Τον οδικό χάρτη της Enaon για την διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια το επόμενο διάστημα αναλύει σε εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή της στο energygame.gr η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής του ομίλου Italgas Μπάρμπαρα Μοργκάντε. Η κ. Μοργκάντε μιλά επίσης για τον σχεδιασμό της Enaon για το υδρογόνο και το βιομεθάνιο, τοποθετείται επί των παραδοχών του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για το φυσικό αέριο. Τέλος, αναδεικνύει τη σημασία της έγκρισης από τη Ρυθμιστική Αρχή του πενταετούς Σχεδίου Ανάπτυξης 2024-2028 και προβλέπει ότι η ήδη σημαντική συνεισφορά της Enaon στα μεγέθη της Italgas θα αυξηθεί κι άλλο.

1. Πώς εξελίσσεται το επενδυτικό σας πλάνο για την Ελλάδα; Ο Διευθύνων Σύμβουλος του μητρικού ομίλου Italgas, Πάολο Γκάλο, είχε κάνει λόγο για επενδύσεις 180 εκατ. φέτος, σημαντικά αυξημένες σε σχέση με το 2023…

Το επενδυτικό μας σχέδιο προχωρά σύμφωνα με το πρόγραμμα, αν και ειδικά σε ό,τι αφορά τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα η διαχείριση είναι περίπλοκη λόγω του γραφειοκρατικού φόρτου που τα χαρακτηρίζει. Προσπαθούμε να λύσουμε όλα τα θέματα σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς. Έχουμε επικεντρώσει τις προσπάθειές μας στην περιφέρεια της Ελλάδας, δηλαδή στις περιοχές Αδείας της πρώην ΔΕΔΑ (σ.σ. σε αυτές δεν περιλαμβάνονται η Αττική, η Θεσσαλονίκη και η Θεσσαλία). Στο πλαίσιο αυτό, ο σχεδιασμός μας προβλέπει την έλευση του φυσικού αερίου σε 12 νέες περιοχές της Ελλάδας φέτος. Η αρχή έγινε από τα Γρεβενά, όπου οι εργασίες κατασκευής του δικτύου διανομής έχουν ολοκληρωθεί και έχουν ξεκινήσει οι συνδέσεις νέων καταναλωτών. Πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η πλήρωση του Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) σε χώρο του Βιομηχανικού Πάρκου Καστοριάς, ανοίγοντας το δρόμο για την έλευση του φυσικού αερίου στις περιοχές της Καστοριάς και του Αργους Ορεστικού, που θα είναι μάλιστα οι πρώτες στην Ελλάδα που θα τροφοδοτηθούν από τη θυγατρική μας Enaon EDA με LNG εντός του Οκτωβρίου.

Θα ακολουθήσουν μέχρι το τέλος του έτους η Φλώρινα, η Λιβαδειά, τα Γιαννιτσά, η Άμφισσα, η Βέροια, η Βιομηχανική Περιοχή Πάτρας, το Καρπενήσι, η Ορεστιάδα και η Αλεξάνδρεια.

Έχουμε ήδη χιλιάδες αιτήσεις ενδιαφερόμενων καταναλωτών για σύνδεση στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, ενώ ιδιαίτερα αυξημένη καταγράφεται και η ζήτηση στις δράσεις ενημέρωσης των καταναλωτών που πραγματοποιούμε παράλληλα με την κατασκευή των έργων.

2. Ποια ήταν η συνεισφορά της Enaon στα μεγέθη του μητρικού ομίλου Italgas για το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και ποιες οι προοπτικές για ολόκληρη τη χρήση του 2024;

Η Enaon είχε σημαντική συνεισφορά στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου της Italgas για το πρώτο εξάμηνο του 2024, αφού πρόσθεσε 60,6 εκατ. ευρώ στα προσαρμοσμένα EBITDA και 87,3 εκατ. ευρώ στον προσαρμοσμένο κύκλο εργασιών για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου. Τα αποτελέσματα αυτά υπογραμμίζουν τις θετικές επιδόσεις της Enaon και ενισχύουν το στρατηγικό μας όραμα για την αναπτυξιακή της πορεία στο μέλλον. Η πρόοδος στην Ελλάδα ήταν αξιοσημείωτη και είμαστε πεπεισμένοι ότι θα συνεισφέρουμε ακόμα περισσότερο στα αποτελέσματα του Ομίλου το επόμενο διάστημα. Είμαστε επίσης ιδιαίτερα χαρούμενοι που η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενέκρινε πρόσφατα το Πενταετές Σχέδιο Ανάπτυξης για την περίοδο 2024-2028 που αποτελεί τον οδικό χάρτη για την επέκταση και ψηφιοποίηση του ελληνικού δικτύου διανομής φυσικού αερίου, βελτιώνοντας ουσιωδώς την ποιότητα ζωής των τοπικών κοινωνιών και στηρίζοντας την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Πρωταρχικός μας στόχος είναι να «θωρακίσουμε» την Ελλάδα με ένα ευέλικτο, έξυπνο και ψηφιοποιημένο σύστημα διανομής αερίων, έτοιμο να μεταφέρει ανανεώσιμα αέρια, όπως είναι το βιομεθάνιο και, στο μέλλον, υδρογόνο. Σε αυτό το πλαίσιο, είμαστε επίσης πολύ ικανοποιημένοι με την απόφαση της ΡΑΑΕΥ να εγκρίνει το Πλαίσιο Τροφοδότησης Απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής με χρήση Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου από Χρήστες Οδικής Υπηρεσίας Μεταφοράς LNG το οποίο θα μας επιτρέψει να καταστήσουμε πλήρως λειτουργικές τις μονάδες LNG που αναπτύσσουμε, παρέχοντας ακόμα και σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου τη δυνατότητα πρόσβασης σε μια πιο καθαρή και οικονομική μορφή ενέργειας. Περαιτέρω, θεωρούμε ότι η πρότασή μας για ενιαίες χρεώσεις χρήσης δικτύου για οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές θα βρει “ευήκοα ώτα”, καθώς με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η θεμελιώδης αρχή της ίσης μεταχείρισης όλων των καταναλωτών στην ελληνική επικράτεια, “ξεκλειδώνοντας” παράλληλα και άλλα οφέλη, όπως τον εξορθολογισμό των σχετικών επιχειρηματικών διαδικασιών και την απλοποίηση της εποπτείας από τη Ρυθμιστική Αρχή.

