Το Καζακστάν θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τις εξαγωγές αργού πετρελαίου μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδας-Τζεϊχάν (BTC), δήλωσε ο Υπουργός Ενέργειας της χώρας, Αλμασαδάμ Σατκαλίγιεφ, σύμφωνα με το Ceenergy News. Ο υπουργός ανέφερε ότι η δυναμικότητα της διαδρομής αυτής θα μπορούσε να αυξηθεί έως και στους 20 εκατομμύρια τόνους (Mt) ετησίως από το τρέχον επίπεδο των 1,5 εκατομμυρίων, αν και δεν έδωσε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Αυτό δείχνει ότι η Αστάνα αναζητά μια εναλλακτική διαδρομή για την επιπλέον ποσότητα αργού πετρελαίου που προκύπτει από την αύξηση της παραγωγής της χώρας. Η κίνηση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις προθέσεις των δυτικών εταιρειών που επενδύουν στα έργα αυτά. Παράλληλα, θα είναι επωφελής για χώρες της Κεντρικής Ευρώπης όπως η Γερμανία και η Ουγγαρία, οι οποίες εξέφρασαν πρόσφατα ενδιαφέρον για το πετρέλαιο του Καζακστάν.
Οι εξαγωγές πετρελαίου του Καζακαστάν
Το Καζακστάν αναμένεται να εξάγει 68,8 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου φέτος, σύμφωνα με τον υπουργό στην ομιλία του στο κοινοβούλιο, εκ των οποίων 55,4 Mt θα περάσουν μέσω του αγωγού του Κονσόρτσιουμ του Καζπίου (CPC) προς το ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, και 8,6 Mt μέσω του αγωγού Ατυράου-Σαμάρα, επίσης μέσω Ρωσίας. Η παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να φτάσει τους 88,4 Mt φέτος, σύμφωνα με τον κ. Σατκαλίγιεφ και τις τελευταίες εκτιμήσεις. Ο αρχικός στόχος ήταν οι 90,3 Mt, αλλά η μεγάλη συντήρηση στα κοιτάσματα Τενγκίζ και Καζαγκάν κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους επηρέασε αρνητικά την παραγωγή. Επίσης, οι δεσμεύσεις του Καζακστάν στο πλαίσιο της συμφωνίας OPEC+ είχαν επιπτώσεις στην παραγωγή.
Το Καζακστάν σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου πάνω από τους 100 Mt/έτος από το 2026, χάρη στην ανάπτυξη των μεγάλων έργων στα Τενγκίζ, Καζαγκάν και Καρατσάγκανακ, που αντιστοιχούν σε περίπου 65% της συνολικής παραγωγής πετρελαίου. Ο κ. Σατκαλίγιεφ εκτίμησε ότι οι συνολικές επενδύσεις στην παραγωγή πετρελαίου θα ανέλθουν σε περίπου 21 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ έως το 2030. Ο υπουργός ανακοίνωσε επίσης σχέδια για τον σχεδιασμό νέου διυλιστηρίου πετρελαίου στη χώρα, με δυναμικότητα 10 Mt ετησίως. Η κατασκευή του προτείνεται να ξεκινήσει το 2032, ώστε να αποφευχθεί μια αναμενόμενη έλλειψη ελαφρών πετρελαϊκών προϊόντων το 2036.
Διαβάστε ακόμη