Η βιομηχανία της μόδας, αξίας 1,7 τρισ. δολαρίων, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ρυπαντές παγκοσμίως, ευθυνόμενη για 8-10% των ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου — ποσοστό μεγαλύτερο από εκείνο της αεροπορίας και της ναυτιλίας μαζί. Η παραγωγή ρούχων βασίζεται σε συνθετικές ίνες από ορυκτά καύσιμα και καταναλώνει τεράστιες ποσότητες ενέργειας και νερού, ενώ η «γρήγορη μόδα» οδηγεί σε τεράστιο όγκο απορριμμάτων.
Δύο νεοφυείς επιχειρήσεις που επικεντρώνονται στον τομέα των υφασμάτων τιμήθηκαν φέτος με το βραβείο BloombergNEF Pioneers: η Circ από τη Βιρτζίνια, η οποία επαναχρησιμοποιεί μικτές ίνες υφασμάτων, και η γαλλική EverDye, που αναπτύσσει μεθόδους βαφής με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η Circ διαχωρίζει το βαμβάκι από τον πολυεστέρα μέσω μιας χημικής διαδικασίας με νερό και πίεση, μετατρέποντας τον πολυεστέρα στα βασικά του στοιχεία για ανακύκλωση. Έχει χρηματοδοτηθεί από εταιρείες όπως η Patagonia, η Inditex και η Zalando. Η EverDye, από την πλευρά της, κατάφερε να βάφει υφάσματα σε θερμοκρασία δωματίου χρησιμοποιώντας νανοσωματίδια βιοπολυμερών με θετικό φορτίο, που δεσμεύουν το χρώμα χωρίς την ανάγκη προσθέτων ή υψηλής θερμοκρασίας. Έχει ξεκινήσει συνεργασίες με μάρκες όπως η Lacoste και η Petit Bateau και ετοιμάζεται για νέο γύρο χρηματοδότησης.
Εκτός από τις παραπάνω, κι άλλες εταιρείες καινοτομούν για πιο βιώσιμα υφάσματα, όπως η Galy που καλλιεργεί βαμβάκι στο εργαστήριο και η Algaeing που δημιουργεί νήματα και βαφές από φύκη. Ενώ η αγορά μεταχειρισμένων ρούχων παραμένει μια εξαιρετική λύση, οι startups αυτές επιχειρούν να κάνουν πιο καθαρή τη διαδικασία παραγωγής νέων ενδυμάτων.
Αναγκαία η βιωσιμότητα στη μόδα
Η στροφή προς πιο βιώσιμες πρακτικές στη βιομηχανία που αφορά τη μόδα δεν είναι απλώς περιβαλλοντικά αναγκαία, αλλά και επιχειρηματικά στρατηγική. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ευαισθητοποιημένοι, αναζητώντας διαφάνεια και περιβαλλοντική υπευθυνότητα από τα brands που επιλέγουν. Οι καινοτομίες των εταιρειών όπως η Circ και η EverDye ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα των συνεργαζόμενων εμπορικών σημάτων, προσφέροντας τους μια διαφοροποιημένη πρόταση με χαμηλότερο οικολογικό αποτύπωμα. Καθώς η νομοθεσία σε παγκόσμιο επίπεδο αυστηροποιείται, οι εταιρείες που επενδύουν σήμερα σε βιώσιμες λύσεις, προετοιμάζονται καλύτερα για το μέλλον.
Διαβάστε ακόμη