«Να καταστήσουμε τις μεταφορές της Ευρώπης καθαρότερες, ασφαλέστερες και αποδοτικότερες», ήταν το μήνυμα της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Η δήλωση αυτή ήρθε λίγο μετά την ανακοίνωση ότι η ΕΕ επενδύει δισεκατομμύρια ευρώ για την οικοδόμηση μιας πιο συνδεδεμένης και ισχυρότερης Ευρώπης. Πάνω από 7 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις της ΕΕ από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), το μέσο της ΕΕ για στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές θα λάβουν τα 134 έργα μεταφορών που επέλεξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρόκειται για την προκήρυξη με τον υψηλότερο προϋπολογισμό στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» για τις μεταφορές.
Περίπου 20 θαλάσσιοι λιμένες στην Ιρλανδία, την Ισπανία, τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία, τη Μάλτα, τη Λιθουανία, την Κύπρο, την Κροατία, την Ελλάδα και την Πολωνία θα λάβουν χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των υποδομών τους, και ορισμένοι από αυτούς θα αποκτήσουν δυνατότητα από ξηράς ηλεκτροδότησης των πλοίων ή μεταφοράς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Τα έργα για τις υποδομές εσωτερικής ναυσιπλοΐας θα βελτιώσουν τις διασυνοριακές συνδέσεις στη λεκάνη Σηκουάνα-Σκάλδη μεταξύ Γαλλίας και Βελγίου και στον Δούναβη μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας. Χρηματοδότηση θα λάβουν και λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας στην Αυστρία, τη Γερμανία και τις Κάτω Χώρες, ώστε να συνεχίσουν να προάγουν τις βιώσιμες μεταφορές μέσω του ευρωπαϊκού δικτύου ποταμών και διωρύγων.
Αντίστοιχα, το 83% της χρηματοδότησης θα στηρίξει έργα που υλοποιούν τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ βελτιώνοντας και εκσυγχρονίζοντας το δίκτυο σιδηροδρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων διαδρομών κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) της ΕΕ. Το 80% των 7 δισ. ευρώ θα διατεθεί σε σιδηροδρομικά έργα. Επιπλέον, αύριο, 18 Ιουλίου, θα αρχίσει να ισχύει ο αναθεωρημένος κανονισμός ΔΕΔ-Μ. Θα χρηματοδοτηθούν μεγάλα έργα για τη βελτίωση των διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων κατά μήκος του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ —στα κράτη μέλη της Βαλτικής (Rail Baltica), μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας (Λυών-Τορίνο) και μεταξύ Δανίας και Γερμανίας (σήραγγα Fehmarnbelt).
Όσον αφορά τις οδικές μεταφορές, η δημιουργία συνεργατικών ευφυών συστημάτων και υπηρεσιών μεταφορών (ITS) και νέων, ασφαλών και προστατευμένων χώρων στάθμευσης θα ενισχύσει την ασφάλεια τόσο των ιδιωτών όσο και των επαγγελματιών. Τα έργα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό για αποδοτικότερες, ασφαλέστερες και πιο βιώσιμες αεροπορικές μεταφορές.
Κατόπιν της χθεσινής έγκρισης, από τα κράτη μέλη, του καταλόγου των 134 έργων, η Επιτροπή θα εκδώσει επίσημα την απόφαση χρηματοδότησης και στη συνέχεια ο CINEA θα αρχίσει να ετοιμάζει τις συμφωνίες επιχορήγησης.
Διαβάστε ακόμη