«Τρέχει» η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, έδωσε χθες το πράσινο φως για το «καλώς έχειν» στην υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα, ύψους 3,27 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δημόσια σύμβαση των τελευταίων 2-3 δεκαετιών, η οποία μάλιστα εγκρίθηκε σε χρόνο ρεκόρ για τα δεδομένα του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε την υποβολή του φακέλου της σχετικής σύμβασης μόλις τις 8 Ιουλίου 2024. Επομένως, χρειάστηκαν μόλις τρεις εβδομάδες για την έγκριση του ιδιαίτερα απαιτητικού φακέλου από το δημοσιονομικό δικαστήριο.
Όμως η υψηλή αυτή ετοιμότητα του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποδίδεται σε δύο παράγοντες:
- Πρώτον, στο γεγονός ότι η σύμβαση έχει ήδη ελεγχθεί από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) αλλά και το Συμβούλιο της Επικρατείας, λόγω της προσφυγής της Vinci κατά των αποφάσεων του ΤΑΙΠΕΔ. Επομένως η σύμβαση αν είχε κάτι εξόφθαλμο θα είχε εντοπισθεί από την ΕΑΔΗΣΥ και τους δικαστές του ΣτΕ.
- Δεύτερον, το ΤΑΙΠΕΔ λειτούργησε προκαταβολικά, παραδίδοντας όχι το σύνολο του φακέλου μονομιάς, αλλά τμηματικά. Συγκεκριμένα ο φάκελος της Αττικής Οδού άρχισε να παραδίδεται τμηματικά αμέσως μετά το Πάσχα, έτσι ώστε οι δικαστές του Ελεγκτικού να ελέγχουν τμηματικά τα έγγραφα της σύμβασης.
Τα πρώτα έγγραφα που έλαβαν οι δικαστές ήταν τα σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία, στη συνέχεια τα έγγραφα των προσφυγών και των αποφάσεων της ΕΑΔΗΣΥ κ.ο.κ. Τα τελευταία έγγραφα που παραδόθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφορούσαν στην χρηματοδότηση του παραχωρησιούχου από τις τράπεζες, και τα οποία παραδόθηκαν μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου. Έτσι, ως ημερομηνία υποβολής του φακέλου θεωρείται η 8η Ιουλίου 2024.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το ΤΑΙΠΕΔ δείχνει αυτή την προνοητικότητα. Το έχει πράξει και σε άλλες μεγάλες συμβάσεις και ειδικά σε εκείνη της Εγνατίας Οδού, η οποία είναι ακόμη πιο πολύπλοκη από την σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, λόγω των κάθετων επεκτάσεων του οδικού άξονα.
Με τα παραπάνω, δεν είναι λίγοι εκείνοι στο ΤΑΙΠΕΔ που εκτιμούν ότι η σύμβαση μπορεί τώρα να ολοκληρωθεί μέσα στο β’ εξάμηνο του 2024. Μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο στόχος αυτός θεωρείται εφικτός, εκτός και αν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις στην κυβέρνηση, για τα έσοδα της Αττικής Οδού για ένα μικρό διάστημα π.χ. 4-6 μηνών. Επειδή τα έσοδα της Αττικής Οδού είναι πολλά, ο πειρασμός της οικειοποίησης είναι μεγάλος αφού μέσα σε έξι μήνες μπορεί να κλείσουν κάποιες τρύπες στον προϋπολογισμό της τάξης π.χ. των 100-200 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε ακόμη