Τα SUV, τα μεγάλα αυτά δημοφιλή οχήματα που συνδυάζουν στοιχεία επιβατικών αυτοκινήτων και εκτός-δρόμου (off-road) οχημάτων (όπως αυξημένη απόσταση από το έδαφος και, πιθανώς, τετρακίνηση) αναδεικνύονται ως ο νέος ένοχος για την αυξανόμενη κκυκλοφοριακή συμφόρηση στις ΗΠΑ, η οποία ολοένα κα επιδεινώνεται, με 86 από τις 90 μεγάλες πόλεις να παρουσιάζουν περισσότερες επιβραδύνσεις στους αυτοκινητόδρομους το 2024 σε σύγκριση με το 2023.

Τις τελευταίες δεκαετίες, τα SUV έχουν κατακλύσει τους αμερικανικούς δρόμους. Ενδεικτικά, τη δεκαετία του 1970, αποτελούσαν λιγότερο από το 25% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, ενώ σήμερα αντιπροσωπεύουν περίπου το 80%. Καθώς αυτά τα μεγαλύτερα, βαρύτερα οχήματα αντικαθιστούν τα σεντάν και τα στέισον βάγκον, ο αντίκτυπός τους στην κυκλοφορία γίνεται όλο και πιο εμφανής. Οι ερευνητές David Levinson και Yang Gao εξέτασαν δεδομένα αυτοκινητοδρόμων από τις δίδυμες πόλεις της Μινεσότα και διαπίστωσαν ότι ο αυξανόμενος αριθμός των SUV στους δρόμους έχει μειώσει τη χωρητικότητα των λωρίδων των αυτοκινητοδρόμων κατά 9,5% μεταξύ 1995 και 2019, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.

Ο λόγος πίσω από αυτό έγκειται στο απόλυτο μέγεθος και τον σχεδιασμό των SUV. Τα μεγάλα αυτά αμάξια, καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο, απαιτούν μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης και δημιουργούν προβλήματα ορατότητας για τα μικρότερα αυτοκίνητα πίσω τους. Αυτό αναγκάζει τους οδηγούς να αφήνουν επιπλέον κενά, μειώνοντας περαιτέρω τον αριθμό των αυτοκινήτων που μπορούν να χωρέσουν σε μια λωρίδα κάθε φορά. Η μελέτη τους διαπίστωσε ότι, καθώς η ιδιοκτησία SUV αυξήθηκε από 3,65% σε 30,8%, η μέση απόδοση του αυτοκινητόδρομου μειώθηκε σημαντικά, καθιστώντας τη συμφόρηση χειρότερη, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής.

Το περιβαλλοντικό αντίκτυπο των SUV

Πέρα από την κυκλοφορία, τα SUV συμβάλλουν επίσης στην ασφάλεια και σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Το ύψος και το βάρος τους τα καθιστούν πιο θανατηφόρα σε συγκρούσεις, ιδίως για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, των οποίων οι θάνατοι έχουν φθάσει σε υψηλό επίπεδο 40 ετών! Τα βαρύτερα οχήματα φθείρουν επίσης γρηγορότερα τους δρόμους, παράγουν περισσότερες εκπομπές και καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο στάθμευσης.

Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, ορισμένοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εξετάζουν μέτρα όπως τα τέλη βάσει βάρους, τα οποία υπάρχουν ήδη σε μέρη όπως η Γαλλία, η Νορβηγία και η Ουάσινγκτον. Άλλοι προτείνουν υψηλότερα διόδια για τα SUV στις λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας για να αντισταθμίσουν τις καθυστερήσεις που προκαλούν. Ωστόσο, η πραγματική αλλαγή μπορεί να απαιτήσει ομοσπονδιακή δράση, όπως το κλείσιμο των κενών στους κανονισμούς για την αποδοτικότητα των καυσίμων που έχουν δώσει κίνητρα για τη στροφή προς μεγαλύτερα αυτοκίνητα.

Προς το παρόν, τα SUV συνεχίζουν να κυριαρχούν στους δρόμους όχι μόνο των ΗΠΑ αλλά και άλλων χωρών παγκοσμίως, ενώ μαζί τους έρχεται η επιδείνωση της κυκλοφορίας, η μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση και οι αυξημένοι κίνδυνοι για την ασφάλεια – προβλήματα που επηρεάζουν όλους, ανεξάρτητα από το τι όχημα οδηγούν.

Διαβάστε ακόμη