Η πράσινη μετάβαση της ευρωπαϊκής αεροπορίας θα κοστίσει 510 δισεκατομμύρια ευρώ παραπάνω απ’ όσο είχε υπολογιστεί αρχικά. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει έκθεση της αεροπορικής βιομηχανίας της Ευρώπης, η οποία δημοσιεύτηκε πριν μερικές ημέρες. Συγκεκριμένα, η έκθεση, την οποία υπογράφουν πέντε ενώσεις του κλάδου και έχει τίτλο “Destination 2050 roadmap”, αναφέρει πως «η απαλλαγή του τομέα της αεροπορίας από τον άνθρακα απαιτεί σημαντικές επενδύσεις. Αυτός ο επικαιροποιημένος οδικός χάρτης DESTINATION 2050 εκτιμά συνολικές δαπάνες ύψους 2,4 τρισεκατομμυρίων ευρώ, μια αύξηση κατά 510 δισεκατομμύρια ευρώ (27%) από τα 1,89 τρισεκατομμύρια ευρώ που είχαν προσδιοριστεί στην έκθεση The Price of Net Zero (εξαιρουμένου του κόστους των συμβατικών καυσίμων). Η μεγαλύτερη μερίδα αυτής της αύξησης προέρχεται από την άνοδο των δαπανών premium, οι οποίες αυξήθηκαν από 820 δισεκατομμύρια ευρώ σε 1,3 τρισεκατομμύρια ευρώ (+57%), λόγω κυρίως των υψηλότερων εκτιμήσεων για τις τιμές της αγοράς των Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (SAF)».
Οι ενώσεις καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης που έρχονται προς την ευρωπαϊκή βιομηχανία, να προωθήσει μια ειδική στρατηγική για την αεροπορία, επικεντρωμένη στην ταυτόχρονη απανθρακοποίηση και ανταγωνιστικότητα του τομέα. Σύμφωνα με την έκθεση, οποιαδήποτε στρατηγική θα πρέπει να περιλαμβάνει μέτρα για τη μείωση του κινδύνου παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και να επεκτείνει τους μηχανισμούς που βοηθούν τις αεροπορικές εταιρείες να γεφυρώσουν τη διαφορά τιμής μεταξύ κηροζίνης και SAF.
Όπως αναφέρεται, δεν υπάρχει μία και μοναδική τεχνολογία που θα καταστήσει την αεροπορία βιώσιμη. Το υπάρχον σχέδιο επικεντρώνεται πλέον στην ενσωμάτωση και επίδειξη τεχνολογιών γύρω από τέσσερις σχεδιασμούς αεροσκαφών, που κινούνται είτε με SAF είτε με υδρογόνο, σε συνδυασμό με ηλεκτρική υβριδοποίηση. Ωστόσο, τα SAF θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη μιας πιο πράσινης αεροπορίας στην Ευρώπη. Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή έγκειται στο μεγάλο κόστος παραγωγής τους. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA), οι τιμές των SAF είναι επί του παρόντος 3 έως 10 φορές πιο υψηλές από τα συμβατικά καύσιμα, αν και αναμένεται να μειωθούν σημαντικά καθώς αυξάνονται οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή. Αυτή η μεγάλη διαφορά στο κόστος τους έναντι των συμβατικών καυσίμων που χρησιμοποιούνται στην αεροπορία, τα καθιστά ακόμη μη ανταγωνιστικά.
Τα SAF μπορούν να παραχθούν με τη χρήση αστικών στερεών αποβλήτων, κυτταρινικών αποβλήτων, μαγειρικών ελαίων και συγκεκριμένων φυτών ως πρώτες ύλες. Ανάλογα τον τρόπο παραγωγής τους και την πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται, τα χρησιμοποιούμενα SAF μπορούν να επιφέρουν μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου γύρω στο 70%-90% σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα που χρησιμοποιούνται από τα αεροσκάφη.
Στα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα και στην ανάγκη για μια πιο πράσινη αεροπορία αναφέρθηκε πρόσφατα και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, στην ετήσια συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός. Αναλυτικότερα, ο Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε: «Ενθαρρύνουμε την αεροπορική βιομηχανία να επενδύσει στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα. Η ευθύνη της μείωσης των εκπομπών είναι ευθύνη όλων μας. Με τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα μπορούμε να επιτύχουμε καθαρότερες, πιο πράσινες και ταυτόχρονα πιο ανταγωνιστικές αερομεταφορές κι αυτός είναι παγκόσμιος στόχος».
Από την πλευρά της, η Ουρανία Γεωργουτσάκου, γενική διευθύντρια της Airlines for Europe, με αφορμή τo “Destination 2050 roadmap” δήλωσε: «Θα υπάρχει ζήτηση για SAF. Αυτό είναι θετικό για όσους επενδύουν σε εναλλακτικά καύσιμα, αλλά το κόστος παραμένει ένα από τα βασικά εμπόδια για την υιοθέτησή τους. Πρέπει να δράσουμε τώρα στην Ευρώπη. Πρέπει να επιταχύνουμε τη διαθεσιμότητα προσιτών SAF».
Στήριξη στα SAF από την ελληνική κυβέρνηση
Όπως ανέφερε αυτές τις ημέρες το energygame.gr, η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σχήμα στήριξης για την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), προκειμένου να ενισχύσει τη βιομηχανική βάση της χώρας στη νέα εποχή των πράσινων καυσίμων. Tο ΥΠΕΝ έχει ήδη προκοινοποιήσει στην Κομισιόν την πρότασή του για ένα σχήμα κρατικής ενίσχυσης ύψους 300 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ.
Η πρόταση αυτή, που αποτελεί προαπαιτούμενο για την έγκριση κρατικής επιδότησης από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG COMP), έχει ήδη περάσει από τις πρώτες συζητήσεις στις Βρυξέλλες. Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, η πρώτη επαφή δεν ήταν επιτυχημένη. Παρ’ όλα αυτά, η ελληνική πλευρά σκοπεύει να επιμείνει, αναζητώντας προσαρμογές που θα καταστήσουν το σχέδιο συμβατό με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων.
Τέλος, επισημαίνεται πως σε ελληνικό επίπεδο, σχέδια για παραγωγή Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων προχωράει ο όμιλος της Helleniq Energy. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος προωθεί στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ασπροπύργου έργα παραγωγής βιοαιθέρων (160 ktpa), καθώς και τη δημιουργία εγκαταστάσεων για την παραγωγή SAF και e-Jet με ετήσια δυναμικότητα 100 ktpa και 40 ktpa αντίστοιχα.
Διαβάστε ακόμη