Η ΑΚΤΩΡ, μέλος του Ομίλου Intrakat, υπέγραψε σήμερα σύμβαση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την ανάληψη του μεγάλου έργου «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων», προϋπολογισμού ύψους 98 εκατ. ευρώ, το οποίο υπόσχεται να αναζωογονήσει τη διαχείριση των υδάτων στο νησί, προσφέροντας στους κατοίκους και τους επισκέπτες του μεγαλύτερη περιβαλλοντική βιωσιμότητα και ασφάλεια εφοδιασμού σε καθαρό νερό για τον 21ο αιώνα.
Τη σύμβαση υπέγραψε, σε ειδική εκδήλωση στη Μυτιλήνη, ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat, κ. Αναστάσιος Αρανίτης, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σε χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου υποσχέθηκε εμπρόθεσμη και ποιοτικά άρτια παράδοση του έργου, ενώ δήλωσε ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα επίκαιρο έργο που δείχνει τον δρόμο που πρέπει να πάρουν οι υποδομές μας στην εποχή της κλιματικής αλλαγής και της εμφάνισης λειψυδρίας σε διάφορες περιοχές της χώρας. «Το μεγάλο αυτό έργο δεν θα μπορούσε να έχει έρθει σε καλύτερη στιγμή» τόνισε ο κ. Εξάρχου και σημείωσε ότι ο τεχνικός κόσμος έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην δημιουργία ανθεκτικότητας απέναντι στις προκλήσεις του κλίματος, στα χρόνια που έρχονται.
Με την ολοκλήρωση του νέου αυτού έργου θα εξασφαλιστούν η ποσοτική και η ποιοτική προμήθεια νερού ύδρευσης στους οικισμούς Καλλονής, Αγίας Παρασκευής και στην πόλη της Μυτιλήνης, λύνοντας χρονίζοντα προβλήματα, όπως οι μεγάλες απώλειες νερού στο υδροδοτικό σύστημα και η υποβάθμιση της ποιότητάς του, η εξάντληση των υφιστάμενων πηγών υδροδότησης, η οποία επιβαρύνεται από την υφαλμύρυνση και την περιεκτικότητα συστατικών ακατάλληλων για την ανθρώπινη υγεία -, αλλά και η υποβάθμιση του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα από την υπεράντληση που γίνεται, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες υδροδότησης κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της τουριστικής κίνησης.
Επιπλέον, φιλοδοξεί να λύσει και άλλα θέματα, όπως η έλλειψη κατάλληλων υποδομών μεταφοράς και διανομής νερού και η μη ικανοποιητική λειτουργία και διαχείριση των υφιστάμενων έργων ταμίευσης, τα οποία χρησιμοποιούνται για την κάλυψη των αρδευτικών αναγκών. Έτσι, με το φράγμα Τσικνιά προβλέπεται ότι θα καλύπτεται η ύδρευση για πάνω από τον μισό πληθυσμό του νησιού.
Η σύμβαση του έργου «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων» περιλαμβάνει μια σειρά τεχνικών έργων για τη συλλογή, επεξεργασία και μεταφορά των αναγκαίων ποσοτήτων νερού. Συγκεκριμένα, στο φυσικό αντικείμενο του έργου προβλέπεται 1) η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά και των συνοδών του έργων, 2) οι Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) 3) η δημιουργία κεντρικού αντλιοστασίου και δεξαμενών και 4) η κατασκευή αγωγών του υδραγωγείου.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο υδραυλικό έργο, το οποίο θα κατασκευαστεί σε ένα ιδιαίτερο γεωλογικό περιβάλλον και θα υλοποιηθεί με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, καθώς τμήματά του έργου περιλαμβάνονται σε εκτάσεις NATURA 2000, ενώ άλλα βρίσκονται σε εγγύτητα με Αρχαιολογικά Μνημεία.
Σταϊκούρας: Το Φράγμα Τσικνιά θα εξασφαλίσει υψηλής ποιότητας πόσιμο νερό στη Μυτιλήνη
Το φράγμα Τσικνιά είναι το τρίτο μεγάλο έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων που συμβασιοποιείται τις τελευταίες εβδομάδες, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την υπογραφή της σύμβασης «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά, Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων», που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου.
Παρόντες στην τελετή υπογραφής της Σύμβασης ήταν ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Κωνσταντίνος Μαγουλάς, οι βουλευτές Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας Χαράλαμπος Αθανασίου και του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Παναγιώτης Παρασκευαΐδης, ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κώστας Μουτζούρης, οι Δήμαρχοι Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας και Δυτικής Λέσβου Ταξιάρχης Βέρρος, καθώς και ο Γενικός Διευθυντής Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Αντώνης Κοτσώνης.
