Δημόσια έργα, συμβάσεις παραχώρησης και συμβάσεις με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού ύψους περί τα 9 – 10 δισ. αναμένεται να υπογραφούν ή να δημοπρατηθούν μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς κατασκευών και αναλυτών. Τα νέα έργα έρχονται να προστεθούν στο ήδη σημαντικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων που έχουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι και σήμερα ξεπερνά τα 15 δισ. ευρώ.

Αυτές τις ημέρες προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για το Κυβερνητικό Πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης», προϋπολογισμού άνω του μισού δισ. ευρώ, ενώ μέσα στο καλοκαίρι θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου από τις περσινές θεομηνίες, σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, με συνολικό προϋπολογισμό γύρω στα 1,4 δισ. ευρώ.

Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να υπογραφούν και οι συμβάσεις παραχώρησης για τρεις μεγάλους οδικούς άξονες στους διαγωνισμούς για τους οποίους είχε επικρατήσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για την Εγνατία Οδό με τη σύμβαση να υπογράφεται από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects, την Αττική Οδό (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Το τρίτο έργο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), προϋπολογισμού γύρω στα δύο δισ. ευρώ, στο διαγωνισμό για τον οποίο επικράτησε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά σύμφωνα με πληροφορίες θα δημιουργηθεί κοινοπραξία παραχώρησης με συμμετοχή και άλλων κατασκευαστικών ομίλων.

Την Τρίτη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας είπε στη Βουλή πως τον Σεπτέμβριο θα υπογραφεί η σύμβαση για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά, με την ΑΒΑΞ. Το αρχικό κόστος του έργου φτάνει τα 310 εκατ. ευρώ, χωρίς τις προαιρέσεις, ύψους 76 εκατ. ευρώ, για το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωαννίνων.

Αν και στο υπουργείο Υποδομών δηλώνουν πως πλέον θα είναι πολύ επιλεκτικοί στα μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ (δηλαδή οι ανάδοχοι αποζημιώνονται σε ετήσια βάση με τις λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας), τους επόμενους μήνες αναμένεται να υπογραφούν αρκετές συμβάσεις. Μεταξύ άλλων, όπως επίσης είπε την Τρίτη στη Βουλή ο Χρήστος Σταϊκούρας, προχωρούν οι διαγωνισμοί για τα έργα της ανέγερσης των Δικαστικών Μεγάρων Ηρακλείου, Λαμίας και Βόλου, της νέας πτέρυγας του Δικαστικού Μεγάρου Καρδίτσας, της ανακατασκευής των Δικαστικών Μεγάρων Ρεθύμνου και Τρικάλων. Η κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για την κατασκευή πέντε Αστυνομικών Μεγάρων σε Πάτρα, Καρδίτσα, Βέροια, Λευκάδα και Αλεξανδρούπολη, έργου που προωθείται με ΣΔΙΤ.

Προχωρούν, επίσης, τα ΣΔΙΤ για την κατασκευή φοιτητικών κατοικιών με την Intrakat να ανήκει στους ομίλους που έχουν πάρει κεφάλι στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς.

Στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, ολοκληρώνονται οι μελέτες για την κατασκευή γέφυρας διπλού σιδηροδρομικού άξονα με στόχο τη σύνδεση του 6ου Προβλήτα και του λιμένα της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι στην διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου η ολοκλήρωση της μελέτης για την κατασκευή του δυτικού προαστιακού της Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, ολοκληρώνονται οι μελέτες του τμήματος Τοξότες – Νέα Καρβάλη για τη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τον εν λόγω λιμένα. Ο κ. Σταϊκούρας υπενθύμισε στη Βουλή πως τoν Φεβρουάριο του 2024, αποφασίστηκε η εκ νέου δημοπράτησή του με ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό. Παράλληλα με τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, «έτρεξε» και η διαδικασία κήρυξης απαλλοτριώσεων, με δύο διαδοχικές αποφάσεις, τον Μάρτιο και τον Ιούλιο του 2024.

Την Τετάρτη το υπουργείο ανακοίνωσε πως εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ (518.865.020 ευρώ) για σιδηροδρομικά έργα, που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία και προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II). Οι εγκριθείσες προτάσεις συμπληρώνουν κενά στο βασικό άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) και αφορούν στα ακόλουθα έργα:

  1. Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ).
  2. ⁠Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ- Οινόη (192.142.704 ευρώ).
  3. ⁠Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (ΕΡΓΟΣΕ) (186.667.916,75 ευρώ).
  4. Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο (27.979.200 ευρώ).

Στα αρδευτικά έργα υπογράφονται μέσα στον Ιούλιο τρεις συμβάσεις, προϋπολογισμού περίπου 320 εκατ. ευρώ, που αφορούν την υλοποίηση έργων ύδρευσης στις περιφερειακές ενότητες Πρέβεζας – Άρτας – Αιτωλοακαρνανίας – Λευκάδας (υπεγράφη, στις 5 Ιουλίου), την κατασκευή φράγματος στην περιοχή Τσικνιά της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου (υπογράφεται στις 22 Ιουλίου) και την κατασκευή εγγειοβελτιωτικών έργων στις παραλίμνιες περιοχές Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας (η σύμβαση υπεγράφη την Πέμπτη με την Intrakat).

Διαβάστε ακόμη