3.Έχετε κάποιο στόχο για τις νέες συνδέσεις στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου για τη φετινή χρήση;

Στοχεύουμε να ξεπεράσουμε τις 30.000 νέες συνδέσεις φέτος, αριθμός που αφορά σε όλες τις περιοχές όπου δραστηριοποιούμαστε. Λαμβάνουμε ιδιαίτερα θετικά μηνύματα από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη όπου τα οφέλη της χρήσης του φυσικού αερίου διαδίδονται ευρέως, από «στόμα σε στόμα». Με άλλα λόγια, υφιστάμενοι καταναλωτές μοιράζονται τη θετική εμπειρία τους από τη χρήση του φυσικού αερίου, το οποίο παραμένει φθηνότερο σε σχέση με άλλες μορφές ενέργειας.

4. Το ενδιαφέρον προέρχεται κατά κύριο λόγο από οικιακούς ή βιομηχανικούς καταναλωτές;

Και από τους δυο τομείς. Θέλω να τονίσω ότι υπάρχει, επίσης, έντονο ενδιαφέρον για σύνδεση με το δίκτυο από δημόσια και δημοτικά κτήρια, όπως σχολεία, γυμναστήρια, νοσοκομεία κ.ά.. Αυτό είναι πολύ σημαντικό διότι στέλνει θετικό μήνυμα και προς τα τα νοικοκυριά, ιδίως στις νέες περιοχές όπου θα φθάσει, σήμερα, το φυσικό αέριο και, αύριο, το βιομεθάνιο.

5. Μιας και αναφέρατε το βιομεθάνιο, πού βρισκόμαστε;

Περιμένουμε να δούμε την πρόταση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με το νομοθετικό πλαίσιο για το βιομεθάνιο και στο μεταξύ προετοιμαζόμαστε και προχωρούμε στις κατάλληλες ενέργειες σε όσους τομείς είναι εφικτό, ελλείψει πλαισίου. Το δίκτυο διανομής είναι έτοιμο να υποδεχθεί βιομεθάνιο, καθώς δεν χρειάζεται τροποποιήσεις από πλευράς εσωτερικών εγκαταστάσεων. Αυτό που λείπει είναι το πόσο θα κοστίζει η παραγωγή βιομεθανίου και το εάν θα υπάρχει σχήμα στήριξης για τις απαραίτητες επενδύσεις. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει παραγωγή βιομεθανίου στην Ελλάδα, παρά μόνο βιοαερίου. Η Ευρώπη έχει επιτύχει σημαντική πρόοδο στην παραγωγή βιομεθανίου. Δεν γνωρίζουμε αν το ΥΠΕΝ θα «μεταφέρει» τα κίνητρα που αναγνωρίζει στην παρούσα φάση για τους παραγωγούς βιοαερίου στους παραγωγούς βιομεθανίου ή θα δίνει κίνητρα και στους δυο. Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα. Επίσης, δεν γνωρίζουμε πώς θα κατανεμηθούν τα κόστη σύνδεσης των μονάδων στο δίκτυο μεταξύ της Enaon και των παραγωγών. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά σχήματα στην Ευρώπη και, ακόμα, δεν ξέρουμε τι θα γίνει. Από την πλευρά μας, έχουμε χαρτογραφήσει τις μονάδες βιοαερίου και τις έχουμε κατηγοριοποιήσει ανάλογα με την απόσταση που έχουν από το δίκτυό μας και ανάλογα με τα κόστη που απαιτούνται για τη μετατροπή τους από μονάδες βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου. Το 60% των μονάδων που παράγουν βιοαέριο στην Ελλάδα είναι λιγότερο από 10 χλμ. μακριά από το δίκτυο διανομής και σε αυτές θα δώσουμε προτεραιότητα γιατί το κόστος σύνδεσης θα είναι χαμηλότερο.