«Η κατασκευή του Φράγματος Τσικνιά, προϋπολογισμού 113 εκατ. ευρώ, αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς συστήματος υδροδότησης από το φράγμα, με 24.000 κ.μ. την ημέρα πόσιμο νερό», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, προσθέτοντας ότι το έργο εκτιμάται πως θα εξυπηρετεί περίπου 100.000 κατοίκους.
«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει περάσει από τη θεωρία στην πράξη, όσον αφορά στην αξιοποίηση του υδάτινου πλούτου της πατρίδας μας», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας, συμπληρώνοντας ότι το φράγμα Τσικνιά είναι το τρίτο μεγάλο έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων που συμβασιοποιείται τις τελευταίες εβδομάδες, μετά τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου και το νέο δίκτυο ύδρευσης από την Άρτα μέχρι τη Λευκάδα.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι το φράγμα κρίθηκε αναγκαίο για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων, όπως η επάρκεια σε περιόδους αιχμής σε τουριστικές περιοχές, όπως στη Μυτιλήνη, την Αγία Παρασκευή και την Καλλονή, ενώ στα οφέλη του συγκαταλέγεται η αντιπλημμυρική προστασία πεδινών περιοχών της πεδιάδας Καλλονής.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε:
«Είναι η δεύτερη φορά που ερχόμαστε φέτος στη Μυτιλήνη για ένα μεγάλο έργο. Υπενθυμίζω ότι στις 19 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης του οδικού άξονα Καλλονή – Σίγρι, έργο κομβικό για την ανάπτυξη σημαντικού τμήματος της Λέσβου, μαζί με την ολοκλήρωση του λιμένα Σιγρίου.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποδεικνύει, έτσι, τη σημασία που προσδίδει στην περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά επιδεικνύει και ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Περιφέρεια του Βορείου Αιγαίου και τη Λέσβο».
Στο πλαίσιο της δικής του τοποθέτησης, Ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος δήλωσε:
«Σήμερα υπογράφουμε τη σύμβαση για την κατασκευή ενός εμβληματικού έργου για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και συγκεκριμένα, για το νησί της Λέσβου.
Το φράγμα Τσικνιά αφορά στο βασικότερο αγαθό για όλους μας, το νερό, το οποίο πλέον έχει αρχίζει να λιγοστεύει στα νησιά μας. Η νέα αυτή πραγματικότητα δυσκολεύει την καθημερινότητα των μόνιμων κατοίκων, αλλά και των τουριστών που επισκέπτονται το νησί.
Αποτελεί πολιτική δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να εξασφαλίσουμε για τους νησιώτες το πολύτιμο αυτό αγαθό. Για τον λόγο αυτό άλλωστε και το συγκεκριμένο έργο θα καλυφθεί με δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Το φράγμα Τσικνιά έρχεται να ολοκληρώσει ένα αυτοτελές και λειτουργικά ανεξάρτητο σύστημα για την υδροδότηση της πόλης της Μυτιλήνης και τους οικισμούς της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής, με 24.000 κυβικά μέτρα/ ημέρα πόσιμο νερό.
Στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την ποιότητα του υπογείου νερού που χρησιμοποιείται για ύδρευση και άρδευση και να επιλύσουμε τα προβλήματα υφαλμύρωσης του νερού.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βασικός μας στόχος είναι η βελτίωση του επιπέδου ζωής των πολιτών και για τη Λέσβο, αυτό μεταφράζεται σε εξασφάλιση της κάλυψης των αναγκών σε νερό ύδρευσης παρέχοντας εξαιρετικής ποιότητας νερό ακόμη και σε περιόδους ξηρασίας και λειψυδρίας».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:
Είμαστε σε έναν εξαιρετικό χώρο, που συνδυάζει τη βιομηχανική αρχιτεκτονική με την ανάδειξη της σπουδαίας ελαιοπαραγωγικής ιστορίας της Λέσβου.
Και ο σκοπός της παρουσίας μας, εδώ, είναι η υπογραφή της Σύμβασης κατασκευής του Φράγματος Τσικνιά.
Ένα έργο που συνδυάζει, επίσης, τις δυνατότητες που προσφέρει η Μηχανική για να εξασφαλίσουμε το πολυτιμότερο φυσικό αγαθό, το νερό.
