Να εξαιρεθούν τα μη βιώσιμα βιοκαύσιμα από τον κατάλογο των πράσινων εναλλακτικών λύσεων αντί των παραδοσιακών ορυκτών καυσίμων ζήτησαν εταιρείες- κολοσσοί της ναυτιλίας, σε κοινή δήλωση που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία για τις Μεταφορές και το Περιβάλλον, γνωστή ως T&E. Στη δήλωσε μεταξύ άλλων αναφέρθηκε πως: «Εάν δεν εισαχθούν νομικά δεσμευτικές διασφαλίσεις, υπάρχει κίνδυνος να αντικατασταθεί μεγάλη ποσότητα ορυκτών καυσίμων με μη βιώσιμα βιοκαύσιμα», σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.

Τι είναι τα βιοκαύσιμα

Τα βιοκαύσιμα παράγονται από ανανεώσιμες βιολογικές πηγές, όπως φυτά, άλγες και απόβλητα. Σε αντίθεση με τα ορυκτά καύσιμα, τα οποία σχηματίζονται σε εκατομμύρια χρόνια, τα βιοκαύσιμα μπορούν να παραχθούν και να ανανεώνονται κάθε χρόνο. Μερικοί κύριοι τύποι βιοκαυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία είναι:

  • Βιοντίζελ: Παράγεται από φυτικά έλαια, ζωικά λίπη ή ανακυκλωμένα λάδια μαγειρικής. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε υπάρχουσες μηχανές ντίζελ με μικρές μόνο τροποποιήσεις.
  • Βιοαιθανόλη: Η αιθανόλη που παράγεται από καλλιέργειες όπως το ζαχαροκάλαμο ή το καλαμπόκι. Αν και κυρίως χρησιμοποιείται για χερσαία οχήματα, δοκιμάζεται πλέον και για θαλάσσιες εφαρμογές.
  • Προχωρημένα βιοκαύσιμα: Αυτά παράγονται από μη-τροφοδοτικά υλικά όπως γεωργικά υπολείμματα ή άλγες και θεωρούνται μελλοντική επιλογή για τη ναυτιλία.

Ενώ τα βιοκαύσιμα δεν είναι η λύση για όλα, η δυνατότητά τους να μειώσουν τις εκπομπές και να προσφέρουν ανανεώσιμες εναλλακτικές λύσεις σε ορυκτά καύσιμα είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς συμβάλλουν στη μείωση αποβλήτων και είναι συμβατά με υπάρχουσες μηχανές πλοίων.

Η Hapag-Lloyd μεταξύ των εταιρειών που ζητούν από τον IMO την κατάρτιση κανόνων

Η Hapag-Lloyd είναι μία από τις ναυτιλιακές εταιρείες που ζητούν από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (IMO) την κατάρτιση αυστηρών κανόνων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την προώθηση της βιώσιμης ναυτιλίας.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία ευθύνεται για μεγάλο ποσοστό των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επιδιώκει να περάσει σε πράσινα καύσιμα και πιο καθαρές τεχνολογίες. Ωστόσο, οι εταιρείες όπως η Hapag-Lloyd ανησυχούν για την επιλογή των βιοκαυσίμων που προέρχονται από φυτά, όπως το φοινικέλαιο και η σόγια, καθώς αυτά συνδέονται με την αποδάσωση και την καταστροφή οικοσυστημάτων, αυξάνοντας τις εκπομπές CO2. Η χρήση αυτών των βιοκαυσίμων μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο κλίμα και να οδηγήσει σε επιπλέον περιβαλλοντική ζημιά, κάτι που οι ενδιαφερόμενοι φορείς επισημαίνουν ως σημαντικό κίνδυνο.

Για να εξασφαλιστεί η πραγματική βιωσιμότητα της ναυτιλίας, η Hapag-Lloyd και άλλες εταιρείες καλούν τον ΙΜΟ να αναγνωρίσει τη σημασία της διαφοροποίησης των «πράσινων» καυσίμων και να αποκλείσει τα καύσιμα που προέρχονται από τις πιο επιβλαβείς καλλιέργειες. Ειδικότερα, επισημαίνουν την ανάγκη για μια σαφή και ακριβή οριοθέτηση των μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών καυσίμων για τη ναυτιλία, ώστε να αποκλειστούν οι επικίνδυνες και μη βιώσιμες λύσεις και να ενθαρρυνθούν πράσινα καύσιμα όπως το υδρογόνο ή τα βιοκαύσιμα από ανανεώσιμες πηγές χωρίς περιβαλλοντικές συνέπειες.

Ο φοίνικας και η σόγια είναι χειρότερα για το κλίμα από τα παραδοσιακά καύσιμα

Από την πλευρά της, η Κομισιόν έχει αποφασίσει πως από το 2023 η χρήση φοινικέλαιου στο ντίζελ θα μειωθεί σταδιακά και μέχρι το 2030 θα πρέπει να έχει μηδενιστεί.  Αν και θα παραμείνουν ορισμένες εξαιρέσεις, το φοινικέλαιο δεν θα υπολογίζεται πλέον ως πράσινο καύσιμο για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το 2030, καθώς προκαλεί αποψίλωση των δασών. Η T&E δήλωσε ότι η επισήμανση του φοινικέλαιου ως μη βιώσιμου αποτελεί ορόσημο στον αγώνα για την αναγνώριση των κλιματικών επιπτώσεων της καύσης τροφίμων για ενέργεια.

Το βιοντίζελ από φοινικέλαιο είναι τρεις φορές χειρότερο για το κλίμα από το κανονικό ντίζελ, ενώ το ντίζελ από σογιέλαιο είναι δύο φορές χειρότερο, σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η αυξανόμενη ζήτηση για βιοκαύσιμα όπως το φοινικέλαιο αυξάνει την πίεση στη γεωργική γη, η οποία οδηγεί στην αποψίλωση των δασών.

Η διευθύντρια καθαρών καυσίμων της T&E, Laura Buffet, δήλωσε: «Η απόφαση να χαρακτηριστεί το φοινικέλαιο ως μη βιώσιμο είναι μια σημαντική ανακάλυψη. Θα προσφέρει την πολυπόθητη ανακούφιση στην άγρια ζωή και τα δάση του κόσμου. Όμως πρόκειται για μια μερική μόνο νίκη, αφού η σόγια και κάποιο φοινικέλαιο μπορούν ακόμη να χαρακτηρίζονται ως «πράσινο». Αυτή η εκστρατεία δεν έχει τελειώσει και θα συνεχίσουμε τον αγώνα σε εκείνες τις κυβερνήσεις και τις πετρελαϊκές εταιρείες που θέλουν να συνεχίσουν να αναγκάζουν τους οδηγούς να πληρώνουν για ψεύτικα «πράσινα» καύσιμα.

Διαβάστε ακόμη