Στην Κίνα, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου πρόκειται να κορυφωθούν το συντομότερο το επόμενο έτος, καθώς η ζήτηση για καύσιμα μεταφορών αρχίζει να μειώνεται για τον κορυφαίο αγοραστή αργού πετρελαίου στον κόσμο, τερματίζοντας την επί δεκαετίες πορεία της χώρας ως κυρίαρχου μοχλού επέκτασης της κατανάλωσης πετρελαίου.

Όπως αναφέρει το Reuters, η ταχύτητα της μετάβασής της στην ηλεκτροκίνηση έχει καταπλήξει τους παραγωγούς πετρελαίου και τους επενδυτές. Καμία μεμονωμένη αγορά δεν είναι σε θέση να αντικαταστήσει την κινεζική ζήτηση, η οποία αποτελεί το 41% της ετήσιας αύξησης της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου κατά μέσο όρο 1,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, σύμφωνα με τη Στατιστική Επισκόπηση της Παγκόσμιας Ενέργειας.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στην Κίνα ξεπέρασαν τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης για πρώτη φορά τον Ιούλιο, μειώνοντας την ανάγκη της Κίνας να εισάγει αργό πετρέλαιο για τα διυλιστήρια για την παραγωγή βενζίνης, ενώ η παρατεταμένη οικονομική αδυναμία επιβραδύνει επίσης τη συνολική κατανάλωση πετρελαίου.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) σημειώνει ότι η ζήτηση καυσίμων μεταφορών έχει σταθεροποιηθεί από το 2023, νωρίτερα από τις αρχικές προβλέψεις. Με τη ζήτηση καυσίμων μεταφορών να εξασθενεί, μόνο ο τομέας των πετροχημικών φαίνεται ικανός να υποστηρίξει μέτρια ανάπτυξη στην κατανάλωση πετρελαίου της Κίνας. Η Morgan Stanley εκτιμά ότι η μελλοντική αύξηση της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα θα περιοριστεί στις 100.000-200.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) ετησίως, πολύ χαμηλότερα από τους ιστορικούς μέσους όρους. Επιπλέον, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας μειώθηκαν κατά 3,4% στους πρώτους δέκα μήνες του 2024, μείωση που συγκρίνεται μόνο με την πτώση της πανδημίας το 2021.

Πτωτική πορεία της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα και η παγκόσμια επίδραση

Η επιβράδυνση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα έχει επηρεάσει τις παγκόσμιες τιμές αργού πετρελαίου, οι οποίες παρέμειναν στο εύρος των 70-80 δολαρίων ανά βαρέλι παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία. Ο ΟΠΕΚ έχει επανειλημμένα αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις για την αύξηση της ζήτησης το 2024 λόγω της κινεζικής επιβράδυνσης.

Μείωση της ζήτησης για καύσιμα μεταφορών στην Κίνα

Η ζήτηση για βενζίνη και ντίζελ στην Κίνα βρίσκεται σε πτώση. Η ζήτηση για ντίζελ, που αποτελεί πάνω από το 20% της κατανάλωσης πετρελαίου της χώρας, κορυφώθηκε μεταξύ 2022 και 2023, σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, ενώ η ζήτηση για βενζίνη αναμένεται να κορυφωθεί το 2024. Η άνοδος των φορτηγών που κινούνται με LNG και των EVs επιταχύνει περαιτέρω τη μετάβαση από τα παραδοσιακά καύσιμα. Αναμένεται αναδιάρθρωση στον τομέα διύλισης της Κίνας λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους και της υπερπροσφοράς.

Η Κίνα ενισχύει τον τομέα των πετροχημικών

Τα πετροχημικά αναμένεται να γίνουν ο βασικός κινητήριος μοχλός της κατανάλωσης πετρελαίου μεσοπρόθεσμα. Η αυξανόμενη ζήτηση της Κίνας για πρώτες ύλες, όπως υγραέριο (LPG) και αιθάνιο, προβλέπεται να αντισταθμίσει εν μέρει τη μείωση στα καύσιμα μεταφορών. Η συνολική ζήτηση πετρελαίου της Κίνας, περιλαμβανομένων των πρώτων υλών για πετροχημικά, αναμένεται να κορυφωθεί περίπου το 2030 στα 18,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, μια αύξηση 1,5 εκατ. βαρελιών σε σχέση με το 2023. Ωστόσο, οι ρυθμοί ανάπτυξης μειώνονται, φτάνοντας στο 0,6% ετησίως μεταξύ 2026 και 2030.

Παρότι η Κίνα θα παραμείνει σημαντικός παίκτης στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της ζήτησης υπογραμμίζει τη στροφή προς εναλλακτικές πηγές ενέργειας και την ανάπτυξη των πετροχημικών, θέτοντας προκλήσεις στους παγκόσμιους παραγωγούς πετρελαίου που εξαρτώνται από την Κίνα.

Διαβάστε ακόμη