Στον πάγο βρίσκονται πλέον δεκάδες διαγωνισμοί για έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και πληρωμές διαθεσιμότητας (δηλαδή ετήσιες καταβολές του δημοσίου προς τους αναδόχους) καθώς ο κρατικός προϋπολογισμός έχει ήδη «φορτωθεί» με σημαντικό κόστος. Από σήμερα μέχρι το 2053, δηλαδή την επόμενη 30ετία, το Δημόσιο πρέπει να καταβάλλει στους αναδόχους εννέα από τα 22 έργα ΣΔΙΤ που είχαν συμβασιοποιηθεί μέχρι τα τέλη του 2023, περισσότερα από 3,5 δισ. ευρώ, σε πληρωμές διαθεσιμότητας. Η μερίδα του λέοντος πηγαίνει στην κοινοπραξία Mytilineos – ΑΒΑΞ που έχει αναλάβει να κατασκευάσει και να διαχειριστεί την «Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης» με το υπερυψωμένο τμήμα (flyover). Η κοινοπραξία θα λάβει σε πληρωμές διαθεσιμότητας μέχρι το 2052 περίπου 1,55 δισ. ευρώ.

Σημαντικού ύψους πληρωμές διαθεσιμότητας μέχρι το 2053 θα λάβει και η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat που έχει αναλάβει την αναβάθμιση και λειτουργία του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Η κοινοπραξία θα λαμβάνει περίπου 25 εκατ. ευρώ το χρόνο για την επόμενη 30ετία, δηλαδή περίπου 750 εκατ. ευρώ. Μεγαλύτερου ύψους πληρωμές διαθεσιμότητας, περίπου 34 εκατ. ευρώ το χρόνο μέχρι το 2053 (δηλαδή σχεδόν 950 εκατ. ευρώ) έχει λαμβάνειν η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις –  Intrakat που έχει αναλάβει τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη με ΣΔΙΤ.

Οι υπόλοιπες συμβάσεις ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας είναι πολύ μικρότερου ύψους και αφορούν, μεταξύ άλλων, το έργο της τηλεματικής (Intrasoft – Intrakat) στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, το ηλεκτρονικό εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – LG), σχολικές μονάδες και τη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας (ΗΛΕΚΤΩΡ που εξαγοράζεται από την Motor Oil). Σημειώνεται πως οι συμβάσεις για την τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα λήγουν το 2026 και αναμένεται να ανανεωθούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών τα 22 ΣΔΙΤ για τα οποία είχαν υπογραφεί συμβάσεις μέχρι τέλος του 2023 έχουν συνολικό κατασκευαστικό κόστος 1,84 δισ. ευρώ, χωρίς τον ΦΠΑ. Το συνολικό κόστος των επενδύσεων προσεγγίζει τα 2,46 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο έργο, από πλευράς συνολικής επένδυσης, είναι το flyover της Θεσσαλονίκης (483,5 εκατ. ευρώ), ενώ ακολουθούν το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ και ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη. Συνολικό προϋπολογισμό 480 εκατ. ευρώ έχουν τα τρία έργα για την ανάπτυξη δικτύων οπτικών ινών (Ultra Fast Broadband – UFBB) στα οποία είναι ανάδοχοι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – Grid Telecom (θυγατρική ΑΔΜΗΕ) και ο ΟΤΕ.

Το σημαντικό κόστος των πληρωμών διαθεσιμότητας που πρέπει να πληρώσει το δημόσιο με βάση τις σημερινές συμβάσεις ΣΔΙΤ οδήγησε τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να αλλάξει στρατηγική και να παγώσει ορισμένους διαγωνισμούς. Τουλάχιστον μέχρι να προχωρήσει η διαδικασία προϋπολογισμού του κόστους που θα έχει η υπογραφή νέων συμβάσεων ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας οι περισσότερες από τις οποίες αφορούν κυρίως κτίρια. Υπάρχουν όμως ακόμα σε εξέλιξη διαγωνισμοί για οδικούς άξονες με πληρωμές διαθεσιμότητας όπως τα τμήματα Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. Σημαντικός αριθμός κτιριακών ΣΔΙΤ σταμάτησε, πάντως, και για έναν άλλο λόγο. Δεν ήταν ελκυστικό το έργο στην αγορά και δεν υπήρξε ουσιαστικό ενδιαφέρον με αποτέλεσμα να μην κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές.

