O Ε65 είναι ένας αυτοκινητόδρομος που φέρνει ανάπτυξη στην Κεντρική Ελλάδα, ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κάνοντας λόγο για ένα «έργο πνοής», που αλλάζει τα δεδομένα στις μετακινήσεις. Μιλώντας το πρωί της Τρίτης (23/4) στην εκδήλωση για την παράδοση του τμήματος Λαμία – Καλαμπάκα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, ο πρωθυπουργός εστίασε στη σημασία του συγκεκριμένου έργου, το οποίο μειώνει σημαντικά τον χρόνο μετακίνησης από την Αθήνα προς σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι και τα Τρίκαλα.

«Είναι ένας πολύ σημαντικός δρόμος, που αποτελούσε όνειρο πολλών δεκαετιών» είπε και συνέχισε, υπογραμμίζοντας ότι ενισχύει την «προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο, αλλά και δοκιμασμένο μέρος, όπως η Δυτική Θεσσαλία». Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Ε65 είναι «τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας», ωστόσο ήταν ένα έργο που «πέρασε από 40 κύματα». Όπως είπε, «ο Ε65 είναι ένας δρόμος που δοκιμάστηκε μέσα στην οικονομική κρίση. Ένα έργο που έφθασε να είναι κολοβό, να έχει παραδοθεί μόνο το μεσαίο τμήμα, με το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα και το βόρειο τμήμα που συμπληρώνει και καθιστά οικονομικά ανταγωνιστικό τον δρόμο να βρίσκεται σε χρηματοδοτικό κενό. Ωστόσο, η επιμονή και σκληρή διαπραγμάτευση με την Κομισιόν επέτρεψε ώστε ο δρόμος να ολοκληρωθεί».

Για το υπόλοιπο τμήμα που απομένει στο βόρειο τμήμα (46 χλμ.), εκτίμησε ότι τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Κάνοντας ειδική αναφορά στις ευρωεκλογές και τη σημασία τους, υπογράμμισε ότι «χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μέσω ΕΣΠΑ και Ταμείου Ανάκαμψης)» ο Ε65 θα έμενε στα χαρτιά.Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος επίσης στις κατασκευαστικές εταιρείες, τις χαρακτήρισε «ατμομηχανές ανάπτυξης στην Ελλάδα», οι οποίες συμμετέχουν ενεργά στην «προσπάθεια για βιώσιμη ανάπτυξη».

Ο αυτοκινητόδρομος E65 σε αριθμούς

  • Τα νέα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα είναι μήκους 18,5 χλμ. και 25 χλμ. αντίστοιχα.
  • Συνολικά έχουν δοθεί στην κυκλοφορία 136 χλμ. από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Ε65, τα οποία καλύπτουν τη διαδρομή από τον Κόμβο Καρπενησίου έξω από τη Λαμία έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) διαχειρίζεται από την Κεντρική Οδό και κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, δύο εταιρείες του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
  • Ο Ε65 έχει συνολικό μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ περίπου.
    Διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν μία Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.
  • Ο Ε65 χαρακτηρίζεται «ραχοκοκαλιά» του εθνικού οδικού δικτύου, καθώς πρόκειται για δρόμο που διασχίζει την Κεντρική Ελλάδα, συνδέοντας ουσιαστικά την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.

Πότε θα παραδοθεί το υπόλοιπο τμήμα του Ε65

Σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Οδού, υπό κατασκευή βρίσκονται και τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που ξεκινούν από τον ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας και φθάνουν μέχρι την Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών. Ο πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μιλώντας στα εγκαίνια, ανέφερε ότι το υπόλοιπο κομμάτι από το βόρειο τμήμα, το οποίο καταλήγει στην Εγνατία Οδό, θα παραδοθεί εντός του 2025.

Στα 136 χλμ. του Ε65 βρίσκονται στη διάθεση κάθε οδηγού υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού όπως:

  • 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
  • 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργίας, 1075
  • Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
  • Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000.

Σημειώνεται ότι τα εγκαίνια στο μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου E65 γίνονται, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη, του μέλους ΔΣ, Μιχάλη Γουρζή, και του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΕΡΝΑ, Χρήστου Παναγιωτόπουλου.

