Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Lamda Development και των τριών όμορων δήμων του Ελληνικού-Αργυρούπολης, της Γλυφάδας και του Αλίμου για να «κλειδώσει» το μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων που θα εφαρμοστεί στη μεγάλη επένδυση εντός της έκτασης του πρώην διεθνους αεροδρομίου των Αθηνών, στο Ελληνικό και στην παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr, οι συζητήσεις εστιάζουν στην κατανομή ρόλων και κόστους. Το προτεινόμενο μοντέλο προβλέπει ότι το κόστος εισόδου των απορριμμάτων στην εγκατάσταση (γνωστό ως “gate fee”) επεξεργασίας που θα καταλήγουν θα κατανέμεται αναλογικά με την έκταση που καταλαμβάνει κάθε δήμος εντός της ζώνης του έργου. Αυτό συνεπάγεται ότι ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης, ο οποίος διαθέτει τη μεγαλύτερη χωρική συμμετοχή στην ανάπτυξη, θα επωμιστεί και το μεγαλύτερο οικονομικό βάρος. Παράλληλα, θα έχει και αυξημένο ρόλο στη διαχείριση του έργου, δημιουργώντας μία γραμμή ισορροπίας μεταξύ ευθύνης και επιρροής στις αποφάσεις.
Το βασικό πλάνο προβλέπει τη δημιουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) εντός του Ελληνικού, όπου τα απορρίμματα θα συλλέγονται και στη συνέχεια θα μεταφέρονται σε άλλες εγκαταστάσεις για περαιτέρω επεξεργασία ή τελική διάθεση. Η πρόταση αυτή φαίνεται να προκρίνεται, αφού πληροφορίες λένε πως μπαίνουν «στον πάγο τα σχέδια» τα οποία προέβλεπαν τη δημιουργία αυτόνομης μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου. Για να μειωθεί ο όγκος των απορριμμάτων που θα κατευθύνονται στον σταθμό αλλά και να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές ( και άλλες) οχλήσεις η Lamda προσανατολίζεται στην αξιοποίηση συστήματος διαλογής στην πηγή σε διάφορα ρεύματα, όπως τα ανακυκλώσιμα και τα οργανικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr έχει βρεθεί η εταιρεία που έχει αναλάβει τη διαχείριση στο πλαίσιο του έργου και θα αποτελέσει έναν από τους τελικούς αποδέκτες, διασφαλίζοντας ότι τα απορρίμματα θα υποβάλλονται σε συγκεκριμένη επεξεργασία. Τα απόβλητα αυτά όπως όλα δείχνουν θα εισέρχονται σε γραμμή μηχανικής διαλογής, όπου θα γίνεται περαιτέρω επεξεργασία και διαχωρισμός.
Αυτό σημαίνει ότι, μέσω της διαλογής στην πηγή και της προδιαλογής αποβλήτων, τα ανακυκλώσιμα υλικά, όπως το χαρτί, το πλαστικό, το γυαλί και τα μέταλλα, θα διαχωρίζονται πριν από τη μεταφορά τους και θα κατευθύνονται προς εξειδικευμένα κέντρα ανακύκλωσης. Τα οργανικά απόβλητα θα προωθούνται προς κομποστοποίηση ή άλλες μεθόδους βιολογικής επεξεργασίας, περιορίζοντας έτσι τον όγκο των απορριμμάτων που θα φτάνουν ως σύμμεικτα στον σταθμό μεταφόρτωσης. Η στρατηγική αυτή στοχεύει στη μείωση του υπολείμματος που θα χρειαστεί τελικά να οδηγηθεί σε ταφή, συμβάλλοντας στη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης του σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων στο Ελληνικό
Σημειώνεται πως έχει κατατεθεί περιβαλλοντική μελέτη, στην οποία περιλαμβάνεται η τεκμηρίωση ότι υπάρχει τελικός αποδέκτης για τα προδιαλεγμένα ρεύματα αποβλήτων, όπως τα ανακυκλώσιμα, τα οργανικά και τα πράσινα υπολείμματα. Η αδειοδότηση βρίσκεται σε διαδικασία αναθεώρησης, καθώς το προτεινόμενο μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων προσαρμόζεται. Συνεπώς, το έργο δεν έχει λάβει ακόμη την τελική έγκριση, ενώ εξετάζονται οι βέλτιστες πρακτικές για τη βιώσιμη διαχείριση των αποβλήτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Υπενθυμίζεται πως η διαχείριση των απορριμμάτων στο έργο του Ελληνικού πέρασε από αρκετές αλλαγές και διαπραγματεύσεις τα τελευταία χρόνια, με την αρχική πρόβλεψη να περιλαμβάνει τη δημιουργία ενδογενούς μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων εντός της περιοχής ανάπτυξης. Αυτή η επιλογή ενσωματώθηκε στο Προεδρικό Διάταγμα της 1ης Μαρτίου 2018, το οποίο καθόριζε τις χρήσεις γης και τις βασικές υποδομές για την ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού.
Βάσει του Προεδρικού Διατάγματος, η διαχείριση των απορριμμάτων θα γινόταν εντός των ορίων του έργου, με την κατασκευή εγκαταστάσεων που θα επέτρεπαν την επεξεργασία και τον περιορισμό του όγκου των απορριμμάτων που θα προέκυπταν από την αστική ανάπτυξη. Αυτή η προσέγγιση βασιζόταν στην αρχή ότι κάθε μεγάλη οικιστική ή εμπορική ανάπτυξη πρέπει να διαθέτει υποδομές διαχείρισης των δικών της αποβλήτων, ώστε να μην επιβαρύνει τα υφιστάμενα συστήματα των γειτονικών δήμων.
Το 2024, εμφανίστηκε πρόταση που τροποποιούσε το αρχικό σχέδιο, καταργώντας την πρόβλεψη για μονάδα διαχείρισης εντός του Ελληνικού. Αντί αυτής, εξετάστηκε το ενδεχόμενο να μεταφέρονται τα απορρίμματα εκτός της περιοχής και να διαχειρίζονται μέσω άλλων υποδομών, ενδεχομένως σε συνεργασία με τους όμορους δήμους.Η πρόταση αυτή κατατέθηκε για δημόσια διαβούλευση μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία που απαιτείται για τροποποιήσεις πολεοδομικών και περιβαλλοντικών σχεδίων.
Αν και έχει διαμορφωθεί ένας βασικός άξονας στρατηγικής για τη διαχείριση των απορριμμάτων, οι τελικές συμφωνίες παραμένουν ανοιχτές. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται, καθώς η σύσταση του φορέα διαχείρισης μεταξύ των δήμων, η χρηματοδότηση του έργου και η τελική μορφή του συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων στο Ελληνικό δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί. Μέχρι στιγμής, δεν έχει επιτευχθεί πλήρης συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών.
Διαβάστε ακόμη