Η Βενεζουέλα έχει ξεμείνει από βενζίνη, αναγκάζοντας τμήματα της οικονομίας της χώρας να κλείσουν. Παρά το γεγονός ότι διαθέτει τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου στον κόσμο, η κακή συντήρηση των υποδομών και η πολυετής διάβρωση της τεχνογνωσίας της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας PDVSA έχουν οδηγήσει σε κατάρρευση της παραγωγής πετρελαίου.

Όπως είχε γράψει το Reuters, τον Οκτώβριο οι Ηνωμένες Πολιτείες χαλάρωσαν σε γενικές γραμμές τις κυρώσεις στους τομείς του πετρελαίου και της εξόρυξης χρυσού της Βενεζουέλας για έξι μήνες, επιτρέποντάς της να παράγει και να εξάγει το αργό πετρέλαιό της στις ευνοούμενες αγορές της. Έτσι, η επαναφορά των αμερικανικών κυρώσεων στην πετρελαϊκή βιομηχανία της χώρας έχει ανακόψει μέρος της αυξημένης παραγωγής που είχε επιτύχει η PDVSA τους τελευταίους μήνες. Η έλλειψη θα αποδυναμώσει περαιτέρω τη θέση του κυβερνώντος κόμματος ενόψει των γενικών εκλογών του Ιουλίου. «Πολλές ξένες πετρελαϊκές εταιρείες θέλουν να επενδύσουν … αλλά όλοι γνωρίζουν ότι δεν θα αλλάξουν πολλά όσο ο [πρόεδρος] Νικολάς Μαδούρο παραμένει στην εξουσία», δήλωσε στην El País ειδικός σε θέματα πετρελαίου με έδρα το Καράκας.

Πολύ πρόσφατα, υποστηριζόμενη από μεμονωμένες άδειες που της παρείχε το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, η ισπανική εταιρεία ενέργειας Repsol ανακοίνωσε επενδύσεις σε νέα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι οποίες θα μπορούσαν να αυξήσουν την παραγωγή κατά επιπλέον 200.000 βαρέλια μέχρι το τέλος του έτους. Ορισμένοι οικονομολόγοι θεωρούν ότι είναι εφικτό να φθάσει το 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως μέχρι το τέλος του 2024.

Εκτός από τη Repsol, η αμερικανική Chevron, η γαλλική Murel & Prom και η ιταλική Eni, μαζί με άλλες 20 εταιρείες και εργολάβους, έχουν επενδύσεις και έργα στη χώρα. Τα περισσότερα από αυτά είναι μεσαίου φάσματος, αφιερωμένα στη συντήρηση πηγών και στις καθυστερήσεις πληρωμών.

Πού οφείλεται η κρίση της παραγωγής

Η κρίση της παραγωγής οφείλεται σε διάφορους παράγοντες: την υπερπολιτικοποίηση των στόχων της, τη διόγκωση του μισθολογίου της, την ανεξέλεγκτη διαφθορά και την ενσωμάτωση μη πετρελαϊκών επιχειρήσεων. Εκτός από τις δυσκολίες που επιβάλλουν σήμερα οι διεθνείς κυρώσεις, υπάρχει ένα θεμελιώδες πρόβλημα έλλειψης συντήρησης. Οι υποχρεώσεις έχουν συσσωρευτεί κατά την τελευταία δεκαετία.

Ο στόλος του διυλιστηρίου, ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, έχει περιέλθει σε κατάσταση αποσύνθεσης παρά τις τεράστιες προσπάθειες της κυβέρνησης να τον επισκευάσει εν μέρει με ιρανική βοήθεια. Δεν είναι ασυνήθιστο να επισκευάζονται, να ανακοινώνεται η επαναλειτουργία τους, να ξεκινούν εργασίες και στη συνέχεια να χαλάνε ξανά.

Τα ατυχήματα, οι πυρκαγιές και οι διαρροές με οικολογικές ζημιές ήταν συνηθισμένα αυτή τη δεκαετία. Ένα από τα πιο γνωστά ήταν η έκρηξη στο διυλιστήριο Amuay το 2010, η οποία προκάλεσε τεράστιο σκάνδαλο και προκάλεσε πολυάριθμους θανάτους και τεράστιες καταστροφές στα γύρω χωριά.

Διαβάστε ακόμη