Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο ακύρωσης του εμβληματικού πράσινου έργου από τον γερμανικό βιομηχανικό κολοσσό του χάλυβα, Thyssen-Krupp. Ο λόγος για τη μετατροπή των χαλυβουργείων του ομίλου στην παραγωγή πράσινου χάλυβα με χρήση υδρογόνου. Σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα, η διοίκηση γύρω από τον διευθύνοντα σύμβουλο Μιγκέλ Λοπέζ (Miguel Lopez) έχει ξεκινήσει μια θεμελιώδη επανεξέταση του εν εξελίξει έργου.

Σε μια συνεδρίαση στα τέλη Αυγούστου του 2024, το εκτελεστικό συμβούλιο συζήτησε πιθανά σενάρια σχετικά με το πώς θα πρέπει να τοποθετηθεί η μεγαλύτερη χαλυβουργία της Γερμανίας με τρόπο φιλικό προς το κλίμα στο μέλλον, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt από κύκλους της εταιρείας. Τα τρέχοντα σχέδια προβλέπουν τη μελλοντική λειτουργία των χυτηρίων με υδρογόνο αντί για άνθρακα, γεγονός που θα καθιστούσε την παραγωγή χάλυβα κλιματικά ουδέτερη. Μέχρι σήμερα, κατά τη διαδικασία παραγωγής παράγονται σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχουν υποσχεθεί ενισχύσεις συνολικού ύψους δύο δισεκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή της απαραίτητης μονάδας άμεσης αναγωγής (DRI). Το 1/4 περίπου του ποσού αυτού έχει ήδη καταβληθεί.

Ωστόσο, σύμφωνα με εμπιστευτικές πληροφορίες, ο όμιλος χάλυβα εξετάζει τώρα τέσσερα σενάρια.

Πρώτον, η κατασκευή του εργοστασίου, την οποία η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει, θα μπορούσε να σταματήσει εντελώς. Σύμφωνα με έγγραφα, το κόστος ενός τέτοιου σεναρίου εξακολουθεί να αναλύεται. Αντίστοιχα, ο όμιλος θα έπρεπε να εξοφλήσει εκκρεμή τιμολόγια για υπηρεσίες που έχουν ήδη παρασχεθεί για το έργο. Επιπλέον, υπάρχουν πληρωμές ακύρωσης προς τον κατασκευαστή του εργοστασίου SMS Group, το οποίο ανατέθηκε με την κατασκευή του εργοστασίου άμεσης αναγωγής. Σύμφωνα με τα έγγραφα, το ποσό των πληρωμών αθέτησης εξαρτάται κυρίως από τον λόγο ακύρωσης της σύμβασης. Ωστόσο, είναι σαφές για την SMS ότι το κόστος πρέπει να βαρύνει πλήρως την Thyssen-Krupp, δήλωσε πρόσωπο που γνωρίζει το θέμα. Αυτό προβλέπεται στις συμβάσεις.

Η μητρική εταιρεία ενδέχεται να χρειαστεί να παρέμβει

Η κρατική επιχορήγηση ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ που έχει ήδη μεταβιβαστεί θα πρέπει τότε πιθανόν επίσης να επιστραφεί, εξήγησε στην Handelsblatt ένας εσωτερικός συνεργάτης. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ανησυχεί τώρα ότι το χαλυβουργικό τμήμα Thyssen-Krupp Steel, θυγατρική της Thyssen Krupp AG, δεν θα είναι σε θέση να επιστρέψει μόνη της την επιδότηση. Για το λόγο αυτό, έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με τη μητρική εταιρεία για να διασφαλιστεί ότι θα είναι υπεύθυνη για πιθανές αθετήσεις, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους.

Η ακύρωση του έργου θα αποτελούσε πλήγμα για τη γερμανική κυβέρνηση και τη μετάβαση της βιομηχανίας στο πράσινο υδρογόνο. Για τον ομοσπονδιακό υπουργό Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ (Robert Habeck, Πράσινοι), το έργο της Thyssen-Krupp αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο από αυτή την άποψη, γι’ αυτό και συμμετείχε προσωπικά σε αυτό. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας είχαν αποδεσμεύσει τη χρηματοδότηση ύψους περίπου δύο δισεκατομμυρίων ευρώ υπό την προϋπόθεση ότι ο μετασχηματισμός θα ωφελούσε την τοποθεσία και την επανεκκίνηση του υδρογόνου στη Γερμανία.

Ωστόσο, σύμφωνα με τους γνώστες και τα έγγραφα, εκτός από την ακύρωση του έργου, εξετάζονται τρεις άλλες πιθανές εναλλακτικές λύσεις με τις οποίες η χαλυβουργία σκοπεύει να τοποθετηθεί με τρόπο φιλικό προς το κλίμα:

  1. Από τη μία πλευρά, ένα σύστημα άμεσης αναγωγής θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με ηλεκτρικό κλίβανο τόξου.
  2. Αφετέρου, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ένας κλίβανος αναγωγής τήξης (SAF), μια ειδική μορφή κλιβάνου ηλεκτρικού τόξου.
  3. Το τρίτο σενάριο προβλέπει μια πλήρη εγκατάσταση με χρήση κλιβάνων ηλεκτρικού τόξου.

