Όταν πρόκειται για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κάθε κομμάτι μετράει. Τουλάχιστον, αυτό ήταν το σκεπτικό πίσω από ένα μικρό δοκιμαστικό έργο το περασμένο καλοκαίρι σε έναν σταθμό του μετρό στο Παρίσι, όπου με την είσοδο του σταθμό οι επιβάτες παρήγαγαν ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με το Bloomberg.

Οι επιβάτες που περνούσαν από κάθε τουρνικέ,τις περιστρεφόμενες πύλες, στην είσοδο του σταθμού Miromesnil στο κεντρικό Παρίσι τροφοδοτούσαν μίνι τουρμπίνες, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Κατά τη διάρκεια του διήμερου πιλοτικού προγράμματος, 27.000 άνθρωποι πέρασαν από έξι περιστροφικά κιγκλιδώματα – ένα μικρό κλάσμα των περισσότερων από 1,5 δισεκατομμύριο επιβατών που χρησιμοποιούν το σύστημα μετρό της γαλλικής πρωτεύουσας ετησίως. Η παραγόμενη ενέργεια ήταν μηδαμινή, αλλά αν εγκατασταθούν σε όλο το δίκτυο του μετρό της πόλης, οι τουρμπίνες αυτές θα μπορούσαν να παράγουν 136 μεγαβάτ ετησίως, εξοικονομώντας 30.000 τόνους CO2, σύμφωνα με την Iberdrola SA, την ισπανική εταιρεία ενέργειας που είναι υπεύθυνη για το έργο.

Μια αναβάθμιση σε όλο το σύστημα του μετρό δεν θα συμβεί σύντομα, καθώς θεωρείται πολύ ακριβή, αλλά η δοκιμή αποτελεί ένδειξη των αναδυόμενων κλιματικών ιδεών. Η Iberdrola συνεργάστηκε με φοιτητές της γαλλικής σχολής μηχανικών JUNIA για να σχεδιάσει και να εγκαταστήσει τις μίνι τουρμπίνες για το πιλοτικό έργο. Οι φοιτητές εργάζονται τώρα για την ανάπτυξη πιο βιώσιμων μελλοντικών επαναλήψεων της τεχνολογίας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μετρό στο Παρίσι, τη Μαδρίτη, το Σαντιάγο και πέρα από αυτά, δήλωσε η Victoire Talleux, μία από τις τέσσερις φοιτήτριες του έργου.

«Αν μετατρέψουμε ένα αντικείμενο σε αυτόνομη γεννήτρια ενέργειας, μπορούμε να έχουμε πολύ χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από ό,τι σήμερα, ακόμη και αν κάθε μεμονωμένο αντικείμενο δεν παράγει έναν τόνο ενέργειας», δήλωσε ο Talleux. Τα τουρνικέ στο Miromesnil τροφοδοτούν με ενέργεια τις πινακίδες στο σταθμό του μετρό, αλλά η ενέργεια που παράγεται από μελλοντικά έργα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα.

Το Παρίσι και η συμβολή των μέσων μεταφοράς στη μείωση ατμοσφαιρικού CO2

Το Παρίσι είναι μία από τις λίγες πόλεις στον κόσμο που υπολογίζει το αποτύπωμα άνθρακα της επικράτειάς του, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών από την εναέρια κυκλοφορία και τα τρόφιμα που καταναλώνουν οι κάτοικοι. Το 2021, το αποτύπωμα άνθρακα της πόλης ήταν 18,4 εκατομμύρια τόνοι CO2, μειωμένο κατά 35% σε σχέση με το 2004. Ένα νέο σχέδιο για το κλίμα που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο στοχεύει στην ουδετερότητα ως προς τον άνθρακα έως το 2050, με μέτρα που περιλαμβάνουν τη δέσμευση για τη χρήση 100% ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την τροφοδοσία όλων των δημοτικών δημόσιων εγκαταστάσεων έως το 2040 και τη σταδιακή κατάργηση έως το 2030 όλων των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα δημόσια οχήματα – συμπεριλαμβανομένων των απορριμματοφόρων και των ασθενοφόρων.

Με την κυκλοφοριακή συμφόρηση να ευθύνεται για το 13% των εκπομπών CO2 στο Παρίσι, η πόλη προσθέτει περισσότερους ποδηλατόδρομους, νέους σταθμούς για το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων Velib και 3.000 περισσότερα Velib. Εργάζεται για την πεζοδρόμηση μεγάλων πλατειών όπως το Trocadéro, το Iéna και το Concorde και αυξάνει τον αριθμό των λωρίδων που προορίζονται για λεωφορεία, ταξί και carpooling. Μετά τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην πόλη αυτό το καλοκαίρι, το Παρίσι σχεδιάζει να εφαρμόσει μια ζώνη περιορισμένης κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης, με την κυκλοφορία να περιορίζεται στους πεζούς, τους ποδηλάτες, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ορισμένα εξουσιοδοτημένα οχήματα.