Ένα ρωσικό πετρελαιοφόρο, το SCF Primorye, για το οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις, προσπάθησε να παρακάμψει τους αμερικανικούς περιορισμούς μεταφέροντας το φορτίο του με αργό πετρέλαιο Urals σε ένα άλλο πλοίο, το Ocean Hermana, ανατολικά της Σιγκαπούρης, σε μια μυστική επιχείρηση, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τα όρια στα οποία φτάνει η Ρωσία προκειμένου να διατηρήσει τη ροή των εξαγωγών πετρελαίου της παρά τις δυτικές κυρώσεις.

Το SCF Primorye, το οποίο ανήκει στη ρωσική κρατική εταιρεία πετρελαιοφόρων Sovcomflot PJSC, δεν μπορούσε να εξασφαλίσει κανένα φορτίο για έξι μήνες μετά την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ τον Οκτώβριο του 2023. Ωστόσο, τον Απρίλιο, φόρτωσε πετρέλαιο σε λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας και ξεκίνησε ταξίδι προς τη Σιγκαπούρη.

Αφού έφτασε στον προορισμό του, το SCF Primorye εξαφανίστηκε μυστηριωδώς από τα εμπορικά συστήματα εντοπισμού. Δορυφορικές εικόνες αποκάλυψαν αργότερα ότι είχε μεταφέρει το φορτίο του εκατομμυρίου βαρελιών στο Ocean Hermana στις 3 Ιουνίου. Αυτός ο μυστικοπαθής ελιγμός είχε πιθανότατα ως στόχο να αποκρύψει την προέλευση του πετρελαίου και να προστατεύσει τον παραλήπτη από πιθανές κυρώσεις.

Η ταυτότητα και των δύο πλοίων επιβεβαιώθηκε από το Bloomberg και το TankerTrackers.com. Το Ocean Hermana, ένα παλαιότερο πλοίο με άγνωστο ασφαλιστή, δραστηριοποιείται συνήθως γύρω από τη Σιγκαπούρη και την Κίνα. Η εταιρεία που αναφέρεται ως διαχειρίστρια αρνήθηκε τη συμμετοχή της στη μεταφορά, γεγονός που υποδηλώνει τη χρήση εταιρείας-βιτρίνας.

Το κατά πόσον το πετρέλαιο θα φτάσει σε διυλιστήριο, πιθανότατα στην Κίνα με βάση την τοποθεσία μεταφοράς, θα αποτελέσει βασικό δείκτη της ικανότητας της Ρωσίας να επαναλάβει αυτή τη στρατηγική με άλλα δεξαμενόπλοια στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Μέχρι στιγμής, τα περισσότερα πλοία στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις δεν έχουν καταφέρει να βρουν νέο φορτίο και μόνο ένα έχει διαγραφεί από τον κατάλογο των κυρώσεων.

Παρακολουθώντας τις κινήσεις του SCF Primorye και αναλύοντας δορυφορικά δεδομένα, το Bloomberg αποκάλυψε τις λεπτομέρειες της επιχείρησης. Το SCF Primorye είναι πλέον άδειο και συνεχίζει το ταξίδι του, ενώ οι γεμάτες δεξαμενές φορτίου του Ocean Hermana υποδηλώνουν μια επιτυχημένη μεταφορά.

Ένα άλλο πλοίο στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις, το Bratsk, ακολουθεί παρόμοια διαδρομή με φορτίο αργού πετρελαίου Urals φορτωμένο στη Ρωσία. Περισσότερα δεξαμενόπλοια της Sovcomflot που έχουν υποστεί κυρώσεις ενδέχεται να επιχειρήσουν την ίδια τακτική, ενώ ορισμένα από αυτά αγνοούνται επί του παρόντος μετά την είσοδό τους στη Μαύρη Θάλασσα. Οι αυστηροί κανονισμοί στα Τουρκικά Στενά, ωστόσο, καθιστούν δύσκολη την πλήρη εξαφάνισή τους από τα συστήματα εντοπισμού.

Το περιστατικό αυτό εκθέτει τις προσπάθειες της Ρωσίας να παρακάμψει τις κυρώσεις και αναδεικνύει τις πολύπλοκες υλικοτεχνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει για τη διατήρηση των εξαγωγών πετρελαίου. Η επιτυχία των μελλοντικών προσπαθειών θα καθορίσει την αποτελεσματικότητα των αμερικανικών κυρώσεων στον περιορισμό των πετρελαϊκών εσόδων της Ρωσίας.

Διαβάστε ακόμη