Η μακροζωία των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα προκαλέσει έλλειψη ανακυκλωμένων πρώτων υλών, καθιστώντας μερικούς από τους στόχους της ΕΕ για την ανακύκλωση μπαταριών μη ρεαλιστικούς, ανέφεραν ερευνητές από το Γερμανικό Οικονομικό Ινστιτούτο (IW). «Οι ποσοστώσεις για ανακυκλωμένο κοβάλτιο, ειδικότερα, είναι απίθανο να επιτευχθούν αρχικά», κατέληξαν σε μια έκθεση.

Όπως αναφέρει το Clean Energy Wire, ο νέος Κανονισμός Μπαταριών της ΕΕ τέθηκε σε ισχύ στις αρχές του έτους, ορίζοντας ότι από το 2036 τουλάχιστον το 26 τοις εκατό του κοβαλτίου σε κάθε μπαταρία πρέπει να ανακυκλώνεται, σε σύγκριση με το 15 τοις εκατό για το νικέλιο και το 12 τοις εκατό για το λίθιο, ανέφερε το IW. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η γενική προσέγγιση της ΕΕ είναι σωστή, αλλά πρόσθεσαν ότι οι ποσοστώσεις είναι πολύ φιλόδοξες, δεδομένου ότι οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ η ζήτηση για μπαταρίες αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία.

«Το ανακυκλωμένο λίθιο και κοβάλτιο, ειδικότερα, είναι πιθανό να γίνουν σπάνια», ανέφερε το IW. «Εάν κάθε μπαταρία οχήματος διαρκεί κατά μέσο όρο περίπου 14 χρόνια και μετά επανέρχεται απευθείας στον κύκλο, θα υπάρξει έλλειψη περίπου 3.500 τόνων ανακυκλωμένου κοβαλτίου έως το 2031». Εάν οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς μετά τη χρήση τους στα αυτοκίνητα, για παράδειγμα για στατική αποθήκευση ενέργειας, θα υπάρξει έλλειμμα άνω των 4.100 τόνων ανακυκλωμένου κοβαλτίου έως το 2031, προβλέπουν οι ερευνητές. «Ο κανονισμός της ΕΕ θα είναι αδύνατο να εκπληρωθεί, τουλάχιστον όσο δεν υπάρχουν άλλες πηγές για τις ανακυκλωμένες πρώτες ύλες».

Η συν-συγγραφέας της έκθεσης, Sarah Lichtenthäler, δήλωσε ότι η ΕΕ πρέπει να διασφαλίσει ότι οι μπαταρίες θα συλλέγονται στο τέλος της ζωής τους και να αποτρέψει την εξαγωγή τους, ώστε να παραμείνουν διαθέσιμες ως πόρος. «Δεν αξιοποιούμε ακόμη με τον βέλτιστο τρόπο τους πόρους όσον αφορά την κυκλική οικονομία», ανέφερε η Lichtenthäler. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του IW, περίπου 231.000 τόνοι νικελίου θα χρειαστούν σε όλη την ΕΕ το 2031, ενώ ο αριθμός αυτός θα φτάσει σχεδόν τους 490.000 τόνους το 2045.

Η προμήθεια και η ανακύκλωση των υλικών εισροής για πράσινες τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι ανεμογεννήτριες και τα ηλιακά πάνελ, πρέπει να βελτιωθούν δραματικά ώστε να καταστεί δυνατή η ενεργειακή μετάβαση. Η τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας σημαίνει ότι η χώρα αντιμετωπίζει μια τεράστια πρόκληση για να διασφαλίσει ότι οι πόροι που απαιτούνται για την καθαρή κινητικότητα δεν θα προκαλέσουν κοινωνική και περιβαλλοντική ζημία.

Διαβάστε ακόμη