Τουρκία και Ινδία οι είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων. Σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters, λόγω του πολέμου μεταξύ Ουκρανίας- Ρωσίας, η Τουρκία εισήγαγε πετρέλαιο με έκπτωση και οι τουρκικές εταιρείες εξοικονόμησαν περίπου 2 δισ. δολάρια το 2023, ενώ η Ινδία 2,7 δισ. δολάρια.
Η Τουρκία έγινε ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικής ενέργειας στο δυτικό ημισφαίριο, αφού η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οδήγησε τις ευρωπαϊκές χώρες να σταματήσουν τις περισσότερες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Κίνα και η Ινδία έχουν εισάγει μεγαλύτερες ποσότητες από τη Ρωσία από ό,τι η Τουρκία, αλλά η εγγύτητα της Άγκυρας στα ρωσικά λιμάνια σημαίνει, ωστόσο, ότι εξοικονομεί περισσότερα από άλλους αγοραστές χάρη στα φθηνότερα ναύλα.
Σε ιστορικό υψηλό οι ρωσικές αποστολές αργού πετρελαίου Urals προς Τουρκία
Οι ρωσικές αποστολές αργού πετρελαίου Urals προς την Τουρκία αυξήθηκαν σε ιστορικό υψηλό 400.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) τον Νοέμβριο του 2023, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 14% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας τον περασμένο μήνα, όπως έδειξαν τα στοιχεία της LSEG και οι υπολογισμοί του Reuters.
Οι ρωσικές αποστολές αργού πετρελαίου Urals προς την Τουρκία αυξήθηκαν σε ιστορικό υψηλό των 400.000 βαρελιών ημερησίως (bpd) τον Νοέμβριο του 2023, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 14% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας τον περασμένο μήνα, όπως έδειξαν τα στοιχεία της LSEG και οι υπολογισμοί του Reuters.
Το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας αρνήθηκε να σχολιάσει. Το υπουργείο ενέργειας της Τουρκίας, η Turpas και η εταιρεία διύλισης STAR δεν ανταποκρίθηκαν σε αιτήματα για σχόλια.
Οι προμήθειες προς την Τουρκία αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω τους επόμενους μήνες, αφού η ιδιωτική ρωσική πετρελαιοπαραγωγός Lukoil υπέγραψε συμφωνία με την αζέρικη εταιρεία SOCAR για τη διύλιση έως και 200.000 βαρελιών πετρελαίου της ημερησίως στο τουρκικό διυλιστήριο STAR της Socar, ανέφεραν εμπορικές πηγές.
Άλμα 200% στις εισαγωγές ρωσικού ντίζελ από την Τουρκία
Πάνω στην αύξηση των προμηθειών αργού, οι εισαγωγές ρωσικού ντίζελ, πετρελαίου θέρμανσης, καυσίμων αεριωθουμένων και ναυτιλιακών καυσίμων της Τουρκίας αυξήθηκαν κατά 200% την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 σε περίπου 0,29 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Η Ρωσία προμήθευσε στην Τουρκία τον Ιανουάριο-Νοέμβριο 13 εκατομμύρια τόνους αποσταγμάτων, συμπεριλαμβανομένων 8,6 εκατομμυρίων τόνων ντίζελ εξαιρετικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (ULSD 10ppm), έναντι 4,3 εκατομμυρίων τόνων αποσταγμάτων, συμπεριλαμβανομένων 3,2 εκατομμυρίων τόνων ULSD κατά την ίδια περίοδο του 2022, όπως έδειξαν τα στοιχεία της LSEG και ανέφεραν traders.
