Οι τιμές των μπαταριών αναμένεται να μειωθούν μόλις κατά 3% το 2025, μια πολύ μικρότερη μείωση σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη. Αυτή η μέτρια πτώση των τιμών αποδίδεται σε έναν συνδυασμό εμπορικών εντάσεων, πολιτικών προστατευτισμού και αύξησης των τιμών βασικών μετάλλων, όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή μπαταριών. Οι αναλυτές του BloombergNEF προβλέπουν ότι οι τιμές των μπαταριών θα κυμαίνονται γύρω στα 112 δολάρια ανά κιλοβατώρα, σε έντονη αντίθεση με την πτώση κατά 20% το 2024 και 13% το 2023.

Η μείωση των τιμών των μπαταριών αποτέλεσε βασικό παράγοντα για την προώθηση της ευρείας υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και τη βελτίωση της αποδοτικότητας των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, τα οποία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής. Πίσω από την πτωτική αυτή τάση των τιμών που σημειώθηκε τα προηγούμενα χρόνια βρίσκεται η πρόοδος της τεχνολογίας και της κατασκευής μπαταριών, μαζί με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό στην αγορά. Ωστόσο, η πρόοδος αυτή ενδέχεται να επιβραδυνθεί το 2025 λόγω παραγόντων που σχετίζονται με το διεθνές εμπόριο και την αύξηση του κόστους των υλικών.

Ένας σημαντικός παράγοντας στην πιθανή επιβράδυνση είναι η επερχόμενη κυβέρνηση του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, η εμπορική πολιτική του οποίου θα μπορούσε να εισαγάγει σημαντικές αυξήσεις δασμών. Εάν ο Τραμπ υλοποιήσει την υπόσχεσή του να επιβάλει δασμούς 60% στις εισαγωγές από την Κίνα, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της τιμής των αμερικανικών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας κατά 16%, όπως διαπίστωσε το BloombergNEF. Ακόμη και με αυτό το υψηλότερο κόστος, οι εισαγόμενες μπαταρίες από την Κίνα θα εξακολουθήσουν να είναι φθηνότερες από τις εναλλακτικές λύσεις που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ.

Κλίμα προστατευτισμού στην αγορά μπαταριών

Οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έχουν ήδη κλιμακωθεί πρόσφατα, με την Κίνα να προτείνει έλεγχο των εξαγωγών σε τεχνολογίες που σχετίζονται με μπαταρίες. Σε απάντηση, οι ΗΠΑ έβαλαν σε μαύρη λίστα κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της μεγάλης κατασκευάστριας εταιρείας μπαταριών Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL). Αυτό το κλίμα προστατευτισμού έχει διαταράξει περαιτέρω την αλυσίδα εφοδιασμού, προσθέτοντας αβεβαιότητα στην αγορά και αυξάνοντας ενδεχομένως τις τιμές των κρίσιμων πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες.

Επιπλέον, οι τιμές βασικών μετάλλων όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο αναμένεται επίσης να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια λόγω των δασμών που σχετίζονται με το εμπόριο και της υπερπροσφοράς στην αγορά. Αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να οδηγήσουν ορισμένους παραγωγούς να περιορίσουν τα έργα τους ή να καθυστερήσουν τις επενδύσεις σε νέα εγχειρήματα, συμβάλλοντας περαιτέρω στην αύξηση του κόστους των μπαταριών. Καθώς τα εν λόγω μέταλλα είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, τυχόν αυξήσεις των τιμών ή διαταραχές της αγοράς θα μπορούσαν να καθυστερήσουν ή να εμποδίσουν την πρόοδο στη μετάβαση σε καθαρή ενέργεια.

Κλειδί οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης

Κοιτάζοντας μπροστά, μία από τις πιο κρίσιμες πτυχές στην αγορά μπαταριών για το 2025 θα είναι η ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης, μια τεχνολογία που θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας. Οι κορυφαίοι κατασκευαστές στη Νότια Κορέα και την Κίνα εργάζονται για την παραγωγή αυτών των μπαταριών έως το 2026 και το 2025 θα είναι ένα κρίσιμο έτος για να εκτιμηθεί κατά πόσον μπορούν να επιτύχουν τους στόχους παραγωγής τους. Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης υπόσχονται να προσφέρουν υψηλότερες ενεργειακές πυκνότητες και μεγαλύτερη ασφάλεια σε σύγκριση με τις παραδοσιακές μπαταρίες ιόντων λιθίου, γεγονός που θα αποτελούσε σημαντική επανάσταση τόσο για τα ηλεκτρικά οχήματα όσο και για την αποθήκευση στο δίκτυο.

Διαβάστε ακόμη