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων έχει αναχθεί, πλέον, σε μείζων ζήτημα.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναλάβει σημαίνοντα ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, υλοποιώντας μεγάλα και πολλά μικρότερα έργα σε όλη την Επικράτεια, με αντικείμενο την αξιοποίηση και την ορθολογική χρήση του νερού.
Το φράγμα Τσικνιά είναι το τρίτο μεγάλο έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων που συμβασιοποιείται τις τελευταίες εβδομάδες, μετά τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου, την προηγούμενη Πέμπτη, και το νέο δίκτυο ύδρευσης από την Άρτα μέχρι τη Λευκάδα, που υπογράψαμε στις 5 Ιουλίου.
Έργα υψηλού προϋπολογισμού, που καταδεικνύουν ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει περάσει από τη θεωρία στην πράξη, όσον αφορά στην αξιοποίηση του υδάτινου πλούτου της πατρίδας μας.
Κυρίες και κύριοι,
Η κατασκευή του Φράγματος Τσικνιά, προϋπολογισμού 113 εκατ. ευρώ, αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς συστήματος υδροδότησης από το φράγμα, με 24.000 κ.μ. την ημέρα πόσιμο νερό.
Το φράγμα κρίθηκε αναγκαίο για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων:
- Επάρκεια σε περιόδους αιχμής σε τουριστικές περιοχές, όπως στη Μυτιλήνη, την Αγία Παρασκευή και την Καλλονή.
- Απώλεια νερού στο υδροδοτικό σύστημα.
- Εξάντληση των υφιστάμενων πηγών υδροδότησης.
- Υποβάθμιση του υπόγειου υδροφόρου από την υπεράντληση για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες.
Εκτιμάται πως το έργο θα εξυπηρετεί περίπου 100.000 κατοίκους, ενώ στα οφέλη του συγκαταλέγονται:
- Η εξασφάλιση επαρκούς και υψηλής ποιότητας νερού ύδρευσης, με δυνατότητα ταμίευσης σε περιόδους ξηρασίας και λειψυδρίας.
- Η αναβάθμιση των υποδομών ύδρευσης του νησιού.
- Η προστασία των υπογείων υδάτων από υπερεκμετάλλευση.
- Η παροχή νερού για χρήση άρδευσης, με πρόσθετα έργα.
- Η δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης των έργων για την ενίσχυση της ύδρευσης σε άλλες περιοχές της Λέσβου.
- Τέλος, πολύ σημαντικό, η αντιπλημμυρική προστασία πεδινών περιοχών της πεδιάδας Καλλονής.
Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι 60 μήνες από σήμερα, τρία έτη κατασκευαστικές εργασίες, ενάμιση έτος μέγιστη διάρκεια πλήρωσης του φράγματος και έξι μήνες δοκιμαστική λειτουργία.
Μετά τη λήξη της δοκιμαστικής λειτουργίας, ο Ανάδοχος θα συντηρεί και θα λειτουργεί το έργο για δύο χρόνια.
Εξασφαλίζεται, δηλαδή, όχι μόνο η περάτωση, αλλά και η ορθή λειτουργία και συντήρηση του έργου.
Είμαι σίγουρος ότι η Ανάδοχος Εταιρεία «ΆΚΤΩΡ» θα παραδώσει έγκαιρα, ένα ακόμη ποιοτικό έργο.
Είναι η δεύτερη φορά που ερχόμαστε φέτος στη Μυτιλήνη για ένα μεγάλο έργο. Υπενθυμίζω ότι στις 19 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης του οδικού άξονα Καλλονή – Σίγρι, έργο κομβικό για την ανάπτυξη σημαντικού τμήματος της Λέσβου, μαζί με την ολοκλήρωση του λιμένα Σιγρίου.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποδεικνύει, έτσι, τη σημασία που προσδίδει στην περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά επιδεικνύει και ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Περιφέρεια του Βορείου Αιγαίου και τη Λέσβο.
Με τη σημερινή ευκαιρία, επιτρέψτε μου να επαναλάβω ότι με την ίδια σπουδή, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, μεθοδικά και εντατικά, ώστε να δημιουργούμε υποδομές που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας, υποστηρίζουν την περιφερειακή ανάπτυξη και, εν τέλει, ειδικά όταν αφορούν τη νησιωτική Ελλάδα, ισχυροποιούν την πατρίδα μας.
Διαβάστε ακόμη