Η Τουρκία πλήρωσε φέτος από 25 έως 150 δολάρια λιγότερα για έναν τόνο (3,3-20 δολάρια ανά βαρέλι) ρωσικού ντίζελ σε σύγκριση με τις τιμές για παρόμοιες ποιότητες στη Μεσόγειο, σύμφωνα με τους εμπόρους. Για το αργό πετρέλαιο, είχε εκπτώσεις μεταξύ 5-20 δολαρίων ανά βαρέλι. Οι φθηνότερες εισαγωγές ενέργειας έχουν βοηθήσει την Άγκυρα να μειώσει το εμπορικό της έλλειμμα και να μειώσει την πίεση στο νόμισμά της, το οποίο έχει υποτιμηθεί 30% μέχρι στιγμής φέτος.
Η Τουρκία έχει επίσης αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ κατά την ίδια περίοδο κατά 120% σε 6,03 εκατομμύρια τόνους από 2,75 εκατομμύρια τον Ιανουάριο-Νοέμβριο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Πολλοί ακτιβιστές και υποστηρικτές της Ουκρανίας έχουν κατηγορήσει την Τουρκία ότι ουσιαστικά βοηθά τη Ρωσία να διοχετεύσει τα προϊόντα της στην Ευρώπη παρακάμπτοντας τις κυρώσεις. Η χώρα αρνείται τις κατηγορίες και δηλώνει ότι εξάγει καύσιμα που διυλίζονται από διάφορους τύπους αργού.
H Ινδία έχει εξοικονομήσει 2,7 δισ. από το ρωσικό πετρέλαιο
Η Τουρκία δεν είναι η μοναδική χώρα που απολαμβάνει μεγάλη εξοικονόμηση από τις αγορές ρωσικού πετρελαίου.
Η Ινδία, η οποία επίσης αρνήθηκε να συμμετάσχει στις κυρώσεις κατά της Μόσχας, έχει αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου κατά 77% μέχρι στιγμής φέτος. Έχει εξοικονομήσει περίπου 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου το πρώτο εννεάμηνο του 2023, σύμφωνα με υπολογισμούς που βασίζονται σε κυβερνητικά στοιχεία. Αλλά η Ινδία εισήγαγε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου, ύψους 1,7 εκατομμυρίων βαρελιών ανά ημέρα, πράγμα που σημαίνει ότι η εξοικονόμηση ανά βαρέλι για την Τουρκία ήταν πολύ υψηλότερη.
Οι traders δήλωσαν ότι η εξοικονόμηση μπορεί να γίνει στις τιμές των ναύλων, καθώς εκτιμούν ότι σήμερα κοστίζει 6 εκατομμύρια δολάρια για να φέρει ένα δεξαμενόπλοιο με ρωσικό πετρέλαιο στην Τουρκία σε σύγκριση με 9 εκατομμύρια δολάρια στην Ινδία.
Ο αναλυτής της Kpler’s Viktor Katona δήλωσε ότι τα διυλιστήρια της Τουρκίας έχουν γίνει μερικές από τις πιο κερδοφόρες μονάδες στη Μεσόγειο μετά την επιβολή των ρωσικών κυρώσεων τον Φεβρουάριο του 2022.
Ο Katona δήλωσε ότι το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της Τουρκίας Tupras είχε περιθώριο μεικτού κέρδους 30 δολάρια ανά βαρέλι κατά το περασμένο έτος, 6 δολάρια ανά βαρέλι υψηλότερο από το μέσο περιθώριο κέρδους για ένα σύνθετο διυλιστήριο στη Μεσόγειο.
Η Μόσχα και η Άγκυρα συζητούν επίσης τη δημιουργία ενός κόμβου ρωσικού φυσικού αερίου στην Τουρκία μετά τη δραστική μείωση των αγορών ρωσικού φυσικού αερίου από την ΕΕ. Το σχέδιο παίζει με την από καιρό διατηρούμενη επιθυμία της Άγκυρας να γίνει ένας σημαντικός κόμβος διανομής ενέργειας για τη νότια Ευρώπη.
Η Ρωσία βλέπει τον κόμβο ως έναν τρόπο να αναδρομολογήσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου της από την Ευρώπη ή να πουλήσει έμμεσα/