Η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο ντίζελ αναμένεται να μειωθεί φέτος, κάτι σπάνιο για το καύσιμο που υποστηρίζει μεγάλο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με την εκτίμηση της Macquarie, η προσφορά ντίζελ θα παραμείνει υψηλότερη από τη ζήτηση.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, με έδρα το Παρίσι, μειώνει εδώ και μήνες τις προβλέψεις του για το έτος και τώρα αναμένει ότι η ετήσια κατανάλωση πετρελαίου κίνησης – o γενικός όρος για τα καύσιμα τύπου ντίζελ – θα μειωθεί κατά 258.000 βαρέλια ημερησίως. Εκτός της πανδημίας, πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση από το 2016, ενώ η ζήτηση έχει μειωθεί μόνο μερικές φορές τα τελευταία 15 χρόνια.

Αν και πρόκειται για μια μικρή πτώση στο πλαίσιο της παγκόσμιας αγοράς ντίζελ με κατανάλωση άνω των 28 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, η σπάνια αντιστροφή είναι αξιοσημείωτη για όσους παρακολουθούν την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα: το ντίζελ αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι της ζήτησης πετρελαίου, τροφοδοτώντας φορτηγά, αυτοκίνητα και πλοία, και χρησιμοποιείται σε βιομηχανίες από τη γεωργία έως τις κατασκευές.

«Οι μέρες που το ντίζελ ήταν το κορυφαίο καύσιμο για την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου έχουν περάσει», δήλωσε ο Vikas Dwivedi, παγκόσμιος στρατηγικός αναλυτής ενέργειας στην Macquarie Group. Ενώ η ζήτηση θα πρέπει να αυξηθεί το επόμενο έτος, δεν θα συμβαδίσει με την επέκταση της προσφοράς, με αποτέλεσμα «να δημιουργηθεί μεγάλο ισοζύγιο», είπε.

Σπάνια πτώση

Η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης ντίζελ θα σημειώσει ετήσια πτώση

Στην Κίνα, η ζήτηση έχει δεχθεί πιέσεις από την επιβράδυνση της οικοδομικής και στεγαστικής δραστηριότητας, καθώς και από την ταχεία εξάπλωση των φορτηγών που κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Στην Ινδία, οι πωλήσεις ντίζελ αυξήθηκαν μόλις κατά 1,8% κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, ο πιο αργός ρυθμός από το 2020, όταν τα πανδημικά λουκέτα είχαν οδηγήσει σε απότομη πτώση.

Στις ΗΠΑ, τα στοιχεία δείχνουν ότι τα αποθέματα βρίσκονται σε εποχιακό υψηλό δύο ετών και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης βρίσκονται σε πτωτική δομή contango – ένδειξη υπερπροσφοράς – για πρώτη φορά μετά την πανδημία για αυτή την εποχή του έτους.

Ήπιος καιρός

Και στη βορειοδυτική Ευρώπη, τα αποθέματα ντίζελ προβλέπεται να παραμείνουν πάνω από τον εποχικό κανόνα. Τα στοιχεία της ICE Futures Europe δείχνουν εν τω μεταξύ ότι τα στοιχήματα των διαχειριστών κεφαλαίων για το ντίζελ, που συνήθως είναι καθαρά long, είναι καθαρά short από τα τέλη του καλοκαιριού – αν και υπήρξε άνοδος στο premium των συμβολαίων αναφοράς σε σχέση με το αργό πετρέλαιο από τα τέλη του περασμένου μήνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν διαφορετικοί τύποι ντίζελ για διαφορετικούς τομείς. Το ναυτιλιακό πετρέλαιο κίνησης, για παράδειγμα, προορίζεται για την τροφοδοσία των πλοίων- το ντίζελ εξαιρετικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο καταναλώνεται συχνά από τα οδικά οχήματα- το πετρέλαιο θέρμανσης κάνει αυτό που λέει η συσκευασία του.

Η ζήτηση το 2024 έχει υπονομευθεί από τη συγκριτικά αδύναμη βιομηχανική δραστηριότητα σε αρκετές βασικές περιοχές και τη χαμηλότερη κατανάλωση στην Κίνα, δήλωσε ο Ciaran Healy, αναλυτής της αγοράς πετρελαίου στον ΙΕΑ. Η χρήση του πετρελαίου θέρμανσης ήταν επίσης «σημαντικά μειωμένη κατά το 1ο τρίμηνο του ’24 λόγω των ήπιων θερμοκρασιών του χειμώνα στην Ευρώπη και την Ιαπωνία», πρόσθεσε.

Σχεδόν 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως δυναμικότητας μονάδων απόσταξης αργού αναμένεται επίσης να προστεθούν – σε καθαρή βάση – στο παγκόσμιο σύστημα διύλισης φέτος, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία Wood Mackenzie Ltd. Και δεν υπάρχουν σημάδια ύφεσης, με την αύξηση να αναμένεται να συνεχιστεί το 2025 και το 2026.

Iσχυρότερη ζήτηση ντίζελ αναμένουν Wood Mackenzie και Rapidan 

Σίγουρα, αξίζει να έχουμε κατά νου ότι ο ΙΕΑ αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κίνησης θα επιστρέψει σε αύξηση το 2025 – αν και με μόλις 176.000 βαρέλια ημερησίως, αυτό είναι ακόμα μικρότερο από τη φετινή πτώση.

Τόσο η Wood Mackenzie όσο και η Rapidan Energy Group αναμένουν ισχυρότερη ζήτηση ντίζελ στις ΗΠΑ το 2025, ακόμη και αν αυτό εξαρτάται από τη συνέχιση της μείωσης των επιτοκίων.

Η κατανάλωση της Ευρώπης θα λάβει επίσης μια ώθηση από έναν περιβαλλοντικό κανόνα που θα τεθεί σε ισχύ τον ερχόμενο Μάιο και θα ωθήσει τα πλοία να χρησιμοποιούν καύσιμα τύπου ντίζελ – αν και δεν θα είναι αρκετό για να σταματήσει μια συνολική ετήσια μείωση της ζήτησης, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία FGE.

Η Macquarie αναμένει ότι η προσφορά ντίζελ θα ξεπεράσει τη ζήτηση με ταχύτερο ρυθμό το επόμενο έτος από το τρέχον, αφού το ίδιο θα έχει συμβεί και το 2023.

«Το τέλος της αύξησης της ζήτησης ντίζελ δεν είναι ήδη εδώ, απλώς θα είναι πιο αργό», δήλωσε ο Dwivedi. «Αντί να αυξάνεται με 400-600 χιλ. β/ημέρα, πιστεύουμε ότι στο μέλλον θα είναι 200-300 χιλ. β/ημέρα», αναφέρει.

Διαβάστε ακόμη