Με το μήνυμα «ανθεκτικές υποδομές, βιώσιμες μεταφορές», ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, αναφέρθηκε στις προτεραιότητες που έχει θέσει το Υπουργείο, μιλώντας στο πλαίσιο του 28ου ετήσιου συνεδρίου «Economist Government Roundtable.

Όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, απαιτούνται επαρκείς ευρωπαϊκοί πόροι για τη γρήγορη πράσινη μετάβαση αλλά και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Τόνισε ότι, το πρόβλημα στις μεταφορές είναι ότι το 40% των εκπομπών θα προέρχεται από τον συγκεκριμένο κλάδο, μέχρι το 2030.

Όσον αφορά τα έργα υποδομών, ο υπουργός αναφέρθηκε σε 5 βασικούς πυλώνες:

1ος πυλώνας: Υλοποίηση μεγάλων δημόσιων έργων όπως:

  •   Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος, Ε65. Έχει ήδη εκτελεστεί το 56% του βόρειου τμήματος του συνολικού έργου.
  •  Οδική Σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία.
  •  Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος. Το έργο θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2025.
  • Μετρό Θεσσαλονίκης. Η βασική γραμμή θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024.
  • Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Έχουν ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο.
  • Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι.
  • Περιφερειακός Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκης (Flyover). Η παράδοση του έργου τοποθετείται για το 2027.
  • Οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα.

2ος πυλώνας: Η δρομολόγηση πολλών μικρότερων έργων, σε όλη την επικράτεια στα πεδία της δικαιοσύνης, της εκπαίδευσης και της ασφάλειας. 

3ος πυλώνας: Παρεμβάσεις σε εγγειοβελτιωτικά έργα και έργα ύδρευσης και αντιπλημμυρικά έργα.

4ος πυλώνας: Αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές:

Όσον αφορά την αποκατάσταση των ζημιών από τη θεομηνία Daniel, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι οι διαγωνισμοί για τις συμβάσεις των έργων θα ολοκληρωθούν εντός του καλοκαιριού, κόστους 900 εκατ. ευρώ, με παρεμβάσεις σε 1.000 σημεία, προκειμένου να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το επόμενο έτος. Περί τα 400 εκατ.  ανέρχονται οι ζημιές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ ήδη εκτελούνται έργα ύψους 35 εκατ. ευρώ στα σχολεία της περιοχής.

5ος πυλώνας: Αξιολόγηση ανθεκτικότητας υφιστάμενων υποδομών:

Ανέφερε χαρακτηριστικά, στην Ελλάδα μιλάμε για νέα έργα χωρίς να αξιολογούμε την ανθεκτικότητα των υφιστάμενων υποδομών.

Όσον αφορά τα έργα μεταφορών, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε σε 3 πυλώνες:

1ος πυλώνας: Ηλεκτροκίνηση:

Ενισχύουμε με χρήση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, ταξί, μηχανάκια, σταθμούς φόρτισης, είπε ο υπουργός.

2ος πυλώνας: Καινούργια λεωφορεία:

Στην Αθήνα μέχρι το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν συνολικά 900 καινούργια λεωφορεία, πλήρως προσβάσιμα σε ΑμεΑ, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

3ος πυλώνας: Περαιτέρω ενίσχυση ασφάλειας μεταφορών, αεροπλοΐα, οδική ασφάλεια, νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας

Σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε 1) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, 2) στο Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, 3) στους ευρωπαϊκούς πόρους, ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, 4) στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, 5) στον ιδιωτικό τομέα, 6) στις υπερβάσεις στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού.

Σε ερώτηση για τον σιδηρόδρομο, ο υπουργός τόνισε ότι «Πρέπει να ενισχύσουμε την ασφάλεια και να δρομολογήσουμε επενδύσεις αξιοποιώντας ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το Connecting Europe Facility (CEF)».

Έκανε λόγο για τη μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, με την ομογενοποίηση των φορέων, προκειμένου να υπάρξει ένας ενιαίος οργανισμός, ενώ επιδιώκεται νέα χρηματοδότηση για σιδηροδρομικές υποδομές, λαμβάνοντας υπόψη τους δύο νέους διαδρόμους, 3 Seas, και τον διάδρομο Δυτικά Βαλκάνια – Κεντρική Ευρώπη, «προκειμένου να κάνουμε επενδύσεις σε κεντρικό επίπεδο», όπως είπε. Αισιοδοξούμε ότι τις επόμενες εβδομάδες, ένα σημαντικό τμήμα των νέων χρηματοδοτήσεων θα το καλύψουμε με ευρωπαϊκούς πόρους, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στα περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης αναφέρθηκε απ΄ την πλευρά του ο υφυπουργός στον Πρωθυπουργό Θανάσης Κοντογιώργης, που, όπως εξήγησε, εκτείνονται απ΄ τα αντιπλημμυρικά έργα μέχρι τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Για πρώτη φορά έχουμε στη χώρα μία πυκνή και λεπτομερή καταγραφή των έργων που υλοποιούνται στη χώρα, και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα παρέμβασης, προκειμένου να προχωρήσουν πιο γρήγορα τα έργα, ανέφερε ο κ. Κοντογιώργης.

Όπως τόνισε, έχουμε μία μεγάλη ευκαιρία να κατευθύνουμε πόρους σε κρίσιμες υποδομές, και αναφέρθηκε στην εφαρμογή erga.gov.gr. Εξέφρασε την ανάγκη να έχουμε μία στενή συνεργασία για την υλοποίηση των έργων σε συνδυασμό με άλλες υποδομές, όπως οι αστικές αναπλάσεις. «Σε αυτή την κατεύθυνση προχωρούμε και γι΄ αυτό η περιφερειακή ανάπτυξη αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση», ανέφερε χαρακτηριστικά, και συμπλήρωσε ότι το μεγάλο κόστος αφορά τα αντιπλημμυρικά έργα και τα έργα διαχείρισης υδάτων, καθώς επίσης και στην ανθεκτικότητα των υποδομών.

Τέλος, όπως ανέφερε ο Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ ΑΕ, το 2024 είναι μία χρονιά ορόσημο για την αστική συγκοινωνία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, γιατί ξεκίνησε μετά το 2009 η ανανέωση του στόλου, κάνοντας ένα μεγάλο βήμα στην τεχνολογία κινητικότητας.

Διαβάστε ακόμη