Ο Όμιλος παραμένει προσηλωμένος στον πράσινο μετασχηματισμό του και στην παραγωγή χάλυβα χωρίς κλιματική ουδετερότητα, εξήγησε εκπρόσωπος της Thyssen-Krupp Steel απαντώντας σε σχετικό ερώτημα.

Το Εκτελεστικό Συμβούλιο είχε ενημερώσει το Εποπτικό Συμβούλιο σχετικά με τις αναμενόμενες αυξήσεις του κόστους: «Η κατάσταση αξιολογείται επί του παρόντος με βάση αυτές τις πληροφορίες. Προς το παρόν υποθέτουμε ότι η μονάδα άμεσης αναγωγής μπορεί να υλοποιηθεί υπό τις δεδομένες συνθήκες πλαισίου». Πιθανές αυξήσεις του κόστους για την υπό κατασκευή μονάδα DRI δεν θα είχαν επί του παρόντος καμία επίπτωση στις υποσχεθείσες ομοσπονδιακές και κρατικές επιδοτήσεις. «Εάν προκύψουν πρόσθετα κόστη, αυτά θα αποτελέσουν μέρος των εκθέσεων ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων σχετικά με τους μελλοντικούς οικονομικούς πόρους του τμήματος χάλυβα κατά τη διάρκεια της απόσχισης».

Η Thyssen-Krupp Steel πρόκειται να αναδιαρθρωθεί και να καταστεί ανεξάρτητη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Τσέχος δισεκατομμυριούχος, Ντάνιελ Κρετίνσκι (Daniel Kretinsky) έχει ήδη επενδύσει στην εταιρεία. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας, το επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο αναθεωρείται επί του παρόντος, θα παρέχει επίσης πληροφορίες για τον περαιτέρω «πράσινο μετασχηματισμό» του τμήματος χάλυβα της Thyssen-Krupp. «Εξετάζουμε συνεχώς τις καλύτερες και οικονομικά βιώσιμες λύσεις υπό τις δεδομένες συνθήκες πλαισίου, προκειμένου να καταστήσουμε μακροπρόθεσμα το τμήμα χάλυβα της Thyssen-Krupp κλιματικά ουδέτερο».

Σύμφωνα με τη Handelsblatt, οι απόψεις σχετικά με τα σενάρια διαφέρουν στο εσωτερικό της Εκτελεστικής Επιτροπής. Εάν η επανεξέταση αποκαλύψει ότι η στρατηγική που υιοθετήθηκε πρέπει να αλλάξει, η εταιρεία θα μπορούσε να υποστεί όχι μόνο οικονομική ζημία αλλά και ζημία στη φήμη της στους εργαζόμενους, τους πολιτικούς και το ευρύ κοινό. Ο κίνδυνος αυτός αναφέρεται στα έγγραφα ως «άυλη ζημία».

Η χαλυβουργία θα αντιμετωπίσει δυσκολίες στον ανταγωνισμό

Ωστόσο, τα πράγματα θα μπορούσαν επίσης να γίνουν δύσκολα εάν η εταιρεία συνεχίσει την τρέχουσα πορεία της: Θα ήταν δύσκολο να προσφέρει τον χάλυβα σε ανταγωνιστικές τιμές, δήλωσαν αρκετοί άνθρωποι που γνωρίζουν τις διαδικασίες. Εκτός από το κόστος που προκύπτει από τις επενδύσεις, θα πρέπει ακόμη να αγοραστούν πιστοποιητικά CO2: Σε πρώτη φάση, το εργοστάσιο θα τροφοδοτείται με φυσικό αέριο και όχι με πράσινο υδρογόνο, είπαν. Αυτό θα μειώσει τις εκπομπές CO2 μόνο κατά 40%. «Στη συνέχεια θα πρέπει να αγοραστούν πιστοποιητικά για το υπόλοιπο, γεγονός που θα αυξήσει τις τιμές του χάλυβα», δήλωσε ένας από τους εμπλεκόμενους.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Κρετίνσκι ειδικότερα λέγεται ότι αμφισβήτησε το έργο. Ο ίδιος κατέχει εδώ και αρκετό καιρό το 20% του μεριδίου του στο τμήμα χάλυβα και θα μπορούσε να αυξήσει το μερίδιό του στο 50% φέτος.

Το τέλος της μονάδας άμεσης αναγωγής δεν έχει αποφασιστεί. Η συνέχιση είναι πιθανή, ειπώθηκε. Αυτό θα ίσχυε ιδίως εάν ο Κρετίνσκι αποσυρόταν αντί να συνεχίσει. Σύμφωνα με τις συμβάσεις, έχει τη δυνατότητα να το πράξει χωρίς να χάσει χρήματα. «Χωρίς αυτόν, η Thyssen-Krupp θα συνεχίσει το έργο, επίσης επειδή τα χρήματα είναι διαθέσιμα από το κράτος», δήλωσε ένα από τα εμπλεκόμενα μέρη.

