Υποχώρησαν από το υψηλό επτά μηνών οι θαλάσσιες μεταφορές αργού πετρελαίου της Ρωσίας, ωστόσο παρέμειναν πάνω από το μέσο όρο 52 εβδομάδων, καθώς οι ροές σταθεροποιήθηκαν μετά από μια περίοδο κατά την οποία οι καταιγίδες και η συντήρηση προκάλεσαν αστάθεια στις θαλάσσιες εξαγωγές της χώρας.
Η πτώση των αποστολών είδε την εβδομαδιαία ροή να μειώνεται κατά περίπου 290.000 βαρέλια ημερησίως την εβδομάδα έως τις 11 Φεβρουαρίου. Αυτό έθεσε τις εξαγωγές 200.000 βαρέλια την ημέρα πάνω από το επίπεδο που έχει δεσμευτεί η Μόσχα στους εταίρους της στον ΟΠΕΚ+ για το πρώτο τρίμηνο σε εβδομαδιαία βάση. Παρά την πτώση του εβδομαδιαίου αριθμού, ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε κατά περίπου 30.000 βαρέλια ημερησίως, γεγονός που τον φέρνει πολύ κοντά στον στόχο, σύμφωνα με το Bloomberg.
Μέχρι στιγμής, η αυξημένη πίεση από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών στα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο φαίνεται να πλήττει τα ίδια τα πλοία της χώρας και τον σκιώδη στόλο των γερασμένων δεξαμενόπλοιων στα οποία βασίζεται η Μόσχα – αλλά δεν φαίνεται να περιορίζει τις φορτώσεις φορτίων. Από τις αρχές Οκτωβρίου, οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις σε 50 φιλικά προς τη Ρωσία δεξαμενόπλοια και περίπου τα μισά από αυτά φαίνεται να έχουν υποστεί τουλάχιστον κάποιο επίπεδο διαταραχής.
Η Ρωσία δήλωσε ότι θα μειώσει τις εξαγωγές πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον μέσο όρο του Μαΐου-Ιουνίου κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, αφού πολλά άλλα μέλη της ομάδας ΟΠΕΚ+ συμφώνησαν να προβούν σε περαιτέρω περιορισμό της παραγωγής. Η ρωσική περικοπή θα κατανεμηθεί μεταξύ των αποστολών αργού, οι οποίες θα μειωθούν κατά 300.000 βαρέλια ημερησίως, και των διυλισμένων προϊόντων.
Τα περισσότερα ρωσικά φορτία αργού συνεχίζουν να περνούν νότια Ερυθράς Θάλασσας, παρά τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τους αντάρτες Χούθι που εδρεύουν στην Υεμένη. Οι Χούθι διαβεβαίωσαν τη Ρωσία και την Κίνα ότι η ομάδα είναι «έτοιμη να διασφαλίσει την ασφαλή διέλευση των πλοίων τους στην Ερυθρά Θάλασσα». Ωστόσο, το δεξαμενόπλοιο Aframax La Pride, που μετέφερε φορτίο Urals από τη Βαλτική στην Κίνα, έκανε στροφή κοντά στο στενό Bab el-Mandeb στις 7 Φεβρουαρίου και παραμένει αδρανές στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η Ρωσία εξακολουθεί να δυσκολεύεται να πουλήσει το αργό της Sokol στην Ινδία, την κύρια αγορά της για την ποιότητα. Είκοσι δύο φορτία, συνολικής αξίας περίπου 15,5 εκατομμυρίων βαρελιών, βρίσκονται σε δεξαμενόπλοια που δεν φαίνεται να πηγαίνουν πουθενά, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων φορτίων 700.000 βαρελιών που περιμένουν τη μεταφορά τους από τα δεξαμενόπλοια που τα μεταφέρουν από τη νήσο Σαχαλίνη. Τρία πλοία έχουν κατευθυνθεί πίσω στην Ινδία, αν και μόνο ένα είχε ξεφορτώσει το φορτίο του μέχρι τη Δευτέρα, ενώ τέσσερα έχουν πάει στην Κίνα.
