Η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών αποτελεί κρίσιμο στόχο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Οι τεχνολογίες απαλλαγής από τον άνθρακα διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή και μια πρόσφατη εξέλιξη προσφέρει μια δυνητικά μετασχηματιστική λύση, την άμεση δέσμευση του αέρα (DAC). Ο αρθρωτός σχεδιασμός της DAC παρουσιάζει μια μοναδική ευκαιρία για σημαντική μείωση του κόστους, γεγονός που την καθιστά πολλά υποσχόμενο υποψήφιο για ευρεία υιοθέτηση στην επιδίωξη ενός βιώσιμου μέλλοντος.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως, σε αντίθεση με έργα μεγάλης κλίμακας, όπως τα πυρηνικά εργοστάσια, η άμεση δέσμευση του αέρα (DAC) έχει τη δυνατότητα να γίνει πολύ φθηνότερη λόγω του αρθρωτού σχεδιασμού της.

Η μεγαλύτερη μονάδα στον κόσμο, που εγκαινιάστηκε από την Climeworks στην Ισλανδία, θα δεσμεύει 36.000 τόνους CO₂ ετησίως – περίπου την ποσότητα που εκπέμπουν 4.500 βρετανικά νοικοκυριά. Με εκτιμώμενο κόστος 1.000 δολάρια ανά τόνο CO₂ σήμερα, είναι επίσης εντυπωσιακά ακριβό

Όπως αναφέρει δημοσίευμα των Financial Times, επί του παρόντος, οι τεχνολογίες απαλλαγής από τον άνθρακα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: εκείνες που βασίζονται σε εξοπλισμό μαζικής παραγωγής, όπως τα φωτοβολταϊκά, και εκείνες που απαιτούν έργα μηχανικής μεγάλης κλίμακας, όπως οι πυρηνικοί σταθμοί. Στην πρώτη κατηγορία έχει σημειωθεί σημαντική μείωση του κόστους και υιοθέτηση, ενώ η δεύτερη αντιμετωπίζει καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους. Οι ανεμογεννήτριες είναι ένα παράδειγμα όπου η απλή αύξηση του μεγέθους του ίδιου του προϊόντος δεν είναι τόσο αποτελεσματική όσο η επέκταση της παραγωγικής ικανότητας.

Η DAC είναι μια νέα τεχνολογία που δεσμεύει το διοξείδιο του άνθρακα από τον αέρα και το αποθηκεύει υπόγεια. Ενώ η μεγαλύτερη μονάδα DAC στον κόσμο είναι ακριβή, ο σχεδιασμός της προσφέρει ελπίδες για σημαντική μείωση του κόστους. Σε αντίθεση με τα πυρηνικά εργοστάσια, οι εγκαταστάσεις DAC αποτελούνται από πολυάριθμες προκατασκευασμένες μονάδες. Αυτός ο αρθρωτός σχεδιασμός σημαίνει ότι το κόστος αυτών των μονάδων μπορεί να κατανεμηθεί στο διοξείδιο του άνθρακα που δεσμεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους, μειώνοντας σημαντικά το αρχικό κόστος. Επιπλέον, καθώς η τεχνολογία DAC ωριμάζει και η παραγωγή επεκτείνεται, το κόστος κατασκευής των μονάδων αυτών αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω. Σε συνδυασμό με τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και του λειτουργικού κόστους, η DAC έχει τη δυνατότητα να καταστεί μια οικονομικά ανταγωνιστική επιλογή απαλλαγής από τον άνθρακα έως το 2050.

Για παράδειγμα, μία από τις (κερδοσκοπικές) επιλογές για την απαλλαγή από τον άνθρακα στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων βασίζεται στην παραγωγή συνθετικού καυσίμου για τζετ με χρήση πράσινου υδρογόνου και στη συνέχεια στην αντίδρασή του με CO₂ που «συλλαμβάνεται» από τον αέρα. Αυτός είναι ένας ακριβός τρόπος για να παρακαμφθεί το πρόβλημα: οι πρόχειροι αριθμοί δείχνουν ότι μπορεί να κοστίσει 220 δολάρια ανά τόνο του CO₂ που αποφεύγεται, δηλαδή διπλάσια από την DAC.

Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί οι αεροπορικές εταιρείες θα προτιμούσαν τις εγχώριες επιλογές απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι οποίες δημιουργούν μια αλυσίδα εφοδιασμού με την οποία μπορούν να συνεργαστούν και ίσως να επενδύσουν. Οι ισχύοντες κανονισμοί τις ωθούν επίσης προς αυτή την κατεύθυνση.

Αλλά αυτοί οι τομείς που είναι δύσκολο να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα, θα ήταν καλό να στηρίξουν την αύξηση της κλίμακας της DAC. Με την υποστήριξη της DAC, οι τομείς αυτοί μπορούν να επωφεληθούν από έναν δυνητικά φθηνότερο τρόπο για τη μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς.

Διαβάστε ακόμη: