Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας σημείωσαν άνοδο την εβδομάδα έως τις 19 Μαΐου, καθώς η Μόσχα ετοιμάζεται να αντικαταστήσει ένα ανώτατο όριο στις υπερπόντιες αποστολές με ένα όριο παραγωγής που ευνοείται από τους εταίρους της στον ΟΠΕΚ+.
Η αύξηση των φορτίων από τους τερματικούς σταθμούς της χώρας στη Βαλτική και την Αρκτική αντισταθμίστηκε ως επί το πλείστον από τη βουτιά των ροών από τα πετρελαϊκά λιμάνια του Ειρηνικού και ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων υποχώρησε για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα.
Ο στόχος της Ρωσίας για τις εξαγωγές αυτό το μήνα είναι πιο διευκολυντικός από τον Απρίλιο, καθώς το Κρεμλίνο απομακρύνεται από τους περιορισμούς στις υπερπόντιες μεταφορές και μεταβαίνει στις βαθύτερες περικοπές της παραγωγής που θα την ευθυγραμμίσουν με τους ομολόγους της τον επόμενο μήνα. Οι υπουργοί πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ πρόκειται να συνέλθουν την 1η Ιουνίου για να συζητήσουν την πολιτική παραγωγής και η Ρωσία, μαζί με πολλά άλλα μέλη της ομάδας, αναμένεται να αποφασίσει εάν θα παρατείνει τις πρόσθετες εθελοντικές περικοπές παραγωγής στο τρίτο τρίμηνο.
Η αύξηση των εβδομαδιαίων ροών ήρθε καθώς η Ρωσία αύξησε επίσης τα δρομολόγια των διυλιστηρίων το πρώτο εξάμηνο του Μαΐου, καθώς ορισμένα από τα διυλιστήρια της Rosneft PJSC ανέκαμψαν από τις επιδρομές ουκρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών νωρίτερα μέσα στο έτος, πριν από μια νέα καταιγίδα επιθέσεων που ξεκίνησε την Παρασκευή. Εάν οι ρυθμοί λειτουργίας διατηρηθούν για το υπόλοιπο του μήνα, θα είναι η πρώτη αύξηση από τον Δεκέμβριο. Ο υψηλότερος εβδομαδιαίος όγκος εξαγωγών υπεραντιστάθμισε μια άλλη εβδομαδιαία πτώση των τιμών, οδηγώντας σε μια μέτρια ανάκαμψη της αξίας των ρωσικών αποστολών.
Τα δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου που έχει δημιουργηθεί με τη βοήθεια εταιρειών πληρεξουσίων για να παρακάμψει τους περιορισμούς της Ομάδας των Επτά στις ναυτιλιακές υπηρεσίες έχουν εμπλακεί σε τουλάχιστον 50 ατυχήματα από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 – η οποία προκάλεσε τους περιορισμούς – συμπεριλαμβανομένων πυρκαγιών, βλαβών στις μηχανές, συγκρούσεων και διαρροών πετρελαίου.
Το πρώτο ρωσικό δεξαμενόπλοιο στο οποίο επιβλήθηκαν κυρώσεις και το οποίο φόρτωσε αργό μετά την καταχώρισή του στον κατάλογο, διέρχεται τώρα από τα Στενά της Μάλακα. Το SCF Primorye, το οποίο παραπέμφθηκε από τις ΗΠΑ τον Οκτώβριο για παραβίαση ανώτατου ορίου τιμών της G7, φόρτωσε Urals στο Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα στα τέλη Απριλίου και τώρα εμφανίζει προορισμό τη Σιγκαπούρη. Πιθανότατα βρίσκεται καθ’ οδόν για την Κίνα, τα λιμάνια της οποίας ήταν πιο πρόθυμα από ό,τι αλλού να χειριστούν πλοία που ανήκουν σε οντότητες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις.