Περιστέρης: O δρόμος Ε65 κινδύνεψε να μην ολοκληρωθεί

Ο πρόεδρος και CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, αναφέρθηκε στα σημαντικά εμπόδια που αντιμετώπισε ο συγκεκριμένος δρόμος μέχρι να ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο τμήμα του. «Δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι θα φτάναμε σήμερα σε αυτό το σημείο» είπε, αναφερόμενος στην περίοδο που οι ξένες τράπεζες αποχώρησαν εν μέσω οικονομικής κρίσης, αφήνοντας πρακτικά τον Ε65 χωρίς χρηματοδότηση. Η αποχώρηση των ξένων τραπεζών το 2011 είχε ως αποτέλεσμα να γίνει το λεγόμενο «reset» στα εθνικά έργα υποδομών -εξέλιξη που οδήγησε στον «αέρα» την υλοποίηση του E65.

Αφού αναφέρθηκε στα τεχνικά ζητήματα που διαπιστώθηκαν στο νότιο τμήμα, το οποίο είχε ήδη διαμορφωθεί και οδήγησε στην απόφαση να υπάρξει νέα χάραξη με αποτέλεσμα να προκληθεί καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής, εστίασε στο γεγονός ότι υπάρχουν εκτάσεις από τις οποίες περνά ο Ε65, οι οποίες δεν έχουν ακόμη απαλλοτριωθεί. Ωστόσο, η ΤΕΡΝΑ μίσθωσε τις περιοχές αυτές για να προχωρήσει το έργο.

«Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να επιταχύνουμε την παράδοση του βόρειου τμήματος, παρακάμπτοντας σημαντικά μας δικαιώματα» δεσμεύτηκε. Και σημείωσε: «Ελπίζουμε του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέρμα του, που είναι η Εγνατία, στο σημείο που συναντάει το βορειοδυτικό κομμάτι της».

Σταϊκούρας: Συγκοινωνιακή «ραχοκοκαλιά» ο E65

«Το μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου E65 δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη. Ξεκινά από τη Λαμία, διέρχεται από την Καρδίτσα και την Καλαμπάκα, για να καταλήξει στην Εγνατία Οδό. Αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» του εθνικού συγκοινωνιακού άξονα» ανέφερε ο Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Αναφερόμενος στα υπόλοιπα 46 χλμ. από το βόρειο τμήμα, που είναι υπό κατασκευή, ο κ. Σταϊκούρας γνωστοποίησε ότι το 48% έχει ολοκληρωθεί. Όπως είπε, όταν ο Ε65 ολοκληρωθεί στο σύνολό του θα είναι ο «τρίτος κάθετος οδικός άξονας της ηπειρωτικής χώρας μετά την Ιονία Οδό και τον αυτοκινητόδρομο Αθήνα – Θεσσαλονίκη». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στα τέσσερα σημαντικά πλεονεκτήματα του έργου:

  • Ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Αθήνα Τρίκαλα σε 3 ώρες και Αθήνα Καρδίτσα σε 2 ώρες και 30 λεπτά
  • Ενίσχυση της ασφάλειας στις οδικές μετακινήσεις και τις μεταφορές εμπορευματών.
  • Προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης, ενίσχυση του τουρισμού και αύξηση της εμπορευματικής διακίνησης, που συμβάλουν στην περαιτέρω μείωση της ανεργίας και αύξησης του κατά κεφαλήν εισοδήματος.
  • Σύνδεση της Ελλάδας με το εξωτερικό. Μέσω της Εγνατίας Οδού και των καθέτων οδικών αξόνων ενισχύεται η οδική σύνδεση της χώρας με το εξωτερικό. Ο Ε65 συνδέει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με το λιμάνι του Βόλου και μειώνει κατά δύο ώρες το ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δυτικά Βαλκάνια.

Ταχιάος: Μεγάλο έργο ο Ε65

Νωρίτερα, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος έκανε λόγο για ένα «μεγάλο έργο που αφορά όλη την ηπειρωτική Ελλάδα». Και εξήγησε: «Είναι ένας δρόμος που συνδέει τη Στερεά Ελλάδα με την Ήπειρο και τη Μακεδονία. Δεν είναι εύκολο να κάνεις έναν δρόμο, πρέπει να βρεις πόρους, να κινητοποιήσεις ανθρώπους και να βρεις τους καλύτερους».

Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, η μεγάλη επιτυχία με τον Ε65 είναι ότι «τελειώνει δύο μήνες και δύο ημέρες πριν από τη συμβατική προθεσμία παράδοσης». Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος είναι ένα από τα μεγάλα έργα που «είχαν βαλτώσει» και που είχαν μείνει στο συρτάρι μέχρι «οι κυβερνήσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη» να επιταχύνουν τις διαδικασίες και να «τρέξουν» οι εργασίες.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ακόμη ότι ο Ε65 θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Θεσσαλίας, καθώς ο συγκεκριμένος δρόμος θα φέρει περισσότερους τουρίστες σε περιοχές που επλήγησαν το 2023 από ακραία καιρικά φαινόμενα.