Nα χαλαρώσει τους κλιματικούς στόχους του 2025 θέλει η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν), Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Έτσι, στη διαμάχη σχετικά με τα αυστηρότερα όρια CO2 για τον στόλο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, διαφαίνεται μια λύση που αναμένεται να ελαφρύνει το βάρος των κατασκευαστών. Όπως επιβεβαίωσαν στη Handelsblatt καλά πληροφορημένες πηγές, η Κομισιόν με επικεφαλής την πρόεδρο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (CDU) εργάζεται για μια «γρήγορη λύση» για τη βιομηχανία, η οποία θα μπορούσε σύντομα να οριστικοποιηθεί.

Σύμφωνα με αυτό, επί του παρόντος προτιμάται να συνδυαστούν οι στόχοι CO2 για το 2025, το 2026 και το 2027 σε μια περίοδο αντιστάθμισης, η οποία θα καταργήσει την ανάγκη επίτευξης των στόχων ετησίως. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αναμένει με αγωνία τους νέους στόχους CO2 του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ φέτος. Εάν δεν επιτευχθούν οι αυστηρότεροι κλιματικοί στόχοι, οι κατασκευαστές οχημάτων θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις δισεκατομμυρίων.

Η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), ο οργανισμός που εκπροσωπεί τους κύριους Ευρωπαίους κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων, εκτιμά το κόστος για τη βιομηχανία σε έως και 16 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα πρόστιμα δεν θα οδηγούσαν μόνο σε ανταγωνιστικά μειονεκτήματα για τους παραδοσιακούς κατασκευαστές, όπως η VW, η BMW και η Mercedes, οι οποίοι εξακολουθούν να κερδίζουν το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων τους από την πώληση οχημάτων εσωτερικής καύσης. Οι εταιρείες θα στερούνταν επίσης τα κεφάλαια για να επενδύσουν στην έρευνα και την ανάπτυξη.

Περίπου 25 συμμετέχοντες από την πολιτική και τη βιομηχανία συναντήθηκαν χθες με την Πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στις Βρυξέλλες για να συζητήσουν τα επόμενα βήματα. Μεταξύ αυτών είναι οι επικεφαλής των τριών μεγάλων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, BMW, Mercedes και Volkswagen, καθώς και οι διευθύνοντες σύμβουλοι των Bosch, ZF, Stellantis και Renault.

Η πρόεδρος της Κομισιόν θα παρουσιάσει το σχέδιο δράσης της για την αυτοκινητοβιομηχανία την Τετάρτη. Έχει περάσει αρκετές εβδομάδες δουλεύοντας πάνω σε αυτό μαζί με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Εκτός από την ελάφρυνση της απειλής των προστίμων για τη μη τήρηση των κλιματικών στόχων, το σχέδιο ασχολείται επίσης με το ζήτημα του τρόπου με τον οποίο μπορεί να επεκταθεί περαιτέρω η υποδομή φόρτισης. Επιπλέον, πρόκειται να διατεθούν χρήματα για ένα πρόγραμμα κοινωνικής μίσθωσης μέσω του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα. Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχει ήδη ανακοινώσει αρκετές φορές ότι θα θέσει την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ στο επίκεντρο της δεύτερης θητείας της.

Η ομιλία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μετά τη συνάντηση με τους επικεφαλής της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας:

«Καλησπέρα,

Σήμερα πραγματοποιήσαμε τη δεύτερη συνάντηση του Στρατηγικού Διαλόγου για το Μέλλον της Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας. Είχαμε μια καλή, εντατική και παραγωγική συζήτηση. Και είναι πλέον απολύτως σαφές ότι ήρθε η ώρα για δράση. Δράση σε μια σειρά από προτεραιότητες. Θέλω να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις μου σχετικά με αυτό.

Πρώτον, το θέμα της καινοτομίας κυριάρχησε στη συζήτησή μας. Πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε για να διασφαλίσουμε το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, χωρίς καμία αμφιβολία. Για παράδειγμα, συμφωνήσαμε ότι χρειαζόμαστε μια ισχυρή ώθηση στον τομέα του λογισμικού και του υλικού για την αυτόνομη οδήγηση. Γνωρίζουμε ότι ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι σφοδρός. Έτσι, πρέπει να δράσουμε δυναμικά και σε μεγάλη κλίμακα. Το μέγεθος σε αυτόν τον τομέα έχει μεγαλύτερη σημασία από ποτέ. Γι’ αυτό συμφωνήσαμε να δημιουργήσουμε και να στηρίξουμε μια βιομηχανική συμμαχία. Οι εταιρείες θα μπορούν να συγκεντρώσουν πόρους, να αναπτύξουν κοινό λογισμικό, μικροτσίπ και τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. Από την πλευρά μας, θα βελτιώσουμε τους κανόνες δοκιμών και ανάπτυξης. Θα βοηθήσουμε επίσης στην έναρξη μεγάλων πιλοτικών προγραμμάτων για την αυτόνομη οδήγηση. Διότι ο στόχος είναι πολύ απλός: Πρέπει να φέρουμε τα αυτόνομα οχήματα στους δρόμους της Ευρώπης πιο γρήγορα.

