Συνεχίζονται οι επαφές μεταξύ των υφιστάμενων και των νέων παραχωρησιούχων στους δύο μεγαλύτερους οδικούς άξονες της χώρας, Αττική Οδό και Εγνατία Οδό. Αύριο, Τρίτη, θα λάβει χώρα η δεύτερη συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων της Άκτωρ Παραχωρήσεις και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προκειμένου να συζητηθούν οι όροι παράδοσης-παραλαβής της Αττικής Οδού.
Είχε προηγηθεί άλλη μια συνάντηση των δύο παραχωρησιούχων της Αττικής Οδού, ενώ επιπλέον πριν από το Πάσχα είχε πραγματοποιηθεί μια άλλη συνάντηση μεταξύ των εκπροσώπων της Εγνατίας Οδού ΑΕ και της Νέας Εγνατίας Οδού ΑΕ, για να συζητηθούν οι λεπτομέρειες της παράδοσης-παραλαβής του ομώνυμου οδικού άξονα της Βορείου Ελλάδος.
Όλες οι συναντήσεις γίνονται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρουσία του αρμόδιου υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου, αλλά και συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ που έχουν τρέξει τους διαγωνισμούς ανάθεσης των νέων παραχωρήσεων. Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, δίνει τις λύσεις εκεί όπου χρειάζεται, καθώς αφενός θεωρείται γνώστης των θεμάτων παραχώρησης των οδικών αξόνων, αφετέρου δε εκφράζοντας τη βούληση της κυβέρνησης ασκεί έναν διαιτητικό ρόλο μεταξύ των δύο πλευρών.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να προχωρήσουν γρήγορα οι νέες «χρυσές» παραχωρήσεις, που θ’ αποφέρουν στα ταμεία της κοντά στο 4,7 δισ. ευρώ, σε σύνολο 5,8 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό του 2024. Και έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, δεν φαίνεται να υπάρχουν σοβαρά εμπόδια ώστε αμφότερες οι νέες παραχωρήσεις να ενεργοποιηθούν μέσα στη χρονιά.
Τα κυρία ζητήματα που απασχολούν τις συναντήσεις είναι κυρίως η μικρή και βαριά συντήρηση των οδικών αξόνων και η κατάσταση που θα παραληφθούν οι δύο άξονες από τους νέους παραχωρησιούχους. Καθεμία πλευρά βλέπει τη συντήρηση των αξόνων από τη δική της πλευρά της και για τον λόγο αυτόν απαιτούνται οι «διαιτητές», που είναι κυρίως το υπουργείο Υποδομών και το ΤΑΙΠΕΔ.
Υπάρχουν ωστόσο και πολλά τεχνικά θέματα. Ένα θέμα για παράδειγμα είναι το πώς διαχωρίζονται τα έσοδα (και ο ΦΠΑ) ένα δευτερόλεπτο πριν κι ένα δευτερόλεπτο μετά την αλλαγή παραχωρησιούχου. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα μεγάλο για εκείνους που χρησιμοποιούν πομποδέκτες για τα διόδια και ήδη έχουν προπληρώσει τις διελεύσεις τους. Όπως αναφέρουν παράγοντες κοντά στη διαδικασία, είναι ένα τεχνικό ζήτημα που πρώτη φορά αντιμετωπίζεται στη χώρα μας. Αφορά δε τόσο τη νέα παραχώρηση στην Αττική Οδό όσο και τη νέα παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Υπάρχουν δεκάδες αντίστοιχα τεχνικά ζητήματα που πρέπει να λυθούν μέχρι την αλλαγή σκυτάλης στους δύο άξονες. Στα υπουργεία Υποδομών και Εθνικής Οικονομίας, ωστόσο, αισιοδοξούν ότι το όριο της 9 Οκτωβρίου 2024 για την αλλαγή παραχωρησιούχου στην Αττική Οδό θα επιτευχθεί, έτσι ώστε να μην απαιτηθεί μια παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης.
Μεγαλύτερη αισιοδοξία υπάρχει στη μεταβίβαση της Αττικής Οδού, καθώς οι δύο ιδιώτες κινούνται με μεγαλύτερη σύνεση και λογική, παρά στην Εγνατία Οδό, όπου στον κρατικά ελεγχόμενο υφιστάμενο παραχωρησιούχο (Εγνατία Οδός ΑΕ) τα μολύβια έχουν κατέβει, αντιδρώντας στη συγκεκριμένη αξιοποίηση και αποκρατικοποίηση.
Υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί η κύρωση των δύο συμβάσεων στη Βουλή, κάτι που αναμένεται να συμβεί αμέσως μετά τις ευρωεκλογές, τουλάχιστον για την Εγνατία Οδό. Στην Αττική Οδό εκκρεμεί επίσης η υπογραφή της σχετικής σύμβασης μεταξύ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΑΙΠΕΔ, η οποία ωστόσο δεν αναμένεται να καθυστερήσει.
Ο νέος παραχωρησιούχος ήδη έχει ξεκινήσει την αποστολή των συμβατικών κειμένων με τις πιστώτριες τράπεζες που θα χρηματοδοτήσουν το έργο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος παραχωρησιούχος έχει εξασφαλισμένη έγκριση χρηματοδότησης ύψους 2,7 δισ. ευρώ από τις τέσσερις εγχώριες συστημικές τράπεζες Alpha, ETE, Eurobank, Πειραιώς.
Διαβάστε ακόμη: