Η παγκόσμια εξόρυξη πρώτων υλών αναμένεται να αυξηθεί κατά 60% μέχρι το 2060, με ολέθριες συνέπειες για το κλίμα και το περιβάλλον, σύμφωνα με μια αδημοσίευτη ανάλυση του ΟΗΕ που είδε ο Guardian.
Η εξόρυξη φυσικών πόρων έχει εκτοξευθεί κατά σχεδόν 400% από το 1970 λόγω της εκβιομηχάνισης, της αστικοποίησης και της αύξησης του πληθυσμού, σύμφωνα με την παρουσίαση της πενταετούς έκθεσης του ΟΗΕ για τις παγκόσμιες προοπτικές των πόρων που έγινε στους υπουργούς της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα.
Η απογύμνωση των φυσικών υλικών της Γης είναι ήδη υπεύθυνη για το 60% των επιπτώσεων της παγκόσμιας θέρμανσης, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής της χρήσης γης, για το 40% των επιπτώσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και για περισσότερο από το 90% της παγκόσμιας πίεσης του νερού και της απώλειας της βιοποικιλότητας που σχετίζεται με τη γη, αναφέρει η έκθεση, η οποία πρόκειται να δημοσιευθεί τον Φεβρουάριο.
Ο Janez Potočnik, πρώην Ευρωπαίος επίτροπος και συμπρόεδρος της ομάδας του ΟΗΕ που συνέταξε την ανάλυση, δήλωσε ότι μια εκτίναξη των πρώτων υλών στην κλίμακα που προβλέπεται θα προκαλέσει σχεδόν σίγουρα πιο συχνές και πιο σοβαρές καταιγίδες, ξηρασίες και άλλες κλιματικές καταστροφές.
«Υψηλότερα νούμερα σημαίνουν μεγαλύτερες επιπτώσεις», δήλωσε. «Στην ουσία, δεν υπάρχουν πλέον ασφαλείς χώροι στη Γη. Έχουμε ήδη βγει από τον ασφαλή χώρο λειτουργίας μας και αν συνεχιστούν αυτές οι τάσεις, τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα απλώς θα γίνονται πολύ πιο συχνά και αυτό θα έχει όλο και πιο σοβαρό οικονομικό και ανθρώπινο κόστος».
Η έκθεση δίνει προτεραιότητα στις μετρήσεις της ισότητας και της ανθρώπινης ευημερίας έναντι της αύξησης του ΑΕΠ και προτείνει δράση για τη μείωση της συνολικής ζήτησης και όχι απλώς για την αύξηση της “πράσινης” παραγωγής.
Τα ηλεκτρικά οχήματα, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν σχεδόν 10 φορές περισσότερες “κρίσιμες πρώτες ύλες” από ό,τι τα συμβατικά αυτοκίνητα, και η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών από τις μεταφορές έως το 2050 θα απαιτούσε την εξαπλασιασμό της εξόρυξης κρίσιμων ορυκτών για αυτά μέσα σε 15 χρόνια.
Πώς θα εξασφαλίσουμε ένα πράσινο μέλλον
Σύμφωνα με την έκθεση, η πιο απομακρυσμένη εργασία, οι καλύτερες τοπικές υπηρεσίες και οι επιλογές μεταφορών με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, όπως τα ποδήλατα και τα τρένα, θα μπορούσαν να είναι εξίσου αποτελεσματικές με την αύξηση της παραγωγής οχημάτων για την κάλυψη των αναγκών κινητικότητας των ανθρώπων, με λιγότερο επιβλαβείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
«Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές χωρίς την αποσύνδεση της οικονομικής ανάπτυξης και της ευημερίας από τη χρήση πόρων και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις δεν αποτελεί πειστική απάντηση και η επικρατούσα σήμερα εστίαση στον καθαρισμό της πλευράς της προσφοράς πρέπει να συμπληρωθεί με μέτρα από την πλευρά της ζήτησης», δήλωσε ο Potočnik.
Μεγάλο μέρος της στεγαστικής κρίσης της Ευρώπης θα μπορούσε να επιλυθεί με την καλύτερη αξιοποίηση των άδειων κατοικιών, των ανεκμετάλλευτων χώρων και την πιο εστιασμένη στην κοινότητα διαβίωση, αντί να χτίζονται περισσότερες κατοικίες σε παρθένα γη, υποστηρίζει το έγγραφο.
Αυτού του είδους η «συστημική αποδοτικότητα των πόρων» θα μπορούσε να αυξήσει την ισότητα και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά περισσότερο από 80% έως το 2060, σε σύγκριση με τα σημερινά επίπεδα. Οι ανάγκες σε υλικά και ενέργεια για την κινητικότητα θα μπορούσαν να μειωθούν κατά περισσότερο από 40% και για την κατασκευή κατά περίπου 30%, σύμφωνα με την έκθεση.
Η σχέση μας με τη φύση «θα επιλυθεί είτε με συλλογική σοφία και προσπάθεια είτε με σκληρό και πολύ επώδυνο τρόπο με συγκρούσεις, πανδημίες, μετανάστευση», αναφέρει. «Το μέλλον θα είναι πράσινο ή δεν θα υπάρχει μέλλον».