Α/Α ΕΡΓΟ Κατασκευαστικό Κόστος
(χωρίς ΦΠΑ
σε εκ. €)
Κόστος
Επένδυσης (σε εκ. €)
Πληρωμή Διαθεσιμότητας (σε εκ. €) 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045 2046 2047 2048 2049 2050 2051 2052 2053
1 7 ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΙ
ΣΤΑΘΜΟΙ
16,5 25,9 2,6 3,4 3,4 3,5 3,6 3,6 3,7 3,8 3,8 3,9 4,0 4,1 1,0
2 14 ΣΧΟΛΙΚΕΣ
ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
40,6 58 6,8 7,7 7,7 7,8 7,9 8,0 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,5 8,6 8,7 8,8 8,9 9,0 9,1 2,5
3 10 ΣΧΟΛΙΚΕΣ
ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
35,2 52 5,9 6,6 6,7 6,8 6,8 6,9 7,0 7,0 7,1 7,2 7,3 7,3 7,4 7,5 7,6 7,6 7,7 7,8 7,9 2,8
4 ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ 13,3 19,4 4,3 4,7 4,8 4,8 2,4
5 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ
53,4 69,8 13,2 14,2 14,4 14,6 14,8
6 ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΕ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ –
LOT 1
55,5 68,8 0
7 ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΕ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ –
LOT 2
80,6 100 0
8 ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΕ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ –
LOT 3
77,4 96 0
9 ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΔΥΤΙΚΗΣ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
35,4 49,1 6,5 5,1 5,2 4,6 4,7 4,8 4,2 4,3 4,4 4,5 3,9 4,0 4,0 4,0 4,1 4,0 4,1 4,0 4,1 4,0 1,6
10 ΨΗΦΙΑΚΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ
5,3 6,7 1,6
11 ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
ΗΠΕΙΡΟΥ
36,8 52,4 0
12 ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
ΣΕΡΡΩΝ
25,3 36,1 0
13 ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
108,1 149,7 0
14 ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ
ΗΛΕΙΑΣ
29,2 38,3 0
15 ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
382,0 483,5 54,9 1,9 54,9 55,2 55,5 55,9 56,2 56,6 56,9 57,3 57,7 58,1 58,5 58,9 59,3 59,7 60,1 60,5 61,0 61,4 61,9 62,4 62,8 63,3 63,8 64,3 64,9 63,1
16 ΜΑΡΙΝΑ ΝΑΥΠΛΙΟΥ 20,0 24,8
17 ΒΟΡΕΙΟΣ ΟΔΙΚΟΣ
ΑΞΟΝΑΣ ΚΡΗΤΗΣ
240,4 340,7 24,2 16,8 24,2 24,3 24,4 24,5 24,6 24,7 24,9 25,0 25,1 25,2 25,3 25,4 25,5 25,7 25,8 25,9 26,1 26,2 26,3 26,5 26,6 26,7 26,9 27,0 27,2 8,4
18 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ
ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
204,9 309,8 32,1 22,3 32,1 32,2 32,3 32,5 32,6 32,7 32,9 33,0 33,2 33,3 33,5 33,6 33,8 33,9 34,1 34,3 34,5 34,6 34,8 35,0 35,2 35,4 35,6 35,8 36,0 11,1
19 ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΥΠΕΡΥΨΗΛΗΣ ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ –
Ultra – Fast Broadband
Lot 1
127,0 160,2
20 ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΥΠΕΡΥΨΗΛΗΣ ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ –
Ultra – Fast Broadband
Lot 3
129,0 160,2
21 ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΥΠΕΡΥΨΗΛΗΣ ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ –
Ultra – Fast Broadband
Lot 7
121,0 160,2
22 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΜΕΤΡΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
34,5
ΣΥΝΟΛΟ
ΣΥΜΒΑΣΙΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΕΡΓΩΝ
1836,9 2461,5 186,6 41,8 42,2 42,2 42,1 117,2 134,4 135,3 136,1 137,0 137,3 138,2 136,0 135,7 136,7 137,4 138,3 139,1 140,1 129,0 122,1 121,2 121,9 122,7 123,5 124,3 125,1 125,9 126,8 127,7 126,3 19,4

Δείτε ΕΔΩ τον πίνακα

Διαβάστε ακόμη