Το ρωσικό πετρέλαιο διαπραγματεύεται πολύ πάνω από το ανώτατο όριο τιμών που είχε τεθεί από την Ομάδα των Επτά (G7), που υποτίθεται ότι στερεί από τη Μόσχα έσοδα για τον πόλεμό της στην Ουκρανία, γεγονός που υποδηλώνει σημαντική μη συμμόρφωση με το μέτρο, αναφέρει το Bloomberg.
Η ναυαρχίδα της Ρωσίας, η ποιότητα Urals, αποφέρει περίπου 75 δολάρια το βαρέλι στο σημείο που φεύγει από τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας και της Μαύρης Θάλασσας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus Media, τις εκτιμήσεις των τιμών της οποίας ακολουθούν ορισμένα έθνη της Ομάδας των Επτά που συμμετέχουν στο ανώτατο όριο. Αμερικανοί αξιωματούχοι παρακολουθούν την αύξηση των τιμών, την οποία αποδίδουν στην ευρύτερη γεωπολιτική δυναμική, σύμφωνα με ανώτερο αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομικών.
Το πλαφόν απαιτεί κάθε δυτική εταιρεία που εμπλέκεται στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου να λαμβάνει τη λεγόμενη βεβαίωση, ένα έγγραφο που εγγυάται ότι το φορτίο κοστίζει 60 δολάρια-ένα βαρέλι ή λιγότερο. Εάν δεν το κάνει, δεν τους επιτρέπεται να παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Το γεγονός ότι οι τιμές της Argus είναι τόσο πολύ πάνω από αυτό το επίπεδο δημιουργεί μια παραφωνία.
Ενώ το αργό Urals ήταν πάνω από τα 60 δολάρια σχεδόν όλο το χρόνο, η άνοδος αυτού του μήνα πολύ πάνω από τα 70 δολάρια θα αυξήσει την αξιοπιστία αυτών των βεβαιώσεων για τους traders που θέλουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις δυτικές υπηρεσίες.
Τον Μάρτιο, το 23% των μεταφορών αργού πετρελαίου της χώρας είχε ασφάλιση έναντι διαρροών και συγκρούσεων που παρείχαν τα μέλη του International Group of P&I Clubs, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg. Αυτό σημαίνει ότι οι έμποροι θα είχαν εγγυηθεί ότι το κόστος των φορτίων ήταν πολύ χαμηλότερο από εκείνο που εκτιμούσε η Argus ότι θα ήταν η τιμή των Ουραλίων. Ένα μικρότερο ποσοστό κινήθηκε με ελληνικά δεξαμενόπλοια, τα οποία είχαν όλα κάλυψη από κλαμπ IG, που επίσης απαιτούν βεβαίωση.
Ο Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε ότι το εν λόγω ανώτατο όριο εξακολουθεί να έχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, μειώνοντας το ποσό των χρημάτων που λαμβάνει το Κρεμλίνο από τις πωλήσεις πετρελαίου, αναγκάζοντας το εμπόρευμα να πωλείται είτε υπό το ανώτατο όριο μέσω δυτικών υπηρεσιών, είτε μέσω του σκιώδους στόλου της Ρωσίας. Οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να συνεχίσουν την επιβολή του ανώτατου ορίου επιβάλλοντας κυρώσεις σε πλοία που δραστηριοποιούνται στον σκιώδη στόλο, αλλά δεν θα το πράξουν ως απάντηση σε συγκεκριμένες κινήσεις της αγοράς, δήλωσε ο αξιωματούχος, ζητώντας ανωνυμία για να συζητήσουν τις εσωτερικές διαβουλεύσεις.
Παραδοτέες τιμές
Μέχρι τη στιγμή που τα φορτία Urals φτάνουν στην Ινδία, η ποιότητα διαπραγματεύεται στα 88 δολάρια το βαρέλι – μόλις 3,80 δολάρια κάτω από το παγκόσμιο σημείο αναφοράς για τα φυσικά φορτία, το Dated Brent, σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus. Όταν το αργό ESPO της χώρας φεύγει από το λιμάνι του Kozmino στην ανατολική Ρωσία, είναι στα 84 δολάρια το βαρέλι. Δεν έχει βρεθεί κοντά στο ανώτατο όριο τιμής εδώ και περίπου ένα χρόνο.
Ακόμα κι έτσι, εξακολουθεί να υπάρχει ένα μεγάλο κόστος μεταφοράς που αποδίδεται άμεσα στις κυρώσεις, σύμφωνα με την Argus, γεγονός που υποδηλώνει τουλάχιστον κάποιο αντίκτυπο στη Μόσχα. Επιπλέον, η παράδοση στην Ασία είναι σημαντικά πιο ακριβή από ό,τι θα ήταν στην Ευρώπη – την κύρια αγορά της Ρωσίας πριν από την έναρξη του πολέμου. Όλα αυτά συμβάλλουν στην καταπίεση των τιμών των εξαγωγών.
Όσον αφορά τη μεταφορά φορτίων Urals από τη Βαλτική προς την Ινδία ή την Κίνα, ο οργανισμός αναφοράς τιμών εκτιμά ότι οι κυρώσεις προσθέτουν 7,12 δολάρια το βαρέλι και 8,79 δολάρια το βαρέλι αντίστοιχα στο κόστος παράδοσης. Και τα δύο στοιχεία, αν και υψηλά, είναι χαμηλότερα από εκεί που ήταν πριν από ένα μήνα.
Από τον Οκτώβριο, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έχει δείξει ότι είναι έτοιμο να τιμωρήσει τις εταιρείες για παραβιάσεις του ανώτατου ορίου τιμών που συνέβησαν στο παρελθόν.
Ωστόσο, δεδομένης της επιθυμίας του να αποφύγει οποιεσδήποτε ενέργειες που διαταράσσουν τη ροή του αργού – και να διακινδυνεύσει υψηλότερες τιμές – το ράλι στα κύρια συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης Brent σε περίπου 90 δολάρια το βαρέλι μπορεί να μετριάσει οποιαδήποτε ώθηση για κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή.