Σκεπτικισμό έχει προκαλέσει στην αγορά ενέργειας ο τρίτος διαγωνισμός που προβλέπει λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση για κατασκευή standalone μπαταριών, που αφορά στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας καθώς και στους δήμους της Πελοποννήσου που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Μεγαλόπολης, Τρίπολης, Γορτυνίας και Οιχαλίας). Πηγές της αγοράς εκφράζουν ανησυχία στο energygame.gr για τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα του διαγωνισμού, αλλά και το «αγκάθι» της καθυστέρησης στην χορήγηση όρων σύνδεσης.

Σημειώνεται πως ο τρίτος διαγωνισμός -η προκήρυξη του οποίου δημοσιεύθηκε χθες (Δευτέρα 11 Νοεμβρίου)-  αφορά αυτόνομες μπαταρίες διάρκειας 4 ωρών (MWh/MW). Η δημοπρατούμενη ισχύς είναι 200 Μεγαβάτ, ενώ ειδικά για τους Δήμους Μεγαλόπολης, Τρίπολης, Γορτυνίας και Οιχαλίας, η συνολική ισχύς που θα κατακυρωθεί δεν μπορεί να υπερβεί τα 50 MW, αθροιστικά για το σύνολό τους. Η επιδότηση για το CAPEX έχει καθοριστεί στα 200.000 ευρώ/Μεγαβάτ. Η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς είναι 145.000 ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος (€/MW/έτος). Τα έργα που θα προκριθούν θα πρέπει να είναι έτοιμα προς λειτουργία έως τις 30 Απριλίου 2026, ενώ το αίτημα ενεργοποίησης της σύνδεσής τους θα πρέπει να κατατεθεί στον Διαχειριστή μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2026. Ένας επενδυτής έχει τη δυνατότητα συνολικά και από τις 3 δημοπρασίες να «περάσει» έργα ισχύος 225 Μεγαβάτ.

«Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων έχει οριστεί για τις 23 Δεκεμβρίου. Οι διαδικασίες έγκρισης και οι πιθανές ενστάσεις αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον έναν μήνα, οδηγώντας μας στο τέλος Ιανουαρίου», τονίζουν, συμπληρώνοντας πως όταν υπάρχουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα που πρέπει να τηρηθούν, όπως συμβαίνει με τα έργα των μπαταριών, τα πράγματα γίνονται ιδιαίτερα δύσκολα. Επίσης, «οι καθυστερήσεις αναφορικά με την έκδοση των όρων σύνδεσης έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην πρόοδο των έργων. Η εμπειρία των προηγούμενων διαγωνισμών έδειξε πως η αναμονή μπορεί να φτάσει ακόμα και τους 9 μήνες», λένε άνθρωποι της αγοράς.

Για να ξεκινήσει η κατασκευή έργων μπαταριών, είναι απαραίτητο να έχουν γίνει παραγγελίες για σημαντικά υλικά, όπως μπαταρίες και μετασχηματιστές, τα οποία έχουν μεγάλους χρόνους παράδοσης (τουλάχιστον έξι μήνες). «Ωστόσο, χωρίς την έκδοση των όρων σύνδεσης και την υπογραφή της σχετικής Σύμβασης Σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ, οι εταιρείες δεν μπορούν να ξεκινήσουν επισήμως τις εργασίες ή να ολοκληρώσουν όλες τις παραγγελίες τους, καθώς κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο», λένε πηγές. Η διαδικασία αυτή δεν τελειώνει με την απλή έκδοση των όρων σύνδεσης, καθώς πρέπει να ολοκληρωθούν επιπλέον βήματα, όπως η καταλληλόλητα των υποσταθμών και η τελική υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης, τα οποία απαιτούν χρόνο. «Επειδή οι διαδικασίες αυτές καθυστερούν, οι εταιρείες βρίσκονται σε μεγάλη πίεση». Αν η υπογραφή της σύμβασης δεν πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του έτους, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να μην ολοκληρωθούν τα έργα εντός της προθεσμίας, καθιστώντας αναγκαία την επανεξέταση των προθεσμιών για να διασφαλιστεί η επιτυχής ολοκλήρωσή τους», αναφέρουν.

Την ίδια ώρα, οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων αναμένεται να έχουν και οικονομικό αντίκτυπο. Όταν τα έργα καθυστερούν και δεν τηρούνται οι προθεσμίες, η εγγυητική επιστολή καταπίπτει – δηλαδή, το ποσό της εγγύησης αρχίζει να παρακρατείται ή να επιστρέφεται στο κράτος, προκαλώντας οικονομική ζημία για τον επενδυτή. «Αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, αυτός ο κίνδυνος θα επεκταθεί και στα έργα των προηγούμενων διαγωνισμών, τα οποία είναι επίσης υπό πίεση για την έγκαιρη ολοκλήρωση», σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς. Πολλοί επενδυτές εκφράζουν την ανησυχία πως αν δεν υπάρξει επιτάχυνση στις διαδικασίες, το πρόβλημα θα διευρυνθεί και στα έργα του πρώτου και δεύτερου διαγωνισμού.

Τέλος, πηγές της αγοράς ζητούν την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης και τη στήριξη των έργων αποθήκευσης ενέργειας με ανταγωνιστικές μπαταρίες. «Για να προχωρήσουν αυτές οι επενδύσεις, η Πολιτεία πρέπει να εκδώσει άμεσα τις απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες θα ορίζουν τα κριτήρια και τις διαδικασίες για την υλοποίηση και στήριξη αυτών των έργων. Εάν οι αποφάσεις αυτές καθυστερήσουν, θα προκληθούν περαιτέρω καθυστερήσεις στα έργα». Η ανησυχία των επενδυτών εστιάζεται στην πιθανότητα μη ολοκλήρωσης των έργων τους εντός των αυστηρών προθεσμιών που έχουν τεθεί, κάτι που επηρεάζει και τους δύο πρώτους διαγωνισμούς στους οποίους έχουν ήδη «περάσει» συγκεκριμένα έργα.

Διαβάστε ακόμη