Ένας στόλος νέων ορυχείων λιθίου πρόκειται να ανοίξει σε όλη την Ευρώπη τα επόμενα χρόνια, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση πιέζει για την αύξηση της προσφοράς του μετάλλου που θεωρείται ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση, σε μια προσπάθεια να απεξαρτηθεί από την Κίνα.
Το λίθιο είναι ζωτικής σημασίας για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα λόγω της χρήσης του στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. Η ζήτηση από τα BEVs πρόκειται να τριπλασιαστεί στην Ευρώπη μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας εμπορευμάτων Fastmarkets. Αυτό αποτελεί πρόβλημα για την ΕΕ, καθώς το 97% του λιθίου που χρησιμοποιείται στην περιοχή προέρχεται από μία μόνο πηγή, την Κίνα.
«Είμαστε απόλυτα εξαρτημένοι από την Κίνα», δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε συνέδριο καθαρής τεχνολογίας νωρίτερα φέτος.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η επακόλουθη ενεργειακή κρίση έφεραν στο φως την εξάρτηση της Ευρώπης από μία και μόνη πηγή φυσικού αερίου. Η ΕΕ θέλει να αποφύγει αυτή τη δυσχερή θέση με το λίθιο, αναφέρει η WSJ.
Για να μειώσει την υπερβολική εξάρτηση από το κινεζικό λίθιο, η ΕΕ έχει θέσει ως στόχο να παράγει τουλάχιστον το 10% της ετήσιας κατανάλωσής της έως το 2030, σύμφωνα με την Πράξη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες που τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο.
Ενώ η πτώση των τιμών του λιθίου καταπνίγει τις επενδύσεις σε νέα ορυχεία στην Ευρώπη, η Κίνα είναι σε θέση να παράγει το λεγόμενο λευκό χρυσό σε πολύ χαμηλότερο κόστος λόγω φθηνότερης εργασίας και ενέργειας και ευκολότερης χρηματοδότησης από τις κρατικά ελεγχόμενες τράπεζες, σύμφωνα με τον William Adams, αναλυτή βασικών μετάλλων στη Fastmarkets. Αυτό εκτοπίζει τον ανταγωνισμό και πλημμυρίζει την αγορά με υπερπροσφορά, μειώνοντας τις τιμές.
Η Ευρώπη τρέχει να καλύψει το χαμένο έδαφος
«Η Ευρώπη βρίσκεται σε δύσκολη θέση για να μπορέσει να καλύψει το χαμένο έδαφος. Το να αποκτήσει την τεχνογνωσία και να μπορέσει να το κάνει σε παρόμοιες τιμές είναι ένα μεγάλο ζητούμενο. Αν εξετάσετε πράγματα όπως οι επενδύσεις, τα εργατικά και η ενέργεια, είναι μεγάλο εμπόδιο», δήλωσε ο Adams.
Πριν από δύο χρόνια, οι τιμές του λιθίου ήταν γύρω στα 84.000 δολάρια ανά μετρικό τόνο, λόγω της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Τώρα, λόγω των πιο αργών από τις αναμενόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και της κινεζικής προσφοράς λιθίου που κατακλύζει τις παγκόσμιες αγορές, οι τιμές βρίσκονται 88% χαμηλότερα, περίπου στα 10.300 δολάρια ανά τόνο. Και μπορεί να μην είναι παρά προς το τέλος αυτής της δεκαετίας πριν οι τιμές αρχίσουν να αυξάνονται, όταν η αγορά περιέλθει σε έλλειμμα, σύμφωνα με τον διαχειριστή επενδύσεων σε μέταλλα Sprott.
«Οι χαμηλές τιμές επιτρέπουν στην Κίνα να διατηρήσει αυτή την ηγετική θέση στην αγορά και να διατηρήσει κάποιο έλεγχο των τιμών, όχι μόνο στο λίθιο, αλλά σε όλο το φάσμα με το νικέλιο και άλλα μέταλλα», δήλωσε ο Steve Schoffstall, διευθυντής της Sprott.
Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου Savannah Resources -η οποία διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα λιθίου στην Ευρώπη- πρόκειται να αρχίσει την παραγωγή προς το τέλος του 2026. Ο μεταλλωρύχος σχεδιάζει να ξεθάψει αρκετό λίθιο για να εξοπλίσει τουλάχιστον μισό εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη ετησίως με μπαταρίες ιόντων λιθίου. Αυτό μπορεί δυνητικά να αυξηθεί σε σχεδόν ένα εκατομμύριο ετησίως, ανάλογα με το πόσο καλά η Savannah μπορεί να βελτιστοποιήσει την επεξεργασία, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της Emanuel Proenca.
Μια σειρά άλλων ανθρακωρύχων σε όλη την Ευρώπη πρόκειται να ενταχθούν στη Savannah τα επόμενα χρόνια, ελπίζοντας ομοίως να καλύψουν τη ζήτηση.
Στις προβλέψεις της, η Fastmarkets έχει οκτώ ορυχεία που θεωρεί πιθανό να αρχίσουν να παράγουν κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας. Αυτά θα αυξήσουν την προσφορά των ευρωπαϊκών ορυχείων από το μηδέν σχεδόν σε 58.000 τόνους ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου ετησίως έως το 2034.
«Πρόκειται για πολύ μεγάλα ορυχεία που επιθυμούν να τεθούν σε λειτουργία», δήλωσε ο Schoffstall. Η εξασφάλιση αυτού του εφοδιασμού στο εσωτερικό της χώρας θα βοηθήσει στην ανάκτηση κάποιου ελέγχου των τιμών από την Κίνα και θα επιτρέψει στην Ευρώπη να δημιουργήσει μια αλυσίδα εφοδιασμού, πρόσθεσε.
«Αυτό θα σας βγάλει από την κατάσταση που έχει η Ευρώπη με τη Ρωσία και το φυσικό αέριο, όπου εξαρτώνται πραγματικά από έναν συγκεκριμένο εταίρο», δήλωσε ο Schoffstall.
Διαβάστε ακόμη