Η ικανότητα της Ασίας να προμηθεύει βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) θα ξεπεράσει την περιφερειακή ζήτηση φέτος και του χρόνου, καθώς θα τεθεί σε λειτουργία περισσότερη παραγωγή, αυξάνοντας τις εξαγωγές και μειώνοντας ενδεχομένως τις τιμές του καυσίμου, δήλωσαν στελέχη και αναλυτές του πετρελαίου, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.

Η προγραμματισμένη παραγωγή SAF θα μπορούσε να δεχτεί πλήγμα εάν η περιφερειακή ζήτηση παραμείνει χλιαρή και οι τιμές πέσουν κάτω από το κόστος παραγωγής, λένε πηγές του κλάδου, αν και η αυξημένη παραγωγική ικανότητα της Ασίας είναι καλά νέα για τις αεροπορικές εταιρείες που παραπονιούνται ότι τα SAF είναι πολύ ακριβά και δύσκολα προμηθεύσιμα.

Τουλάχιστον πέντε έργα SAF στην Ασία, εκτός της Κίνας, έχουν ξεκινήσει ή πρόκειται να ξεκινήσουν την παραγωγή φέτος, με στόχο τις εξαγωγές σε περιφερειακό επίπεδο και στην Ευρώπη.

Σε αντίθεση με την Ευρώπη, όπου οι πτήσεις που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου πρέπει πλέον να χρησιμοποιούν 2% SAF στις δεξαμενές τους, η υποχρεωτική ζήτηση στην Ασία παραμένει χαμηλή με την υποχρεωτική χρήση του ανανεώσιμου καυσίμου σε ορισμένα έθνη να ξεκινά μόνο αργότερα αυτή τη δεκαετία.

Η χαμηλή κατανάλωση και η έλλειψη πολιτικής καθοδήγησης έχουν οδηγήσει σε καθυστερήσεις ορισμένων έργων SAF στην Κίνα.

«Οι ασιατικές αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να επικεντρώνονται περισσότερο στην αύξηση των πτήσεων και το SAF δεν αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα, δεδομένου ότι εξακολουθεί να είναι πιο ακριβό από το καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών και οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν μικρότερο κέρδος», δήλωσε ο Shukor Yusof, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων αεροπορίας Endau Analytics.

Το 2023, οι αεροπορικές μεταφορές αντιστοιχούσαν στο 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το SAF, το οποίο παράγεται από απόβλητα πετρελαίου και βιομάζα, είναι το κλειδί για τη μείωση αυτών των εκπομπών, αλλά είναι πιο δαπανηρό από τα συμβατικά καύσιμα και αντιπροσωπεύει μόνο το 0,3% της παγκόσμιας παραγωγής καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών, δήλωσε ο παγκόσμιος οργανισμός αεροπορικών εταιρειών IATA.

Η παραγωγική ικανότητα SAF της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού θα φθάσει τα 3,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ετησίως (77.671 βαρέλια ανά ημέρα) μέχρι το τέλος του 2025, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Argus Consulting, έναντι 1,24 εκατομμυρίων τόνων το 2024.

Ωστόσο, η πρώτη υποχρεωτική χρήση των SAF στην Ασία δεν θα ξεκινήσει πριν από το 2026, όταν η Σιγκαπούρη και η Ταϊλάνδη επιβάλλουν εντολή 1%. Οι απαιτήσεις αυτές αναμένεται να αυξήσουν τη ζήτηση SAF από τις χώρες αυτές σε περίπου 14% της παραγωγικής τους ικανότητας μέχρι το 2026, όπως έδειξαν υπολογισμοί του Reuters που βασίζονται σε εμπορικά στοιχεία.

Η αναμενόμενη παραγωγική ικανότητα δεν σημαίνει ότι θα παραχθεί πραγματικά πολύ SAF, δεδομένου ότι ο κλάδος επικεντρώνεται στην κερδοφορία και την πραγματική ζήτηση.

Η IATA δήλωσε ότι το 2024 παρήχθησαν παγκοσμίως 1 εκατομμύριο τόνοι SAF, κάτω από τις προβλέψεις για 1,5 εκατομμύρια τόνους, και χαρακτήρισε την παραγωγή απογοητευτικά αργή.

Οι πρόσφατες καθυστερήσεις έργων υποδηλώνουν έναν πολύ πραγματικό κίνδυνο ότι η διείσδυση των SAF μπορεί στην πραγματικότητα να αρχίσει να μειώνεται ακόμη και όταν η ζήτηση αυξάνεται, δήλωσε ο Ellis Taylor της εταιρείας αεροπορικών αναλύσεων Cirium.

Η Νότια Κορέα θα αρχίσει να χρησιμοποιεί 1% SAF το 2027 και η Ιαπωνία έχει εντολή 10% μέχρι το 2030.

Διαβάστε ακόμη