Μετά από πολυετή καθυστέρηση η κυβέρνηση προωθεί μελέτη ώστε να χαρτογραφηθούν οι νέες συγκοινωνιακές ανάγκες στο Λεκανοπέδιο της Αττικής και στη Θεσσαλονίκη. Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης θα περιλαμβάνει το μετρό και όλες τις Δημόσιες Συγκοινωνίες, ενώ θα είναι προσαρμοσμένος στα νέα δεδομένα σε σχέση με τις πληθυσμιακές συνθήκες, τους νέους πόλους που έχουν δημιουργηθεί ή δημιουργούνται και τους σχεδιασμούς επέκτασης των μέσων σταθερής τροχιάς. Σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες στο Λεκανοπέδιο πραγματοποιούνται με δρομολόγια που έχουν σχεδιαστεί πριν από δεκαετίες, παρά τις όποιες παρεμβάσεις έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια.

Ένα δεύτερο στοίχημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η έγκαιρη ολοκλήρωση των οδικών και σιδηροδρομικών έργων. Χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είπε, κατά τη διάρκεια άτυπης δημοσιογραφικής ενημέρωσης, πως τα έργα μεταφορών που έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, «δεν θα ξεφύγουν πέραν των χρονοδιαγραμμάτων». Ωστόσο, φάνηκε πιο επιφυλακτικός αναφορικά με τα έργα που αναμένεται να παραδοθούν μετά το 2028 (όπως ο ΒΟΑΚ) καθώς όπως είπε δεν μπορείς να προβλέψεις τους αστάθμητους παράγοντες που θα προκύψουν. Γι’ αυτό το λόγο, πρόσθεσε, πρέπει να αρχίσει ο σχεδιασμός για τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης αφού το μετρό έχει μπει στη τελική ευθεία για να κόψει εισιτήριο στις 30 Νοεμβρίου, γεγονός που θα αλλάξει όλο το δίκτυο μεταφορών της πόλης. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στα σκαριά ο συντονισμός των συγκοινωνιακών φορέων της πόλης, ώστε ως τα τέλη Νοεμβρίου όλα να είναι έτοιμα για την απαραίτητη αναδιάρθρωση των δρομολογίων.

Στην Αθήνα το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της Γραμμής 4 του μετρό, η οποία αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το κυκλοφοριακό της Αθήνας, αφού στη διαδρομή της από το Γαλάτσι μέχρι το Γουδή περνά από πολλούς αστικούς δήμους της πρωτεύουσας, φαντάζει «εξωπραγματικό». Μέχρι τότε στην εμπροσθοφυλακή της ανανέωσης των συγκοινωνιών έχουν ριχτεί τα λεωφορεία. Μέχρι το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής 900-950 νέα λεωφορεία, ενώ ανανέωση του στόλου θα υπάρξει και στη Θεσσαλονίκη, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Μάλιστα, εξήγησε ότι ήδη κυκλοφορούν 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και 110 στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, τα οποία είναι πλήρως προσβάσιμα για όλους τους πολίτες.

Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε πως το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε πρόσφατα δύο συμβάσεις, στις οποίες ιδιώτες, έξι ΚΤΕΛ και δύο τουριστικά γραφεία αναλαμβάνουν την κυκλοφορία 211 νέων λεωφορείων, το αργότερο σε εννέα μήνες στην Ανατολική και στη Δυτική Αττική, ενώ στους δρόμους της πρωτεύουσας αναμένονται άλλα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου. Σημειώνεται πως πριν δύο ημέρες εισήλθε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο Τεύχους Διακήρυξης για τη διαγωνιστική διαδικασία ανανέωσης στόλου λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τελικούς ωφελούμενους τους Οργανισμούς Αστικών Συγκοινωνιών στις δύο μητροπολιτικές περιοχές. Ο διαγωνισμός εντάσσεται στο σχετικό μεσοπρόθεσμο πλάνο του Υπουργείου, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κοινότητα και τους εμπλεκόμενους φορείς. Συγκεκριμένα, αφορά 700 οχήματα με προεπιλογή αναδόχων για ηλεκτρικά λεωφορεία βραχείας, καθώς και ταχείας φόρτισης, αλλά και τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας κίνησης. Ιδιαίτερη αξία έχει το γεγονός ότι η είσοδος των νέων οχημάτων στον ημερήσιο προγραμματισμό, βγάζει εκτός οχήματα παλαιά και κατά προτεραιότητα μη προσβάσιμα σε ΑμεΑ. Αυτό αφορά το 39% του διαθέσιμου στόλου της ΟΣΥ. Η μέση ηλικία λεωφορείων στην Αθήνα είναι 19 έτη και στην Ευρώπη 12 έτη. Για πρώτη φορά έγινε προμήθεια λεωφορείων στην Αθήνα από το 2009. Για διάφορους λόγους, και λόγω της οικονομικής κρίσης δεν είχε πραγματοποιηθεί η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων μας από το 2009.

Αναζητούνται 60 εκατ. ευρώ για κλιματισμό και ανελκυστήρες

Το υπουργείο πέραν του νέου συγκοινωνιακού χάρτη αναγνωρίζει την ανάγκη βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ως εκ τούτου, αναζητούνται 60 εκατ. ευρώ, ώστε να παρθούν μέτρα που αφορά τον κλιματισμό, τις κυλιόμενες σκάλες και τους ανελκυστήρες «Αυτό θα διαρκέσει 12 μήνες», επεσήμανε ο κ. Σταϊκούρας. Πάντως, η εικόνα στη Γραμμή 3 του μετρό που εξυπηρετεί και το αεροδρόμιο χαρακτηρίζεται καθημερινά από εικόνες συνωστισμού. Το έργο της τοποθέτησης κλιματιστικών, το οποίο έχει εξαγγελθεί αρκετές φορές, παραμένει στα χαρτιά καθώς ακόμα διερευνάται εάν πρόκειται για μία λύση εφικτή δεδομένου ότι είναι εξαιρετικά κοστοβόρα, αλλά και χρονοβόρα.

Αναφερόμενος στην ανανέωση των συρμών είπε ότι θα ανανεωθούν 14 συρμοί της Γραμμής 1. Έχει υπάρξει σύμβαση από το Δεκέμβριο του 2022 με ανάδοχο την ισπανική εταιρεία Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. Έχει μεταφερθεί το πρώτο βαγόνι στον Βόλο τον Ιούνιο του 2023 και έκτοτε ο ιδιώτης, η ανάδοχος εταιρεία, έχει ζητήσει αλλαγή τιμήματος και αλλαγή του χρονοδιαγράμματος εξαιτίας της αύξησης κόστους των υλικών και προβλημάτων με τον Έλληνα εταίρο. Η ΣΤΑΣΥ έχει καταθέσει τη νέα σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο με την προσδοκία να έχουμε δεκατέσσερις καινούριους συρμούς στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, με κλιματισμό, μέχρι το τέλος του 2025. Ωστόσο, όπως σχολίασε η ισπανική εταιρεία εμφανίζεται μερικώς αναξιόπιστη γεγονός που μεταθέσει το χρονοδιάγραμμα για αργότερα.

Το υπουργείο δουλεύει μεθοδικά και προσπαθεί να τηρεί τα χρονοδιαγράμματα, ήταν το μήνυμα υπουργού και υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

Διαβάστε ακόμη