Ο ΟΠΕΚ+ μπόρεσε να εξάγει ποσότητες ρεκόρ προϊόντων διύλισης καυσίμων, αντισταθμίζοντας τις επιπτώσεις των περικοπών στην παραγωγή αργού. Οι στόχοι εφοδιασμού της ομάδας επικεντρώνονται κυρίως στο μη εξευγενισμένο αργό, γεγονός που επιτρέπει σε μεμονωμένες χώρες να αυξήσουν τις εξαγωγές τους σε εξευγενισμένα προϊόντα χωρίς να παραβιάζουν τις συμφωνίες της ομάδας. Το 2024, οι θαλάσσιες εξαγωγές καυσίμων από τις βασικές χώρες του Κόλπου ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, του Ιράκ, του Κουβέιτ, του Ομάν και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, έφθασαν στο ιστορικό υψηλό των 5,51 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως (bpd), περισσότερο από 7% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος. Αυτή η αύξηση των εξαγωγών διυλισμένων προϊόντων μετρίασε τον αντίκτυπο των περικοπών της προσφοράς αργού, καθώς περισσότερο πετρέλαιο φτάνει στην αγορά από ό,τι αρχικά προβλεπόταν από τις συμφωνίες παραγωγής αργού.
Η επέκταση της ικανότητας διύλισης κατά την τελευταία δεκαετία επέτρεψε στις χώρες αυτές να εξάγουν περισσότερα προϊόντα διύλισης. Οι παραγωγοί του ΟΠΕΚ+ του Κόλπου αύξησαν την ικανότητα διύλισής τους από 6,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2009 σε 9,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2023. Σχεδιάζουν περαιτέρω αύξηση της παγκόσμιας δυναμικότητας διύλισης κατά 6,3 εκατ. bpd έως το 2029, με μεγάλο μέρος της αύξησης να αναμένεται στη Μέση Ανατολή, την Ασία-Ειρηνικό και την Αφρική. Παρά τη μείωση των εξαγωγών αργού κατά 5%, οι συνολικές αποστολές πετρελαίου από τις πέντε χώρες μειώθηκαν κατά μόλις 339.000 bpd το 2024, λόγω της αύξησης των εξαγωγών καυσίμων, σύμφωνα με το Reuters.
Μέσω των υψηλότερων εξαγωγών καυσίμων, ο ΟΠΕΚ+ κατάφερε να διατηρήσει το μερίδιο αγοράς του, ιδίως στην Ευρώπη, όπου οι εξαγωγές ντίζελ υποκατέστησαν τις ρωσικές προμήθειες. Επιπλέον, με την αποδυνάμωση των περιθωρίων διύλισης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια διυλιστηρίου ημερησίως σε αυτές τις περιοχές αναμένεται να κλείσουν οριστικά το 2025, ωφελώντας τους παραγωγούς του ΟΠΕΚ+. Η στρατηγική των χωρών του ΟΠΕΚ+ του Κόλπου για την ενίσχυση των εξαγωγών καυσίμων και της δυναμικότητας διύλισής τους, συμπεριλαμβανομένων των εξαγορών σε διεθνή περιουσιακά στοιχεία διύλισης, τους επέτρεψε να προμηθεύουν ένα ευρύτερο φάσμα αγορών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ως αποτέλεσμα, ο ΟΠΕΚ+ κατάφερε να επεκτείνει την παρουσία του στην αγορά παρά τις περικοπές της παραγωγής αργού, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι οι κινήσεις αυτές μπορεί να ωθήσουν σε περισσότερα κλεισίματα διυλιστηρίων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ για να εξασφαλίσουν μελλοντικό μερίδιο αγοράς διυλισμένων προϊόντων.
Διαβάστε ακόμη