Υποχώρησε στα 1,67 δισ. η αξία των εξαγωγών αργού της Ρωσίας το τελευταίο επταήμερο
Η ακαθάριστη αξία των εξαγωγών αργού πετρελαίου της Ρωσίας υποχώρησε στα 1,67 δισ. δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 11 Φεβρουαρίου από τα αναθεωρημένα 1,85 δισ. δολάρια την προηγούμενη εβδομάδα. Εν τω μεταξύ, ο μέσος όρος των εσόδων τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε κατά 38 εκατ. δολάρια σε 1,55 δισ. δολάρια την εβδομάδα.
Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 11 Φεβρουαρίου αυξήθηκαν στα 3,25 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Αυτό ήταν υψηλότερο από τα αναθεωρημένα 3,21 εκατ. βαρέλια ημερησίως την περίοδο έως τις 4 Φεβρουαρίου. Οι αποστολές ήταν περίπου 340.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον μέσο όρο που παρατηρήθηκε τον Μάιο και τον Ιούνιο, ή περίπου 40.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον στόχο της Ρωσίας για το πρώτο τρίμηνο. Οι εβδομαδιαίες αποστολές μειώθηκαν στα 3,49 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από αναθεωρημένα 3,78 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως κατά την περίοδο έως τις 4 Φεβρουαρίου, η οποία ήταν η υψηλότερη από τον Ιούλιο.
Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων εξακολουθεί να επηρεάζεται από την καταιγίδα που έκλεισε το Κοζμίνο για πέντε ημέρες την εβδομάδα έως τις 28 Ιανουαρίου και από τις διαταραχές στις μεταφορές από το Ust-Luga που προκλήθηκαν από την επίθεση μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε γειτονικό διυλιστήριο συμπυκνωμάτων, ακολουθούμενη από αρκετές ημέρες συντήρησης. Ως αποτέλεσμα, ο αριθμός είναι πιθανό να αυξηθεί σε κάθε μία από τις επόμενες δύο εβδομάδες.
Ροές ανά προορισμό
Περίπου 1,8 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού κατευθύνονται προς την Καραϊβική με ένα VLCC και αναμένεται να φτάσουν στον απροσδιόριστο προορισμό τους στην περιοχή στις 18 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα σήματα πλοήγησης του πλοίου.
Ένα τέταρτο φορτίο κατευθύνεται στο Tema της Γκάνας, όπου ένα νέο διυλιστήριο που κατασκευάστηκε από Κινέζους επενδυτές έχει αρχίσει να διυλίζει αργό. Η μονάδα θα επεξεργάζεται αρχικά 40.000 βαρέλια ημερησίως, τα οποία θα αυξηθούν σε 100.000 βαρέλια με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, που αναμένεται μέχρι το τέλος του 2025.
Σε όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα φορτία που χαρακτηρίζονται ως KEBCO του Καζακστάν. Πρόκειται για φορτία που πραγματοποιούνται από την KazTransoil JSC και διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω του Novorossiysk και του λιμένα της Βαλτικής Ust-Luga και δεν υπόκεινται σε κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε ανώτατο όριο τιμών.
Τα βαρέλια από το Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργηθεί ένας ομοιόμορφος βαθμός εξαγωγής. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν έχει αλλάξει το εμπορικό σήμα των φορτίων του για να τα διακρίνει από εκείνα που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες.
Αποστολές προς Ασία
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, μειώθηκαν στα 2,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 11 Φεβρουαρίου, από 2,85 εκατομμύρια βαρέλια την προηγούμενη περίοδο των τεσσάρων εβδομάδων.
Περίπου 1,16 εκατομμύρια βαρέλια αργού φορτώθηκαν ημερησίως σε δεξαμενόπλοια με προορισμό την Κίνα. Οι θαλάσσιες εισαγωγές της ασιατικής χώρας ενισχύονται από περίπου 800.000 βαρέλια αργού ημερησίως που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγού, είτε απευθείας, είτε μέσω Καζακστάν.