6. Ποια είναι η θέση σας για τον ρόλο του φυσικού αερίου στη διαδικασία ενεργειακής μετάβασης της χώρας, μετά και την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης επί του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ);

Είμαι αισιόδοξη για τον ρόλο που διαδραματίζουν οι υποδομές φυσικού αερίου που διαχειριζόμαστε σε όλη τη χώρα στην υποστήριξη μιας ανταγωνιστικής και δίκαιης μετάβασης προς ένα καθαρό ενεργειακό μέλλον.

Σήμερα, αλλά και τα επόμενα χρόνια, τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου θα αποτελέσουν έναν κρίκο «ζωτικής σημασίας» για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών διαφόρων κατηγοριών καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένης της θέρμανσης κατοικιών, των εμπορικών δραστηριοτήτων και των βιομηχανικών λειτουργιών. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2028, ο αριθμός των καταναλωτών που θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο θα ξεπεράσει το 1.100.000 σε όλη την Ελλάδα.

Οι σημαντικοί όγκοι ενέργειας που παρέχονται σήμερα από τις υποδομές φυσικού αερίου θα ήταν δύσκολο να καλυφθούν αποκλειστικά μέσω εξηλεκτρισμού, καθώς αυτό θα απαιτούσε εκτεταμένες επενδύσεις για την επέκταση της δυναμικότητας (τόσο στην παραγωγή όσο και στη μεταφορά), γεγονός που θα επιβάρυνε περαιτέρω την προσιτότητα της ενέργειας για τους καταναλωτές. Αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, δεδομένων των συνεχιζόμενων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η αγορά ενέργειας, η οποία εξελίσσεται για να ξεπεράσει τα εμπόδια της απεξάρτησης από τον άνθρακα και της διαλείπουσας φύσης της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Από την άλλη πλευρά, τα δίκτυά μας είναι ψηφιακά, έξυπνα και ευέλικτα, έτοιμα να υποστηρίξουν την ενσωμάτωση και τη διανομή ανανεώσιμων αερίων, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο, ανοίγοντας ακόμη έναν δρόμο για την απαλλαγή του ενεργειακού μείγματος από τον άνθρακα. Η αξιοποίηση και η επέκταση της υφιστάμενης υποδομής φυσικού αερίου αποτελούν το κλειδί για τη διασφάλιση της προσιτής τιμής της ενέργειας, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής κατά τη μεταβατική περίοδο. Με αυτόν τον τρόπο, οι επενδύσεις μας ενισχύουν την ανθεκτικότητα του ενεργειακού συστήματος, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν ένα πιο βιώσιμο και οικονομικά προσιτό μέλλον για όλους τους καταναλωτές.

7. Ο σχεδιασμός για το υδρογόνο ποιος είναι;

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο επιδιωκόμενος στόχος για την έγχυση υδρογόνου στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου έχει οριστεί στο 20% έως το 2030 (με την προοπτική του καθαρού υδρογόνου). Η ανάμειξη σε κάθε μεμονωμένο κράτος μέλος θα αποφασίζεται από τα ίδια τα κράτη μέλη. Στην Ιταλία, ωστόσο, οι κατευθυντήριες γραμμές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας επιτρέπουν μέγιστο ποσοστό 2%. Στην Ελλάδα, το ποσοστό έγχυσης δεν έχει ακόμη καθοριστεί και ελπίζουμε σε υψηλότερο όριο από ό,τι στην Ιταλία. Είναι χρήσιμο να διευκρινίσουμε ότι το ποσοστό υδρογόνου που μπορεί να εγχυθεί στο δίκτυο εξαρτάται από τους αγωγούς και τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή του. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι όλα τα τμήματα του δικτύου έχουν συμβατές προδιαγραφές. Για το λόγο αυτό, αναθέσαμε μια ολοκληρωμένη ανάλυση του ελληνικού δικτύου σε μια εταιρεία διεθνούς κύρους. Η ανάλυση αυτή, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα χρόνο, θα μας παρέχει λεπτομερή αξιολόγηση του δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των χαρακτηριστικών κάθε τμήματος δικτύου. Αυτό είναι απαραίτητο διότι ορισμένα τμήματα του δικτύου διανομής είναι καινούργια, ενώ άλλα έχουν κατασκευαστεί στο παρελθόν. Για παράδειγμα, στο κέντρο της Αθήνας, το δίκτυο αποτελείται από μεταλλικούς αγωγούς που δεν είναι συμβατοί με την έγχυση υδρογόνου και η Εnaon EDA έχει εκκινήσει την αντικατάσταση τους. Φυσικά, όλα τα νέα δίκτυα που κατασκευάζουμε σε άλλα σημεία της Ελλάδας είναι έτοιμα για να υποδεχθούν σήμερα βιομεθάνιο και, αύριο, υδρογόνο.

Διαβάστε ακόμη