Ο Κρετίνσκι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο σενάριο της μετατροπής της παραγωγής χάλυβα στο Ντούισμπουργκ σε καμίνους ηλεκτρικού τόξου. Σύμφωνα με κύκλους της εταιρείας, ο Τσέχος δεν χρειάζεται να συνεισφέρει στο κόστος αναδιάρθρωσης της χαλυβουργίας, αλλά πρέπει να συμβάλει στη μετατροπή της χαλυβουργίας σε παραγωγή χωρίς CO2.

Εάν το έργο έχει σχεδιαστεί κακώς, όπως αναφέρουν οι γνώστες, μπορεί να είναι ακριβότερο από το προγραμματισμένο. Σύμφωνα με κύκλους της εταιρείας, το πρόσθετο κόστος για την υλοποίησή του ανέρχεται ήδη σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ. Περίπου το ένα τρίτο από αυτό λέγεται ότι κατέστη απαραίτητο επειδή οι σχεδιαστές δεν είχαν λάβει υπόψη τους ότι οι εγκαταστάσεις θα έπρεπε να υποστηριχθούν καλύτερα. Η σχεδιαζόμενη τοποθεσία βρίσκεται κοντά στον Ρήνο, όπου το έδαφος είναι σπογγώδες.

Για πολλούς στον τομέα του χάλυβα, οι δηλώσεις αυτές είναι ιδιαίτερα πικρές: οι σχεδιαστές παρέβλεψαν κάποτε αυτά τα προβλήματα κατά την κατασκευή μιας νέας χαλυβουργίας στη Βραζιλία. Αυτός ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους το κόστος κυριολεκτικά εκτοξεύθηκε και έφερε την Thyssen-Krupp στα πρόθυρα της χρεοκοπίας πριν από σχεδόν δέκα χρόνια.

Σήμερα, ο Όμιλος βρίσκεται και πάλι σε βαθιά κρίση. Παρόλο που η εταιρεία διαθέτει κεφάλαιο, έχει ξεσπάσει σύγκρουση στο εσωτερικό της για τον τρόπο διαχείρισης του ομίλου. Ο διευθύνων σύμβουλος Λοπέζ λέγεται ότι πιέζει για τη διάλυση της εταιρείας. Μετά τον χάλυβα και τη θυγατρική των ναυπηγείων Thyssen-Krupp Marine Systems (TKMS), πρόκειται να πωληθούν ή να εκποιηθούν και άλλες δραστηριότητες. Τελικά, υψηλόβαθμοι εσωτερικοί παράγοντες ανησυχούν ότι η εταιρεία θα μπορούσε ουσιαστικά να διαλυθεί.

Προμήθειες ενέργειας για ηλεκτρικά χαλυβουργεία

Ο Ντάνιελ Κρετίνσκι παίζει σημαντικό ρόλο στα σχέδιά του: δραστηριοποιείται πολύ στην αγορά ενέργειας μέσω της εταιρείας του EP Holding. Ο Λοπέζ ελπίζει να αποκτήσει πρόσβαση σε φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια μέσω αυτού. Μεταξύ άλλων, ο Κρετίνσι φέρεται να σχεδιάζει την κατασκευή αιολικών και ηλιακών πάρκων με σημαντικό όγκο παραγωγής, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας. Η θυγατρική της χαλυβουργίας θα έχει στη συνέχεια πρόσβαση σε αυτά.

Η χαλυβουργία στο Ντούισμπουργκ παράγει πράγματι αρκετή ενέργεια για να καλύψει τις δικές της ανάγκες. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι εγκαταστάσεις λειτουργούν με μειωμένη δυναμικότητα λόγω έλλειψης παραγγελιών και συνεπώς παράγεται λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια ως υποπροϊόν, η Thyssen-Krupp Steel πρέπει να αγοράζει επιπλέον ενέργεια. Η Thyssen-Krupp χρειάζεται επίσης πράσινο υδρογόνο για την πράσινη λειτουργία της σχεδιαζόμενης μονάδας άμεσης αναγωγής. Ο όμιλος σχεδιάζει να χρησιμοποιεί 143.000 τόνους της ουσίας αυτής ετησίως στη νέα μονάδα. Ωστόσο, η επανεκκίνηση του υδρογόνου στη Γερμανία αποδεικνύεται δύσκολη.

Η μετατροπή σε φούρνους ηλεκτρικού τόξου, από την άλλη πλευρά, απαιτεί μόνο μεγάλες ποσότητες ενέργειας. Για σύγκριση: ο κλίβανος ηλεκτρικού τόξου της χαλυβουργίας Georgsmarienhütte απαιτεί τόση ενέργεια όση ολόκληρη η πόλη Osnabrück. Ο Κρετίνσκι θα μπορούσε να κερδίσει πόντους εδώ, καταλήγει το ίδιο δημοσίευμα.

Διαβάστε ακόμη