Αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να προκληθούν από τις ανησυχίες για την υπερπροσφορά, την επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης και την υποβόσκουσα ένταση στη Μέση Ανατολή. Έρευνα του Reuters, σε 30 οικονομολόγους και αναλυτές, προβλέπει ότι το 2024 το αργό τύπου Brent θα είναι κατά μέσο όρο 84,43 δολάρια το βαρέλι.

Η τιμή αναφοράς Brent κυμάνθηκε κατά μέσο όρο γύρω στα 80 δολάρια το βαρέλι φέτος, μετά από ένα ασταθές 2022, κατά το οποίο οι τιμές εκτινάχθηκαν πάνω από τα 100 δολάρια μετά τη διακοπή των ρωσικών προμηθειών μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Οι τιμές περιορίστηκαν φέτος από το ισχυρό δολάριο και την ισχυρή παραγωγή εκτός ΟΠΕΚ, παρά το γεγονός ότι η ζήτηση έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα άνω των 100 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως (bpd).

Στα 84,43 δολάρια το βαρέλι το μπρεντ, παρά τις προβλέψεις για αύξηση της ζήτησης

Σύμφωνα με την έρευνα του Reuters το 2024 το αργό τύπου Brent θα είναι κατά μέσο όρο 84,43 δολάρια το βαρέλι.

Οι προσδοκίες αυτές έρχονται παρά τις ευρείες προβλέψεις για την αύξηση της ζήτησης που κυμαίνονται από 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας έως 2,25 εκατ. βαρέλια ημερησίως που αναμένει ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ).

Η προσφορά το 2024 αναμένεται να αυξηθεί μεταξύ 1,2 εκατ. και 1,9 εκατ. bpd, με κινητήρια δύναμη τους παραγωγούς εκτός ΟΠΕΚ, αναφέρουν οι εταιρείες συμβούλων Rystad Energy, J.P. Morgan, Kpler και Wood Mackenzie.

Υπερπροσφορά πετρελαίου το 2024

«Αναμένουμε μια υπερπροσφορά στην αγορά κάθε τρίμηνο του επόμενου έτους», δήλωσε ο Vikas Dwivedi, παγκόσμιος στρατηγικός αναλυτής ενέργειας της Macquarie.

Το Reuters εξετάζει τους βασικούς παράγοντες που πρέπει να παρακολουθήσουμε το 2024 για το πετρέλαιο.

Οι επενδυτές παρακολουθούν τα στοιχεία για την προσφορά του πρώτου τριμήνου για να δουν αν ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του, γνωστοί ως ΟΠΕΚ+, ακολούθησαν τις προγραμματισμένες συνδυασμένες εθελοντικές μειώσεις της παραγωγής κατά 2,2 εκατ. bpd.

Εάν η ομάδα συμμορφωθεί, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα μικρό έλλειμμα μικρότερο από 500.000 bpd, δήλωσε η ANZ.

Η Ann-Louise Hittle της Woodmac δήλωσε: «Το πρώτο τρίμηνο θα είναι το κλειδί, διότι μπορούμε να αξιολογήσουμε την τήρηση των εθελοντικών περικοπών προσφοράς του ΟΠΕΚ+».

Ο ΟΠΕΚ+ δεν θα χρειαστεί να παρατείνει τις νέες εθελοντικές περικοπές πέραν του πρώτου τριμήνου με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις της Woodmac για τη ζήτηση, πρόσθεσε η ίδια.

Η Energy Aspects αναμένει ότι η Σαουδική Αραβία θα μειώσει τις περικοπές της κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, αφού αναφέρθηκε ρητά στη σταδιακή αποκατάσταση της προσφοράς, αλλά πρόσθεσε ότι αυτό δεν την εμποδίζει να παρατείνει εκ νέου τις περικοπές στο σύνολό τους, αν χρειαστεί.

Το πετρέλαιο της Βενεζουέλας και η ζήτηση

Το πετρέλαιο της Βενεζουέλας επέστρεψε στις παγκόσμιες αγορές μετά την αναστολή των κυρώσεων της Ουάσινγκτον σε βάρος του παραγωγού του ΟΠΕΚ για έξι μήνες, μέχρι τον Απρίλιο.

Άλλη μια εξάμηνη παράταση είναι πιθανή, εφόσον η κυβέρνηση του προέδρου Νικολάς Μαδούρο τηρήσει τον εκλογικό οδικό χάρτη που συμφωνήθηκε με την αντιπολίτευση για τις προεδρικές εκλογές, ανέφεραν οι αναλυτές της JP Morgan.

«Τα τέλη του 2024 οι προεδρικές εκλογές και στις δύο χώρες θα καθορίσουν την πιο μακροπρόθεσμη τύχη των αμερικανικών κυρώσεων και της παραγωγής πετρελαίου της Βενεζουέλας», πρόσθεσαν.