Το δεύτερο θέμα που συζητήσαμε ήταν η μετάβαση προς την καθαρή κινητικότητα. Υπάρχει σαφής ζήτηση για περισσότερη ευελιξία στους στόχους εκπομπών CO₂. Η βασική αρχή εδώ είναι η ισορροπία. Από τη μία πλευρά, χρειαζόμαστε προβλεψιμότητα και δικαιοσύνη για τους πρωτοπόρους, εκείνους που έχουν ήδη κάνει τη δουλειά τους με επιτυχία. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τηρήσουμε τους συμφωνημένους στόχους. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να ακούσουμε τις φωνές των ενδιαφερομένων που ζητούν περισσότερη πρακτικότητα σε αυτές τις δύσκολες εποχές και τεχνολογική ουδετερότητα. Ιδιαίτερα όσον αφορά τους στόχους του 2025 και τις συναφείς κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα με ισορροπημένο τρόπο, θα προτείνω μια στοχευμένη τροποποίηση του Κανονισμού για τα Πρότυπα Εκπομπών CO₂ εντός του μήνα. Αντί για ετήσια συμμόρφωση, οι εταιρείες θα έχουν στη διάθεσή τους τρία χρόνια – αυτή είναι η αρχή της αποταμίευσης και του δανεισμού: οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι, πρέπει να επιτευχθούν. Αυτό σημαίνει περισσότερο περιθώριο αναπνοής για τη βιομηχανία και μεγαλύτερη σαφήνεια, χωρίς να αλλάζουν οι συμφωνημένοι στόχοι. Είμαι βέβαιος ότι μια τέτοια στοχευμένη τροποποίηση θα μπορούσε να εγκριθεί γρήγορα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Διότι, φυσικά, έχει νόημα μόνο εάν εγκριθεί άμεσα. Ταυτόχρονα, θα προετοιμαστούμε για την επιτάχυνση της αναθεώρησης του 2035, με πλήρη τεχνολογική ουδετερότητα ως βασική αρχή.

Το τρίτο μου σημείο αφορά την ανταγωνιστικότητα. Χρειαζόμαστε πιο ανθεκτικές και πιο ισχυρές ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων, ειδικά όταν πρόκειται για μπαταρίες. Εδώ έχουμε μια πρόκληση. Διότι, ενώ η δική μας παραγωγή βρίσκεται στη διαδικασία ανάπτυξης, βλέπουμε ότι οι εισαγόμενες μπαταρίες είναι φθηνότερες. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στα ηλεκτρικά οχήματα να γίνουν πιο ακριβά. Αλλά δεν μπορούμε επίσης να αντέξουμε να δημιουργήσουμε νέες εξαρτήσεις. Έτσι, θα εξετάσουμε την άμεση στήριξη των Ευρωπαίων παραγωγών μπαταριών. Θα εισάγουμε σταδιακά ευρωπαϊκές απαιτήσεις περιεχομένου για τις κυψέλες και τα εξαρτήματα των μπαταριών. Και, φυσικά, θα συνεχίσουμε τη μείωση της γραφειοκρατίας. Η απλοποίηση της νομοθεσίας θα συνεχιστεί.

Αυτές είναι μερικές από τις προτεραιότητές μας. Φυσικά, υπάρχουν και άλλα που θα ακολουθήσουν. Αυτά θα παρουσιαστούν σε ένα Σχέδιο Δράσης στις 5 Μαρτίου. Αλλά ας τονίσω επίσης ότι η σημερινή συνάντηση δεν ήταν το τέλος του Διαλόγου με την αυτοκινητοβιομηχανία. Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία, θα συνεχίσουμε τις εργασίες μας με τους Επιτρόπους. Και συμφωνήσαμε να συναντηθούμε ξανά σε επίπεδο διευθυνόντων συμβούλων πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές. Σας ευχαριστώ».

Διαβάστε ακόμη