσφορά στο διαγωνισμό. Στην περίπτωση που υπάρξει υψηλότερη προσφορά και ο ΔΑΑ δεν υποβάλλει προσφορά με ίδιο τίμημα και χάσει τη σύμβαση παραχώρησης, τότε προβλέπονται συγκεκριμένες διαδικασίες. Συγκεκριμένα όταν λήξη η σύμβαση τότε το αεροδρόμιο μεταβιβάζεται στο ελληνικό δημόσιο. Εκτός από τα περιουσιακά στοιχεία μεταβιβάζονται και τα δάνεια για τις επενδύσεις επέκτασης που δεν έχουν αποπληρωθεί. Τέλος, το αρχικό κεφάλαιο των 300 εκατ. ευρώ και πρόσθετα κεφάλαια 100 εκατ. ευρώ επιστρέφονται στους μετόχους του ΔΑΑ στην περίπτωση διάλυσης της εταιρείας.

Διαβάστε ακόμη