Το καλοκαίρι στην Ευρώπη ανεβάζει τη θερμοκρασία στα ύψη, και όχι μόνο για τους ανθρώπους. Η άνοδος των θερμοκρασιών αποτελεί σημαντική πρόκληση για τα διυλιστήρια πετρελαίου σε όλη την ήπειρο, εγείροντας ανησυχίες για πιθανές ελλείψεις καυσίμων και αυξήσεις των τιμών.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg, αυτά τα διυλιστήρια, που σχεδιάστηκαν σε μια ψυχρότερη εποχή, δεν είναι κατάλληλα για να αντιμετωπίσουν την ακραία ζέστη. Όταν οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν, βασικές διεργασίες όπως ο διαχωρισμός του αργού πετρελαίου σε χρήσιμα προϊόντα γίνονται λιγότερο αποδοτικές. Αυτό μπορεί να αναγκάσει τα διυλιστήρια να μειώσουν την παραγωγή ή ακόμη και να κλείσουν εντελώς, επηρεάζοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
Πέρυσι, οι υψηλές θερμοκρασίες σε όλη την Ευρώπη είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως σε δυναμικότητα διύλισης, σύμφωνα με την Macquarie Group. Η περιοχή της Μεσογείου χτυπήθηκε ιδιαίτερα σκληρά, με την απόδοση να μειώνεται σχεδόν κατά το ένα τρίτο κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου.
Γιατί κινδυνεύουν τα διυλιστήρια
Πολλά διυλιστήρια κατασκευάστηκαν πριν από δεκαετίες, όταν η καλοκαιρινή ζέστη δεν αποτελούσε τόσο πιεστική ανησυχία. Επιπλέον, οι πρόσφατες κυρώσεις κατά της Ρωσίας διέκοψαν τις παραδοσιακές προμήθειες αργού πετρελαίου, αναγκάζοντας τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να προσαρμοστούν σε διαφορετικά μείγματα. Ενώ τα βαρύτερα αργά πετρέλαια από τη Λατινική Αμερική προσέφεραν κάποια ανακούφιση, εξακολουθούν να αποτελούν πρόκληση σε συνθήκες ακραίας ζέστης.
Τα διυλιστήρια σε περιοχές που έχουν συνηθίσει σε θερμότερα κλίματα, όπως η Μέση Ανατολή, σχεδιάζονται συνήθως με υψηλότερες πιέσεις λειτουργίας για να αντιμετωπίσουν τη θερμότητα. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις είναι συχνά λιγότερο εξοπλισμένες, με ορισμένες, όπως αυτές που διαχειρίζεται η πολωνική Orlen, να προσεγγίζουν τα λειτουργικά τους όρια στους 35°C περίπου.
Η Ελλάδα, για παράδειγμα, δίνει μάχη με τις πυρκαγιές παράλληλα με την άνοδο της θερμοκρασίας. Η Αθήνα, μάλιστα, θα μπορούσε να δει θερμοκρασίες που θα ξεπερνούν τους 40°C τις επόμενες εβδομάδες, επιβαρύνοντας τις δυνατότητες διύλισής της.
Πέρα από την Ευρώπη, τα διυλιστήρια στις ΗΠΑ είναι επίσης ευάλωτα σε θερμικές διαταραχές, ιδίως στην ανατολική ακτή και στις μεσοδυτικές πολιτείες. Αυτές οι εγκαταστάσεις έχουν σχεδιαστεί για ψυχρούς χειμώνες και όχι για καυτά καλοκαίρια και δεν διαθέτουν την εκτεταμένη υποδομή ψύξης που συναντάται στα διυλιστήρια κατά μήκος της ακτής του Κόλπου. Αν και ο συνολικός αντίκτυπος αναμένεται να είναι λιγότερο σοβαρός από ό,τι στην Ευρώπη, οι παρατεταμένοι καύσωνες θα μπορούσαν ακόμη να καταπονήσουν τις μονάδες παραγωγής και να επιβαρύνουν τα περιφερειακά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.
Η τρέχουσα κατάσταση αναδεικνύει τη λεπτή ισορροπία μεταξύ της ενεργειακής ασφάλειας και της αλλαγής του κλίματος. Καθώς οι παγκόσμιες θερμοκρασίες αυξάνονται, τα ακραία θερμικά φαινόμενα γίνονται πιο συχνά και πιο έντονα, πιέζοντας τις υπάρχουσες υποδομές στα όριά τους.
Κοιτάζοντας μπροστά, διάφορες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν τα διυλιστήρια να προσαρμοστούν. Η αναβάθμιση των συστημάτων ψύξης με εξοπλισμό όπως ψύκτες μπορεί να βελτιώσει την απόδοση κατά τη διάρκεια του ζεστού καιρού. Επιπλέον, η διαφοροποίηση των πηγών αργού πετρελαίου ώστε να συμπεριληφθούν μείγματα που αποδίδουν καλύτερα στις υψηλές θερμοκρασίες προσφέρει κάποια ευελιξία.
Ωστόσο, μια μακροπρόθεσμη λύση απαιτεί μια ευρύτερη στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, όχι μόνο για την κατανάλωση αλλά και για τις διαδικασίες διύλισης, δημιουργεί ευπάθεια στις κλιματικές διακυμάνσεις. Η μετάβαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας μπορεί να βοηθήσει στον μετριασμό των επιπτώσεων των κυμάτων καύσωνα στον εφοδιασμό καυσίμων και να συμβάλει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Διαβάστε ακόμη