Το αντιμόνιο και το γερμάνιο δεν θα είναι οι μοναδικές στρατηγικές ύλες που θα απασχολήσουν το επόμενο διάστημα, καθώς φαίνεται πως το νικέλιο, μια κρίσιμη ύλη, απαραίτητη για τις μπαταρίες βρίσκεται στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Επομένως, επανέρχεται το ζήτημα της επανέναρξης του διαγωνισμού της ΛΑΡΚΟ. Όπως έχει γράψει το energygame, ο βαθμός ωριμότητας του συγκεκριμένου ζητήματος είναι υψηλός και, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το τελευταίο διάστημα επεξεργάζεται ένα σχέδιο επανέναρξης του διαγωνισμού από μηδενική βάση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σκέψεις να «τρέξει» ένας διαγωνισμός που να αφορά τα μεταλλευτικά δικαιώματα και τα ακίνητα. Εκτός από το εργοστάσιο στη Λάρυμνα υπάρχουν και τα μεταλλεία Εύβοιας, Καστοριάς και Φθιώτιδας. Αποτελεί πάντως ζητούμενο και η περιβαλλοντική αποκατάσταση της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό, το επόμενο διάστημα το υπουργείο θα επεξεργαστεί την ιδέα και από νομικής πλευράς.

Υπενθυμίζεται πως οι διαγωνισμοί για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ ολοκληρώθηκαν χωρίς αποτέλεσμα, με τον προτιμητέο επενδυτή που είχε αναδειχθεί από τις διαδικασίες αυτές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings) να γνωστοποιεί με επιστολή του προς τα συναρμόδια υπουργεία ότι απέσυρε το ενδιαφέρον του. Στην επιστολή γινόταν λόγος για τις δυσμενείς μεταβολές που μεσολάβησαν στην παγκόσμια αγορά της ενέργειας, των μετάλλων και ιδίως των προϊόντων νικελίου.

Επενδυτικό ενδιαφέρον για τη ΛΑΡΚΟ

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν τουλάχιστον τρεις εταιρείες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Φαίνεται πως η αγορά θέλει να δραστηριοποιηθεί ανεξάρτητα από το αν θα προχωρήσει στην αξιοποίηση των ίδιων των μεταλλευμάτων της ΛΑΡΚΟ. Στην περιοχή της Λάρυμνας υπάρχουν υποδομές, υπάρχει ένα λιμάνι, ενώ σύμφωνα με πηγές μπορεί πιο εύκολα να βγει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).

Όπως έχει αναφερθεί, για να πάρει σάρκα και οστά το σενάριο επαναλειτουργίας της ΛΑΡΚΟ θα χρειαστούν επενδύσεις και στον τεχνικό εξοπλισμό. Ένα άλλο ζήτημα είναι η μέθοδος αξιοποίησης του μεταλλεύματος. Η ΛΑΡΚΟ παρήγαγε σιδηρονικέλιο με τη μέθοδο της πυρομεταλλουργίας. Το σιδηρονικέλιο εμπεριέχει σε πολύ μεγάλο βαθμό το νικέλιο το οποίο χρησιμοποιείται από βιομηχανίες ανοξείδωτου χάλυβα, όμως μόνο το καθαρό νικέλιο μπορεί να κατευθυνθεί για την παραγωγή μπαταριών. Για να γίνει αυτό πρέπει εφαρμοσθεί η μέθοδος της υδρομεταλλουργίας. Με την ίδια διαδικασία παράγεται και το κοβάλτιο το οποίο είναι βασικό συστατικό των επαναφορτιζόμενων μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μια βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο τεχνολογίες είναι πως η υδρομεταλλουργία δεν είναι τόσο ενεργοβόρος όσο η πυρομεταλλουργία και απαιτεί λιγότερους εργαζόμενους. Ένα άλλο ζήτημα που αφορά την επαναλειτουργία της ΛΑΡΚΟ σχετίζεται με τις απαραίτητες επενδύσεις που θα πρέπει να γίνουν στο σκέλος της περιβαλλοντικής προστασίας, ώστε αυτή να ακολουθήσει τα σύγχρονα περιβαλλοντικά πρότυπα. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι υψηλές τιμές ηλεκτρισμού αλλά και η ανταγωνιστικότητα είναι τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τον εξορυκτικό κλάδο, υπενθυμίζοντας την πρόσφατη έκθεση του Μάριο Ντράγκι.

Η ΛΑΡΚΟ παραμένει κλειστή από το καλοκαίρι του 2022, με την πλειοψηφία των εργαζομένων να βρίσκονται σε πρόγραμμα απασχόλησης της ΔΥΠΑ, ενώ η ειδική διαχείριση θα παραμένει μέχρι τις 31/12.

Διαβάστε ακόμη