Εάν είναι σε θέση να εκφορτώσει το φορτίο του χωρίς δυσκολία, θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για να επιστρέψουν στην εργασία τους άλλα δεξαμενόπλοια που υπόκεινται σε κυρώσεις και ανήκουν στην κρατικά ελεγχόμενη Sovcomflot PJSC. Μέχρι τώρα, κανένα άλλο δεξαμενόπλοιο της Sovcomflot στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις δεν έχει φορτώσει φορτίο.
Η εταιρεία έχει μετονομάσει και αλλάξει σημαία σε τουλάχιστον 10 από τα 21 πλοία της που έχουν καταχωριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών, ίσως με σκοπό να τα απομακρύνει από τις κυρώσεις.
Αποστολές αργού πετρελαίου
Συνολικά 31 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 23,7 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 19 Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και τις αναφορές λιμενικών πρακτόρων. Αυτό ήταν αυξημένο κατά περίπου 1,01 εκατομμύρια βαρέλια σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας την εβδομάδα έως τις 19 Μαΐου αυξήθηκαν κατά περίπου 140.000 βαρέλια ημερησίως σε 3,39 εκατομμύρια από 3,24 εκατομμύρια την εβδομάδα έως τις 12 Μαΐου. Αντίθετα, ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε κατά περίπου 40.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,43 εκατομμύρια.
Η αύξηση των εβδομαδιαίων στοιχείων οφείλεται σε περισσότερες αποστολές από το λιμάνι της Βαλτικής Πριμόρσκ και τους τερματικούς σταθμούς της Αρκτικής στο Μουρμάνσκ, οι οποίες αντισταθμίστηκαν εν μέρει από λιγότερες αναχωρήσεις από τα λιμάνια του Ειρηνικού Κοζμίνο και Πριγκοροντόγε.
Οι μεταφορές αργού μέχρι στιγμής φέτος τρέχουν περίπου 20.000 βαρέλια την ημέρα πάνω από τον μέσο όρο για το 2023.
Θαλάσσιο αργό πετρέλαιο της Ρωσίας
Η Ρωσία δήλωσε στον ΟΠΕΚ+ ότι θα μειώσει τις εξαγωγές αργού κατά τη διάρκεια του Απριλίου κατά 121.000 βαρέλια ημερησίως από το μέσο επίπεδο Μαΐου-Ιουνίου, ενώ οι αποστολές του Μαΐου θα είναι 71.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από το ίδιο σημείο εκκίνησης. Οι εβδομαδιαίες αποστολές ήταν περίπου 130.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από το στόχο για αυτό το μήνα, ενώ ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων ήταν περίπου 65.000 βαρέλια ημερησίως κάτω. Οι θαλάσσιες αποστολές κατά τους τρεις πρώτους μήνες του έτους υπερέβησαν το επίπεδο-στόχο της Ρωσίας για την περίοδο αυτή μόλις κατά 16.000 βαρέλια ημερησίως.
Ο Σαουδάραβας υπουργός Ενέργειας πρίγκιπας Abdulaziz bin Salman εξέφρασε δημοσίως την απογοήτευσή του πέρυσι όταν η Μόσχα, ο βασικός εταίρος της στη συμμαχία, απέφυγε περαιτέρω περικοπές στην παραγωγή και επέλεξε αντ’ αυτού να περιορίσει τα φορτία ως συμβολή της στην προσπάθεια εξισορρόπησης της αγοράς το πρώτο τρίμηνο του 2024. Όταν όμως τα βασικά μέλη της ομάδας παραγωγών συμφώνησαν στις αρχές Μαρτίου να παρατείνουν τις μειώσεις μέχρι το δεύτερο τρίμηνο, η Ρωσία υποχώρησε, υποσχόμενη να καταργήσει σταδιακά το μέτρο των εξαγωγών και να στραφεί σε βαθύτερες περικοπές της παραγωγής.
Διαβάστε ακόμη