Η άρση των κυρώσεων στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία PDVSA θα αυξήσει σταδιακά την παραγωγή πετρελαίου της Βενεζουέλας από 760.000 bpd το 2023 σε 880.000 bpd το 2024 και 963.000 bpd το 2025, ανέφερε η JP Morgan.

Η επανέναρξη της προμήθειας βαρέος αργού της Βενεζουέλας προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ινδία μπορεί να μειώσει τη ζήτηση για αντίπαλες ποιότητες όπως το Basrah Heavy του Ιράκ και το Cold Lake του Καναδά, δήλωσαν οι έμποροι.

Περισσότερο αμερικανικό αργό θα μπορούσε να είναι διαθέσιμο για εξαγωγές στην Ασία, καθώς τα διυλιστήρια της ακτής του Κόλπου επεξεργάζονται περισσότερο πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα, είπαν.

Παρά τις κυρώσεις το πετρέλαιο της Ρωσίας και του Ιράν θα ρέει

Οι αναλυτές αναμένουν ότι το ρωσικό και το ιρανικό πετρέλαιο θα συνεχίσουν να ρέουν στις παγκόσμιες αγορές παρά τις κυρώσεις, κρατώντας χαμηλά τις τιμές των αντλιών ενόψει των αμερικανικών εκλογών.

Το Ιράν έχει θέσει ως στόχο την παραγωγή αργού 3,6 εκατομμυρίων bpd μέχρι τον Μάρτιο του 2024, από 3,4 εκατομμύρια bpd τώρα.

Η στενότητα στα διυλισμένα προϊόντα, ιδίως στο ντίζελ μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, πρόκειται να μειωθεί με την έναρξη λειτουργίας νέων διυλιστηρίων δυναμικότητας άνω του 1 εκατ. bpd στην Κίνα, την Ινδία, το Μεξικό, τη Μέση Ανατολή και τη Νιγηρία το 2024, σύμφωνα με αναλυτές.

Αυτές περιλαμβάνουν την κινεζική νεοεισερχόμενη εταιρεία Yulong Petrochemical, τις επεκτάσεις στα διυλιστήρια Panipat και Koyali της Ινδίας, το έργο Dangote της Νιγηρίας και το Dos Bocas του Μεξικού.

Η ποιότητα του αργού

Οι παραγωγοί εκτός ΟΠΕΚ με επικεφαλής τη Βραζιλία, τη Γουιάνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες θα οδηγήσουν την αύξηση της παραγωγής το 2024, ενισχύοντας την προσφορά ελαφρού γλυκού πετρελαίου, ενώ οι μεσαίες ξινές ποιότητες θα παραμείνουν σφιχτές λόγω των περικοπών του ΟΠΕΚ+.

Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τις διαφορές των τιμών μεταξύ των ποιοτήτων αργού παγκοσμίως, δήλωσε ο Dwivedi της Macquarie, με το μεσαίου βαθμού αργό να διαπραγματεύεται κοντά στην ισοτιμία με το ελαφρύ γλυκό από μια τυπική έκπτωση 2$-4$ το βαρέλι, ενώ η έκπτωση για το βαρύ έναντι του ελαφρού αργού θα μπορούσε να μειωθεί σε περίπου 4$ το βαρέλι, από 8$ προηγουμένως.

Ένα μεγάλο μέρος της δυναμικότητας διύλισης στην Κίνα, την Ινδία και τις Ηνωμένες Πολιτείες έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί βαρύτερο αργό, το οποίο θα μπορούσε να στενέψει στην προσφορά όταν τα διυλιστήρια επαναλάβουν τη λειτουργία τους μετά τη συντήρηση του δεύτερου τριμήνου.

«Αυτό περιπλέκει τη βελτιστοποίηση της απόδοσης των διυλιστηρίων και περιορίζει τη λειτουργική ευελιξία για την επέκταση της προσφοράς προϊόντων», δήλωσε ο Mukesh Sahdev της Rystad Energy.

Ο αναλυτής της Woodmac Alan Gelder δήλωσε ότι η Κίνα και η Ινδία θα προμηθεύονται όλο και περισσότερο το αργό τους από τη λεκάνη του Ατλαντικού, με την Ασία και τις Ηνωμένες Πολιτείες να ανταγωνίζονται για τα βαρέα βαρέλια.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία θα μπορούσαν να στραφούν στη Βενεζουέλα για περισσότερο βαρύ αργό, ενώ η Κίνα και η Ινδία αναμένεται να συνεχίσουν να βασίζονται στις προμήθειες από τη Ρωσία και το Ιράν, ανέφεραν οι αναλυτές.

«Η Ινδία βρίσκεται αναμφισβήτητα στην καλύτερη θέση… οπότε η σχετική κερδοφορία των ινδικών επιχειρήσεων θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο», δήλωσε ο αναλυτής της Kpler Viktor Katona.