Μια έρευνα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε πολίτες της ΕΕ ηλικίας 16-30 ετών δείχνει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσής τους, ενώ η πλειοψηφία γνωρίζει επίσης τους κινδύνους της διαδικτυακής παραπληροφόρησης. Οι αυξανόμενες τιμές και το κόστος ζωής αποτελούν ανησυχία για το 40% των νέων ηλικίας 16-30 ετών που συμμετείχαν στην τελευταία έρευνα Eurobarometer Youth Survey, η οποία δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα. Το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η ΕΕ θα πρέπει να επικεντρωθεί στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ το 31% θεωρεί ότι η οικονομία και η δημιουργία θέσεων εργασίας θα πρέπει να είναι προτεραιότητα.

Σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) επιθυμούν η ΕΕ να δώσει προτεραιότητα στην κοινωνική προστασία, την πρόνοια και την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη. Περισσότεροι από ένας στους πέντε ερωτηθέντες ανέφεραν ως σημαντικές προτεραιότητες την εκπαίδευση και την κατάρτιση (27%), τη στέγαση (23%) και την άμυνα και ασφάλεια της ΕΕ (21%). Η ευρωπαϊκή άμυνα αποτελεί ιδιαίτερη ανησυχία για τους νέους στην Τσεχία (36%), την Πολωνία (33%) και την Εσθονία (32%).

Η Ρομπέρτα Μετσόλα δήλωσε: «Η ακρόαση των νέων Ευρωπαίων και των ανησυχιών τους είναι ζωτικής σημασίας για τους πολιτικούς, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τη δημοκρατία της Ευρώπης. Οι νέοι ανησυχούν για την αύξηση των τιμών, την κλιματική αλλαγή, την ασφάλεια και τις ευκαιρίες εύρεσης μιας καλής δουλειάς. Αυτές είναι ανησυχίες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε σε κάθε απόφαση που λαμβάνουμε και σε κάθε νόμο που ψηφίζουμε. Διαφορετικά, κινδυνεύουμε να χάσουμε μια ολόκληρη γενιά λόγω απογοήτευσης».

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεπερνούν την τηλεόραση ως κύρια πηγή ενημέρωσης εντός της ΕΕ

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα για το 42% των νέων ηλικίας 16-30 ετών, με την τηλεόραση να είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής επιλογή (39%). Η τηλεόραση είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις ηλικίες 25-30 ετών, οι οποίες χρησιμοποιούν επίσης περισσότερο τις διαδικτυακές ειδησεογραφικές πλατφόρμες και το ραδιόφωνο σε σύγκριση με τις ηλικίες 16-18 ετών. Οι νεότεροι (16-18 ετών) βασίζονται περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (45%) από ό,τι οι 25-30 ετών (39%) και εμπιστεύονται περισσότερο τους φίλους, την οικογένεια ή τους συναδέλφους τους για ενημέρωση (29% έναντι 23%).

«Το τοπίο της ενημέρωσης αλλάζει ραγδαία. Με την πλειονότητα των νέων να ενημερώνεται κυρίως μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι πολιτικοί και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έχουν ιδιαίτερη ευθύνη να καταπολεμήσουν τη διαρκώς αυξανόμενη παραπληροφόρηση», πρόσθεσε η πρόεδρος Μετσόλα.

Η τηλεόραση παραμένει η κύρια πηγή ενημέρωσης για τους νέους στην Πορτογαλία (53%), την Ιταλία (52%), τη Σλοβενία (45%) και τη Γαλλία (43%). Οι διαδικτυακές ειδησεογραφικές πλατφόρμες και το ραδιόφωνο είναι πηγές ενημέρωσης για το 26% των νεότερων συμμετεχόντων και το 16% των μεγαλύτερων. Στην έκδοση του 2021 της έρευνας, οι κύριες πηγές ειδήσεων ήταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ειδησεογραφικές ιστοσελίδες (και οι δύο αναφέρθηκαν από το 41% των ερωτηθέντων).

Το Instagram και το TikTok είναι οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες ενημέρωσης

Το Instagram αποτελεί την κύρια πλατφόρμα ενημέρωσης για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα μεταξύ των νέων (47%), ακολουθούμενο από το TikTok (39%). Το X (πρώην Twitter) χρησιμοποιείται μόνο από το 21% των νέων, σύμφωνα με την έρευνα. Οι νέοι γνωρίζουν την έκθεσή τους στην παραπληροφόρηση Η μεγάλη πλειοψηφία (76%) των νέων πιστεύει ότι έχει εκτεθεί στο παρελθόν σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις.

Σε εννέα χώρες της ΕΕ, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δηλώνουν ότι έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση «συχνά» ή «πολύ συχνά», με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στη Μάλτα (59%), την Ουγγαρία (58%), την Ελλάδα (57%), το Λουξεμβούργο (55%) και το Βέλγιο (54%). Αντίθετα, το υψηλότερο ποσοστό όσων πιστεύουν ότι δεν έχουν εκτεθεί ποτέ σε παραπληροφόρηση καταγράφεται στη Ρουμανία (19%), ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία (11%).

Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι είναι σίγουρο πως μπορεί να αναγνωρίσει την παραπληροφόρηση. Οι ερωτηθέντες από τη Μάλτα και την Κροατία είναι οι πιο σίγουροι για την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν ψευδείς ειδήσεις, ενώ εκείνοι από την Αυστρία, τη Γερμανία και τη Σλοβενία αισθάνονται λιγότερο βέβαιοι.

Διαβάστε ακόμη