Οι ροές σε πλοία που σηματοδοτούν προορισμούς στην Ινδία ήταν κατά μέσο όρο περίπου 730.000 βαρέλια ημερησίως.
Τόσο τα κινεζικά όσο και τα ινδικά στοιχεία θα αυξηθούν καθώς θα ξεκαθαρίζουν τα λιμάνια εκφόρτωσης για τα πλοία που δεν δείχνουν προς το παρόν τελικούς προορισμούς.
Το ισοδύναμο των περίπου 930.000 βαρελιών ημερησίως βρισκόταν σε πλοία που έδιναν σήμα για το Port Said ή το Σουέζ στην Αίγυπτο ή αναμένεται να μεταφερθούν από ένα πλοίο σε άλλο στα ανοικτά του λιμανιού Yeosu της Νότιας Κορέας. Αυτά τα ταξίδια συνήθως καταλήγουν σε λιμάνια της Ινδίας ή της Κίνας. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει περίπου 14 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου Sokol που προορίζονταν αρχικά για την Ινδία και το οποίο έχει κολλήσει στα πλοία από τα τέλη Νοεμβρίου. Μόνο ένα από τα τρία δεξαμενόπλοια που κατευθύνθηκαν πίσω προς την Ινδία έχει εκφορτώσει το φορτίο του.
Αρκετά επόμενα φορτία Sokol έχουν παραδοθεί σε λιμάνια της Κίνας. Η χώρα αυτή δέχεται συνήθως ένα ή δύο φορτία το μήνα, από τα εννέα που συνήθως φορτώνονται. Μέχρι στιγμής, έχει λάβει τέσσερα από τα φορτία που φορτώθηκαν τον Ιανουάριο, ενώ άλλα δύο περιμένουν τη μεταφορά τους από τα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά φορτίων από τον τερματικό σταθμό εξαγωγών στο Ντε Καστρί.
Οι μεταφορές αργού από πλοίο σε πλοίο στον Λακωνικό Κόλπο στα ανοικτά της Ελλάδας έχουν αναζωπυρωθεί μετά από αρκετούς μήνες αδράνειας. Το VLCC Ligera, με χωρητικότητα περίπου 1,8 εκατ. βαρέλια, κατευθύνεται προς την Καραϊβική αφού παρέλαβε φορτία από δύο μικρότερα δεξαμενόπλοια. Ένα δεύτερο υπερδεξαμενόπλοιο, το Achelous, κατευθύνεται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας προς την Κίνα
Κατέρρευσαν οι εξαγωγές προς τις ευρωπαϊκές χώρες
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν καταρρεύσει από τότε που τα στρατεύματα της Μόσχας εισέβαλαν στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Μια αγορά που κατανάλωνε περίπου 1,5 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου μικρών αποστάσεων, προερχόμενο από εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, έχει χαθεί σχεδόν εντελώς, για να αντικατασταθεί από προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, η εξυπηρέτηση των οποίων είναι πολύ πιο δαπανηρή και χρονοβόρα.
Οι ροές προς τη Βουλγαρία φαίνεται ότι σταμάτησαν στα τέλη του περασμένου έτους, ακόμη νωρίτερα από την προθεσμία του Μαρτίου για τον τερματισμό των εισαγωγών που εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο της Βουλγαρίας. Αυτό αφήνει την Τουρκία ως τη μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για τις αποστολές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας.
Οι εξαγωγές προς την Τουρκία μειώθηκαν σε περίπου 240.000 βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 11 Φεβρουαρίου. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο. Η πρόσφατη άνοδος των ροών, η οποία τις οδήγησε σε περισσότερα από 440.000 βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 12 Δεκεμβρίου, φαίνεται να έχει μειωθεί.
Οι ροές προς τη Βουλγαρία παρέμειναν μηδενικές κατά την πιο πρόσφατη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων. Κανένα φορτίο ρωσικού αργού δεν έχει παραδοθεί στο λιμάνι του Μπουργκάς από το τέλος του 2023.