Ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη σύνδεση των αναδυόμενων βιομηχανικών δυνάμεων της Νότιας Ασίας με την Ευρώπη και πέραν αυτής, ως αντίδοτο στις επιδιώξεις της Κίνας, κινείται με δύο ταχύτητες, καταδεικνύοντας τη δυσκολία ευθυγράμμισης των φιλοδοξιών μεταξύ κρατών για έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς δρόμους του κόσμου σε μια περίοδο γεωπολιτικής αναταραχής.

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας για τον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) στις συναντήσεις της Ομάδας των 20 στο Νέο Δελχί τον Σεπτέμβριο, οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και αρκετών ευρωπαϊκών κρατών είναι καθηλωμένες οικονομικά και απασχολημένες διπλωματικά από δύο πολέμους, όπως επισημαίνει το Bloomberg.

Η δράσεις Ινδίας και Ηνωμένων Εμιράτων

Εν τω μεταξύ, η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – δύο επιπλέον μέρη του συμφώνου IMEC, των οποίων οι γεωπολιτικές συμμαχίες διαφέρουν από εκείνες των Βρυξελλών και της Ουάσινγκτον – έχουν αναλάβει ταχεία δράση σε έργα υποδομής. Σε αυτά περιλαμβάνεται το κλείδωμα μιας σειράς λιμενικών, σιδηροδρομικών και ψηφιακών εργασιών κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι στο Άμπου Ντάμπι στα μέσα Φεβρουαρίου. Η Ινδία πιέζει για έργα στην Αραβική Χερσόνησο όπως ένας δυτικός σιδηρόδρομος για να βοηθήσει στην ταχεία μετακίνηση των εξαγωγών της προς τη Μέση Ανατολή.

Από την πλευρά των ΗΑΕ, οι συνομιλίες για τον εμπορικό διάδρομο συνεχίζονται και προχωρούν, χωρίς να έχουν εκτροχιαστεί από τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς. Τα εμιράτα θα επιδιώξουν να αξιοποιήσουν τις σχέσεις τους με όλες τις εμπλεκόμενες χώρες και ιδιαίτερα με την Ινδία, αξιοποιώντας τόσο τις υπάρχουσες όσο και τις νέες υποδομές.

Η συνεχιζόμενη σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς ανέκοψε ουσιαστικά τις ευρύτερες συνομιλίες της IMEC από τις 7 Οκτωβρίου. Ειδικά όταν η εξομάλυνση των σχέσεων Ισραήλ-Σαουδικής Αραβίας αποτελούσε βασικό στόχο της συμφωνίας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.

Ο πόλεμος Ουκρανίας με Ρωσία

Με τις ΗΠΑ να έχουν βυθιστεί σε εσωτερική συζήτηση για το αν και πώς θα εξασφαλίσουν περισσότερη χρηματοδότηση για την άμυνα της Ουκρανίας κατά της Ρωσίας, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι απομυζούν και το τελευταίο διαθέσιμο ποσό για τον σκοπό αυτό. Αυτό αφήνει και στους δύο λίγη ενέργεια ή πόρους για να αφιερώσουν στην προώθηση της IMEC. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν επιβεβαιώσει κατ’ ιδίαν ότι υπάρχουν άλλες προτεραιότητες στη Μέση Ανατολή αυτή τη στιγμή.

Οι δύο συγκρούσεις αποτελούν τεράστια εμπόδια για τον στόχο των ΗΠΑ και της Ευρώπης να επιβεβαιώσουν εκ νέου την παγκόσμια τάξη υπό δυτική ηγεσία και να προσφέρουν μια εναλλακτική λύση στην Κίνα, η οποία έχει εδώ και καιρό προχωρήσει στο φλερτ με τις χώρες του Παγκόσμιου Νότου για τις υποδομές και τους εμπορικούς διαδρόμους.

«Η ΕΕ πρέπει να μετατρέψει το έργο σε επιτυχία στο πλαίσιο των προσπαθειών της να αντισταθμίσει την κινεζική BRI – αλλά δυσκολεύεται να αφιερώσει χρηματοδότηση και διπλωματική δύναμη πυρός για να το προχωρήσει αποφασιστικά», δήλωσε ο Rym Momtaz, ερευνητής του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών με έδρα το Παρίσι, αναφερόμενος στην κινεζική πρωτοβουλία Belt & Road Initiative.

Η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλα κράτη της Μέσης Ανατολής προχωρούν μπροστά για τα οικονομικά οφέλη από την εξασφάλιση νέων εμπορικών οδών – ειδικά καθώς οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή που έχουν καθυστερήσει το έργο έχουν καταστήσει το IMEC ακόμη πιο κρίσιμο για την ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας.